Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Zapamiętaj mnie

TEMAT: Centrum przesiadkowe będzie bublem?

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/30 10:03 #155272

Jak czytam komentarze do różnych artykułów i wypowiedzi po debacie, to oprócz krytyki obecnej koncepcji CP, jest masa głosów żeby te 90mln wydać na mniejsze inwestycje w systemie Parkuj i Jedź w 6-8 bytomskich dzielnicach. Osią tego systemu mógłby być dworzec kolejowy w Centrum.
Wydaje się to dla mnie coraz bardziej logiczne. Np. 30 mln na dostosowanie dworca autobusowego i kolejowego w Centrum i po 10 mln na każde z 6 małych CP.
Obserwując koszty tego typu inwestycji w innych miastach, jest to zupełnie wykonalne i lepiej spełnia swoje funkcje, niż napompowane jak balon jedno CP. Komunikacja pomiedzy dzielnicami znacznie sie poprawi a auta pozostaną daleko na peryferiach.
Proste pytanie: dlaczego mieszkaniec Miechowic ma jechać autem do Centrum Bytomia, żeby się przesiąść na pośpieszny autobus do Katowic, jeżeli mógłby dojechać rowerem do miechowickiego Park&Ride i dalej komunikacja miejską do CP na placu Wolskiego?
W Katowicach powstaną 4 takie centra - najtańsze będzie kosztowało 5 mln.
W Chorzowie 12 mln złotych kosztować będzie budowa nowego całkowicie zadaszonego, zintegrowanego dworca autobusowo-tramwajowego.
Można? Można ... Co o tym myślicie?

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/30 10:33 #155273

Wg mnie centrum za 90 mln to nieporozumienie, proponowałbym o wiele skromniejszą wersję: poczekalnia, jakiś punkt informacyjny, kiosk z prasą, 2-3 lokale gastronomiczne, stanowiska odjazdów - wszystko zadaszone w poziomie 0 a na poziomie -1 lub +1 parking z tym, że o wiele mniejszy od tego zaproponowanego. Zaoszczędzone pieniądze można by przeznaczyć np. na odbudowę linii tramwajowej do Miechowic i dociągnięcie tramwaju pod sam dworzec.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/30 12:35 #155275

Ghost napisał: Jak czytam komentarze do różnych artykułów i wypowiedzi po debacie, to oprócz krytyki obecnej koncepcji CP, jest masa głosów żeby te 90mln wydać na mniejsze inwestycje w systemie Parkuj i Jedź w 6-8 bytomskich dzielnicach. Osią tego systemu mógłby być dworzec kolejowy w Centrum.
Wydaje się to dla mnie coraz bardziej logiczne. Np. 30 mln na dostosowanie dworca autobusowego i kolejowego w Centrum i po 10 mln na każde z 6 małych CP.
Obserwując koszty tego typu inwestycji w innych miastach, jest to zupełnie wykonalne i lepiej spełnia swoje funkcje, niż napompowane jak balon jedno CP. Komunikacja pomiedzy dzielnicami znacznie sie poprawi a auta pozostaną daleko na peryferiach.
Proste pytanie: dlaczego mieszkaniec Miechowic ma jechać autem do Centrum Bytomia, żeby się przesiąść na pośpieszny autobus do Katowic, jeżeli mógłby dojechać rowerem do miechowickiego Park&Ride i dalej komunikacja miejską do CP na placu Wolskiego?
W Katowicach powstaną 4 takie centra - najtańsze będzie kosztowało 5 mln.
W Chorzowie 12 mln złotych kosztować będzie budowa nowego całkowicie zadaszonego, zintegrowanego dworca autobusowo-tramwajowego.
Można? Można ... Co o tym myślicie?

To byłoby najlepsze rozwiązanie. Można by wrócić m.in. do koncepcji centrum przesiadkowego na Rozbarku, które integrowałoby autobusy, tramwaje i taxi, ale już bez linii kolejowej do Pyrzowic. Inny węzeł przesiadkowy mógłby stanąć np. przy pętli tramwajowej na Wrocławskiej... W takich lokalizacjach cała inwestycja miałaby większy sens, bo kierowcy jadąc z różnych kierunków mogliby zostawiać swoje samochody na obrzeżach, aby następnie przesiąść się na środki komunikacji zbiorowej do ścisłego centrum. Ponadto parkingi umożliwiałyby obsługę kilku różnych osiedli, co znacznie poprawiłoby ich dostępność dla mieszkańców.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/30 13:26 #155276

Jedno pytanie:

Jaka byłaby wartość dodana, jaka korzyść, jakie plusy z takiego rozwiązania dla osoby z niego korzystającej? Co zyskuję jadąc skądś i zostawiając samochód przy pętli na Wrocławskiej czy na Rozbarku i przesiadając się do komunikacji?

Ok, to są dwa pytania.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/30 13:46 #155278

Fantus napisał: Jaka byłaby wartość dodana, jaka korzyść, jakie plusy z takiego rozwiązania dla osoby z niego korzystającej? Co zyskuję jadąc skądś i zostawiając samochód przy pętli na Wrocławskiej czy na Rozbarku i przesiadając się do komunikacji?

Taka korzyść, dla Ciebie i dla samego centrum miasta że jadąc np z Miechowic do centrum nie ładujesz się do niego autem, korkując je i poszukując potem miejsca parkingowego. Jedziesz sobie z Miechowic luźno, bez korków, zostawiasz auto na parkingu przy pętli, wsiadasz do tramwaju, za 10 minut jesteś w centrum. Nie martwisz się o parkowanie (płatne), centrum się nie korkuje. Ja często zostawiam samochód np. koło Kauflanda na Szombierkach, zanim dojadę na np parking Simpy i tak musząc stamtąd dojść jeszcze do celu to pieszo np na Dworcowej będę w 10 minut a tramwajem podjadę na Plac Sikorskiego w 5 minut.

Idea parkingów P&R jest taka aby auto zostawiać na skraju ścisłego centrum a do niego potem dojeżdżać KM, bo wtedy dzięki temu można uwolnić centrum czyli najatrakcyjniejszą część miasta od wszędobylskich aut, co za tym idzie można oddać przestrzeń miejską ludziom. Ta idea to rozwiązanie całościowe, ogólnie dla miasta. Parking w centrum miasta to żadne rozwiązanie problemu a nawet jego pogłębianie, no chyba że powielamy model amerykański gdzie autem można wjechać wszędzie.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/30 13:48 #155279

Ten projekt albo się zrealizuje na placu Wolskiego, albo nie będzie go w ogóle. Nie ma możliwości, żeby miasto wycofało się o 180st. z tej koncepcji w stronę czegoś całkiem innego.

Jedyne o co można powalczyć to, żeby ten projekt na pl. Wolskiego był jak najmniej szkodliwy dla miasta. Zgłaszajcie tutaj swoje uwagi - krótko i konkretnie, możliwe, że zostaną przekazane do UM

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/30 13:57 #155280

A czy te parkuj i jedz, to nie jest jakas wydumana opcja projektantów? Na całym świecie? W Warszawie pomysł średnio sie przyjął, to jest moze dobre dla mieszkanca Tworoga, ktory jedzie do TG, zostawia auto i do Katowic jedzie pociagiem za 2 złote. To ma racje bytu, a nie jakies parkingi przy dzielnicach, gdzie traci sie czas na pchanie na parking, zamknięcie auta, spacer na peron, czekanie na busa, ktory extra nas kosztuje. Moze i opcja tańsza, ale jest z tym tyle zachodu, ze mnie to nie przekonuje. Oferta nie jest skierowana ani dla mieszkanca centrum, ani Rozbarku, Miechowic i Stolarzowic. O d... Ten pomysł wart. Nikt tam przesiadać sie nie bedzie, chyba ze mieszkaniec Stroszka jadący do Miechowic z 19 na 623. Do tego wystarczy taka poczekalnia, jak na tg, gdzie kupie sobie ciastko, wyplace kasę w bankomacie i kupie bilet, gazetę...
Jak chcemy miec wypaśnie centrum przesiadkowe, to walniemy ten tramwaj pod ziemie, jak w Krakowie - bedzie kozacko na tle sąsiadów w aglomeracji:) kasę z parkingów przesuńmy na budowę podziemnego parkingu na pl. sobieskiego, tylko jeden poziom -1, na gorze bardzo zielony skwerek, na pogodzie w miejscu kamienicy wyburzone ta sama sytuacja - parking na -1 jeden poziom, na poziomie 0 urządzimy jakis wypasny plac, zeby nam zazdrościli wjeżdzając do miasta. Koszt takiego rozwiązania pewnie wcale nie bedzie bardziej wydmuchanych, niz te 90 baniek.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/30 14:13 #155281

Tak jak Robot napisał, na całkowitą zmianę liczyć nie można. Poza tym w naszym mieście, gdzie specjalnie korków nie ma, naprawdę ciężko mi uwierzyć, że ktoś jadący z Miechowic stawałby przy Wrocławskiej, żeby tylko podjechać autobusem ten kawałek do dworca. Jak wspomniał dr. Mazur, nie lubimy się przesiadać i większość pewnie jeszcze ten kilometr, dwa by przejechała, zamiast stać i czekać (nawet 2-3 minuty) na autobus. Chyba, że faktycznie zlikwidujemy miejsca parkingowe w centrum (tylko co z mieszkańcami?), to wtedy wymusimy takie zachowania.
Ale w chwili obecnej lepiej skupić się na tym aby centrum przesiadkowe przy Wolskiego jak najlepiej spełniało oczekiwania mieszkańców, bo ono na pewno powstanie.

EDIT: Antonio już mnie ubiegł z komentarzem. Zgadzam się z tym, że za dużo zachodu z parkowaniem, zamykaniem auta itd. W tym czasie dawno bym już był na dworcu.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/30 14:32 #155282

Trzeba więc zorganizować komunikację tak aby opierała się na minimalnej ilości linii jeżdżących możliwie najczęściej jak się da i wyrobić w pasażerach nawyk przesiadania się. Ja nie mam problemu z tym aby się przesiadać jeśli tylko będę szybciej niż połączeniem bezpośrednim. Dzisiaj jest tak że mamy masę połączeń bezpośrednich gdzie autobusy jeżdżą nawet co 1h, a są też takie twory że jeżdżą co 2-3h. Idea P&R i centrów przesiadkowych jest jasna ale żeby to działało najlepiej dobrze by było gdyby był plan transportowy określający potrzeby bo rzeczywiście może być tak że żadne parkingi P&R nie są potrzebne, choć ja twierdzę że spełniłby swoją powinność gdyby rzeczywiście realnie ograniczano ruch w centrum, zwężając np takie ulice jak Kolejowa.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/30 14:33 #155283

Wreszcie ktos napisał to o czym ja od dawna mysle. Jak dla mnie cała ta idea P&R to moze i sie sprawdza, ale w miastach ktore w swoim scislym centrum maja cos do zaoferowania. Korzystałem z takiego rozwiazania podczas zwiedzania Wenecji, auto zostawiłem w dzielnicy Mestre i nastepnie do centrum udalem sie tramwajem wodnym :). Oczywiscie Wenecja to miasto specyficzne i do scislego centrum bardziej sie wpływa niz wjezdza samochodem, ale chodzi mi o to ze tam to ma sens. A w Bytomiu ? Co tam w centrum miasta jest takiego zeby skłoniło mnie to przesiadania sie z samochodu do innych srodkow komunikacji. Zreszta, moze jestem jedna osoba na tysiac, ale mieszkajac w Miechowicach to w Centrum bywam raz do roku, jak musze cos w UM zalatwic, a tam nigdy jeszcze problemu z parkowaniem nie miałem.
Szkoda ze miasto nie widzi prawdziwych potrzeb, tylko szuka na siłe cholera wie czego. Gadka o tym ze takie rozwiazanie przyniesie wymierne korzysci, zainteresowanie inwestorow i cos tam jeszcze to jest gadanie kompletnie bez sensu ludzi oderwanych od rzeczywistosci. Jakich inwestorów ? Jakie to da miejsca pracy ? Komu ? Ktos zwinie grube siano przy okazji budowy tego i tyle. O to w tym chodzi chyba przede wszystkim.
Zamiast naprawiac drogi, chodniki, sprawiac zeby ludziom sie przyjemniej w Byotmiu mieszkało, czysciej, zeby nie trzeba sie bylo wstydzic to wymyslaja bzdurne koncepcje zeby napchac kieszenie przy okazji przetargow.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/30 15:23 #155285

Inny węzeł przesiadkowy mógłby stanąć np. przy pętli tramwajowej na Wrocławskiej..


MephiR, a kto by maił z tego korzystać ?
Nam nie jest potrzebny system P&R, taki system ma sens tylko w dużych miastach - metropoliach gdzie dookoła jest multum podmiejskich wiosek które z racji tego że są małe mają bardzo słabą KM z tym wielkim miastem. Z Miechowic nikt nie będzie dojeżdżał samochodem do P&R przy Wrocławskiej z jednej prostej przyczyny, Miechowice dzisiaj pomimo braku tramwaju są dobrze skomunikowane z centrum miasta i bezsensem jest jazda samochodem do pętli przy Wrocławskiej i tam przesiadanie się na autobus czy tramwaj skoro w odległości 5 min piechotą mam przystanek na którym wsiądę w 623 i dojadę sobie do dworca czy na tramwaj na Wrocławską. P&R u nas nie ma sensu bo my nie mamy potencjalnej klienteli, klientami mogą być mieszkańcy dzielnic stricte podmiejskich a u nas takim dzielnicami są Górniki, Stolarzowice i Kol. Zgorzelec. Tyle że dla Stolarzowic i Górnik takim min P&R powinna być pętla w Miechowicach, i to powinien być zwykły przystanek z możliwością pozostawienia samochodu.
Jeżeli jakaś dzielnica miasta jest źle skomunikowana to należy postawić dodatkowy przystanek i dociągnąć tam linię autobusową a nie budować P&R żeby umożliwić ludziom korzystanie z KM.
Nam są potrzebne huby przystankowe, miejsca w których możemy się szybko i sprawnie przesiadać z jednego pojazdu na drugi, a nie P&R. A do stworzenia takich hubów wystarczy wiata przystankowa i sensowny rozkład dzięki któremu po przyjeździe 623 na Wrocławską po 2 min wsiądę do tramwaju a nie będę na niego czekał 10 min.
P&R w naszym regionie może ma sens ale jedynie na obrzeżach konurbacji a nie w jej centrum. Taki parking oczywiście odpowiednio mniejszy ma sens tak jak napisał Antonio w T.G. gdzie dojeżdżaliby mieszkańcy wiosek ciągnących się od Miasteczka Śląskiego, ale takie coś nie ma sensu dla dzielnic miasta które mają KM z centrum, tak jak napisałem powyżej jeżeli gdzieś komunikacja jest niewystarczająca to trzeba dołożyć kursy a nie budować P&R. Bo to jest tak jakbym wymienił telewizor na nowy tylko dlatego że przestały mi działać baterie w pilocie. Oczywiście można tak zrobić bo kto bogatemu zabroni - ale najpierw trzeba być bogatym a Bytom raczej takim nie jest.
Nowy dworzec autobusowy OK, ale nie tak drogi i bez udziwnień typy P&R.
i zgadzam się z tym co napisał Passphrase, kasa z OSI powinna iść na uatrakcyjnienie miasta dla mieszkańców, na remonty, na rewitalizację, może dało by się powołać coś podobnego do TBS-u spółkę która zajęłaby się stawianiem plomb w mieście z przeznaczeniem pod wynajem mieszkań (tylko wynajem, bez udziału własnego i bez możliwości wykupu z urealnioną stawką czynszu ale jednak dużo atrakcyjniejszą niż wynajem na wolnym rynku, dajmy na to 15 zł za m2 z ogrzewaniem, za 50 m2 wychodziłoby 750 zł za takie pieniądze w Katowicach jest ciężko wynająć kawalerkę, kawalerka za 400-450 zł idealne rozwiązanie dla młodego człowiek po studiach zaczynającego pracę) takie mieszkania przyciągnęłyby nowych młodych mieszkańców.
Jakim cudem to nowe centrum przesiadkowe ma przyciągnąć do miasta inwestorów ? Przyjadą autobusem z Katowic ?

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/30 16:50 #155287

Wizję właściwą, adekwatną, naprawdę odpowiadającą randze problemu ( zarówno pod względem estetycznym jak i komunikacyjnym ) już obmyślałem. Zaprezentuję tak szybko jak czas pozwoli.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/30 19:33 #155291

Dla ilu dzielnic Bytomia można już dziś zrobić proste i tanie stacyjki kolejowe?

(Niech tam sobie ludzie podjeżdżają, podchodzą zamiast do centrum pchać się)

miras napisał:

Spójrz na to z perspektywy gigantycznych kosztów konieczności transportu, których można by było uniknąć.


Ale tych kosztów znacząco nie zmniejszysz, bo KM być musi - bo ludność musi mieć możliwość przemieszczania się, dodatkowo godziny wyjazdów i powrotów z pracy zbiegają się z wyjazdem i powrotem ze szkół młodzieży a raczej nie będziemy postulowali żeby młodzież uczyła się wyłącznie w bytomskich szkołach.

Na przestrzeni dziejów człowiek zdecydowanie częściej pracował w okolicy miejsca zamieszkania niż z dala odeń, nie jest to więc nic dziwnego.


A dlaczego tak było ? Bo w porównaniu do dnia dzisiejszego ludzie mieli nieporównywalnie mniejsze możliwości przemieszczania się w tym dojazdu do pracy. Dlatego się budowało osiedla familoków u bram zakładów żeby robotnik miał do pracy blisko ale jakoś nie przekonasz mnie że 100 lat temu lubowano się w lokalizacjach u bram fabryk. Osiedle hutnicze na Bobrku gdzie z jednej strony ciągle kopciło 7 kominów Huty Bobrek a z drugiej wyziewy koksowni rajem na ziemi raczej nie było tylko dlatego że do pracy były 3 min piechotą. To była konieczność. Dzisiaj ludzie wolą mieszkać na spokojnych osiedlach czy wręcz przedmieściach niż koło zakładów przemysłowych,a z kolei biurowców się nie stawia na osiedlach ale w prestiżowych lokalizacjach.


Miras, nie ma już dymiących kominów. Blisko pracy mieszkali nie tylko robotnicy. To było po prostu powszechne.

Ludzie uciekają z miast, bo są męczące i nieatrakcyjne. To jest właśnie problem do rozwiązania.
Ludzie uciekają na przedmieścia, na wsie, gdzie pozostaje im tylko siedzieć po spokojnych chałupach, bo w okolicy nie ma żadnej ciekawej infrastruktury. Czasami dla rekreacji biegają wzdłuż ruchliwych szos.
Żeby gdziekolwiek się dostać muszą mieć auto. Tym autem jeżdżą też do miasta, czym dokładają cegiełkę do nieznośności przebywania w nim.

Co do ograniczeń kosztów, to oczywiście tory muszą być niezależnie czy pociągiem pojedzie 1.000 czy 1.000.000 osób. Nie da się kosztów transportowych uniknąć i nie da się wyzerować liczby podróżnych, ale przy zbliżeniu miejsc pracy, zakupów z miejscami zamieszkania da się koszty transportu zminimalizować. Oszczędności nie będą tylko w infrastrukturze (mniej jezdni itp), ale również w prywatnych i publicznych środkach transportu, mniejsze zanieczyszczenie, zdrowsi ludzie, mniej zabitych, oszczędność przestrzeni, oszczędność na służbach gminnych, państwowych (np. na policji). Poza tym bliższe relacje społeczne, a więc oszczędności wynikające z mniejszej liczby kradzieży, oszustw itp. Można wymieniać długo.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/31 18:13 #155356

Po wybudowaniu takiego centrum choć moze nawet w trakcie realizacji tej koncepcji ceny nieruchomosci w obrebie jego okolicy na pewno pójda w górę...co akurat mnie cieszy.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/02/01 18:00 #155434

ja się zastanawiam o jakich ,,korkach " tu jest mowa?w szczycie jestem w stanie przejechać Bytom od końca do końca w jakieś max 45 min? to nie Warszawa gdzie jedzie się z jednego końca na drugi 2-3 godz, codziennie uprawiam na śląsku zawodową jazdę samochodową do 3,5 T jako serwis z międzylądowaniem w Gliwicach, w Warszawie jest to niemożliwe! Robię rundki np. Gliwice Rybnik Ruda Śląska Katowice od 7 i jestem na obiedzie o 15.30 w domu w centrum Bytomia!
Mamy mieć centrum wielkości dworca w Katowicach a nagle okazuje się że część autobusów odjeżdża z Sokolskiej, Stawowej.
Dworzec autobusowy jak na Górach, poprawa jakości połączeń autobus -tramwaj z Gliwicami, Katowicami itd. z dzielnic do centrum, aby szybko i sprawnie pojechać dalej, co takiego jest w centrum Bytomia że maja się nagle zwalić tłumy ludzi na rynek?

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Moderatorzy: Robert CzykielGhost


bytomski logo pelen kolor beta



najpopularniejszy serwis internetowy w mieście, posiadający największe forum dyskusyjne, a także kalendarium imprez, ogłoszenia drobne i wiele innych.