Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Zapamiętaj mnie

TEMAT: Centrum przesiadkowe będzie bublem?

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/19 08:43 #154893

antonio napisał: Pytanie tez, jak przyjmujemy model komunikacyjny. Czy Bytom jest centrum, do którego chcemy sie dostać, czy jest moze bramą do Katowic...


Bytom jest za duży, żeby być bramą do Katowic. Ten system naprawdę stosuje się w miastach małych i typowo satelitarnych. W Bytomiu do tego parkingu w centrum ciężko byłoby dojechać patrząc na to jakie są korki np. z południowej części miasta. Ok, parking przy dworcu powinien być, ale bez przesady z 1500 miejsc. Może to być coś małego na incydentalne przypadki. Po prostu bezsensem jest lokalizować coś takiego w centrum miasta, które już jest zatłoczone. Taki węzłowy parking to mógłby powstać np. w centrum Kalet, centrum jakiś tam Knurowów, Orzeszy, Tworogów, Czeladzi, Będzinie, ale w Bytomiu jest to lekkie pomieszanie z poplątaniem. Np. ciekawym miejscem na taki parking byłby przystanek Łagiewniki Targowisko (duże korki do centrum, rozbieganie się linii w różnych kierunkach), podobnie taki parking mógłby ewentualnie powstać w Karbiu.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/19 09:15 #154895

Parking przy dworcu na pewno by się przydał, ale o pojemności zbliżonej do tyskich punktów P&R. Wszystko ponadto moim zdaniem byłoby wywalaniem kasy w błoto i wpakowaniem się w niezłe bagno na co najmniej pięć kolejnych lat (skoro miałaby to być inwestycja realizowana przy udziale środków unijnych, to tzw. trwałość projektu nie pozwoliłaby na zagospodarowanie niewykorzystywanej powierzchni parkingu na nic innego przez pięć lat od zakończenia budowy).

Doprowadzenie tramwaju na pl. Wolskiego w kontekście odbudowy linii do Miechowic mogłoby bardzo poprawić atrakcyjność tutejszej komunikacji zbiorowej. Miechowiczanie mieliby możliwość łatwej przesiadki na autobus (pl. Wolskiego) lub na kolejny tramwaj (pl. Sikorskiego). Dlatego uważam, że kosztem pomniejszenia planowanego parkingu lepiej pociągnąć tramwaj pod sam węzeł przesiadkowy.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/19 10:24 #154897

Zdecydowanie się zgadzam. 20 mln w TG - i efekt całkiem fajny. Jeżeli jest taka kasa do wydania, to w Bytomiu na pewno znajdzie się wiele innych potrzeb.
Ostatnio widziałam tez nowy dworzec w Wodzisławiu. Zrobili mini galerię handlową (Wodzisław nie miał dotychczas żadnej, więc jest fajnie), do tego poczekalnia dworca i parking zewnętrzny. Miejsce tętni życiem, spełnia swoją funkcję i pewnie jeszcze na siebie zarabia.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/19 10:37 #154900

myszaty napisał: jak to jest że 820 jest nabity jak puszka śledzi a pociągi latają puste?

To chyba jest jasne dlaczego ;) 8 pociągów dziennie + brak biletów liniowych. Kto by chciał tym jeździć. Dodatkowo jeszcze mało atrakcyjny czas przejazdu. Nadzieją dla S8 TG-Kato jest "budowa" połączenia na lotnisko w Pyrzowicach.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/19 10:46 #154901

jak to jest że 820 jest nabity jak puszka śledzi a pociągi latają puste?


Ponieważ nie ma wspólnego biletu. Nawet przy dzisiejszym czasie przejazdu pociągi mogłyby być zapełnione gdyby bilet sieciowy pozwalał na korzystanie z kolei. Bo jeżeli miałbym do wyboru ścisk w 820 lub miejsce siedzące w pociągu to oczywistym jest że wybrałbym pociąg.
Ale jeśli kupuję bilet KZKGOP to chcę do celu dojechać na tym zakupionym przeze mnie bilecie a nie dokładać i kupować kolejny bilet na pociąg, dlatego wybieram ścisk w 820.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/19 10:55 #154902

miras napisał:

jak to jest że 820 jest nabity jak puszka śledzi a pociągi latają puste?


Ponieważ nie ma wspólnego biletu. Nawet przy dzisiejszym czasie przejazdu pociągi mogłyby być zapełnione gdyby bilet sieciowy pozwalał na korzystanie z kolei. Bo jeżeli miałbym do wyboru ścisk w 820 lub miejsce siedzące w pociągu to oczywistym jest że wybrałbym pociąg.
Ale jeśli kupuję bilet KZKGOP to chcę do celu dojechać na tym zakupionym przeze mnie bilecie a nie dokładać i kupować kolejny bilet na pociąg, dlatego wybieram ścisk w 820.


Dlaczego przy kosztach transportu publicznego pytamy o rentowność (vide spór o wspólny bilet) a przy kosztach transportu indywidualnego już nie (vide budowa becetki - chociaż nazywana "inwestycją")?

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/19 11:08 #154903

Ratnik, ale gdzie ja tu napisałem o jakichkolwiek kosztach ?
Szeroko pojęta komunikacja jest zadaniem własnym gminy i wlicza się do tego tak KM jak i budowa dróg. Poza tym KM nie jest rentowna, bo gdyby była to gminy tworzące KZKGOP nie musiałyby co roku wnosić składek. Chodzi o to żeby KM nie byłą mega nierentowna, żeby nie utrzymywać linii którymi jeżdżą 3 osoby bo końcowo odbywa się to kosztem tych linii które są naprawdę potrzebne, bo samorządy nie będą do KM dokładały więcej i więcej i więcej.
Poza tym nie możesz podchodzić do tego że jest jedno albo drugie bo gdyby nie DTŚ i tunel w Katowicach to 820 nie stał by dzisiaj w korku do ronda jak kiedyś 30 min tylko 1,5 godziny.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/19 11:54 #154905

miras napisał: Ratnik, ale gdzie ja tu napisałem o jakichkolwiek kosztach ?


Nie pisałeś, ale pisałeś o różnych biletach, które uniemożliwiają swobodne zmiany środków transportu. Ta różnica w domyśle wynika ze sporu o koszty. Zwróć uwagę, że jezdnie też mają różnych gospodarzy a jednak korzystasz z nich swobodnie, czasem tylko po zmianie nawierzchni poznasz, że wjechałeś na teren innego gospodarza drogi. Czemu tak jest? No bo jezdnie są bezpłatne.

Szeroko pojęta komunikacja jest zadaniem własnym gminy i wlicza się do tego tak KM jak i budowa dróg. Poza tym KM nie jest rentowna, bo gdyby była to gminy tworzące KZKGOP nie musiałyby co roku wnosić składek.


Tak

Chodzi o to żeby KM nie byłą mega nierentowna, żeby nie utrzymywać linii którymi jeżdżą 3 osoby bo końcowo odbywa się to kosztem tych linii które są naprawdę potrzebne, bo samorządy nie będą do KM dokładały więcej i więcej i więcej.


A no właśnie. Niezależnie od tego na ile jest na ile nie jest transport publiczny rentowny, kwestia tej rentowności jest jednak podnoszona przy planowaniu tego transportu. Natomiast w przypadku budowy infrastruktury dla transportu indywidualnego kwestia rentowności w ogó!e nie jest podnoszona (przynajmniej nie słyszę, by ją podnoszono).

I potem mamy tak, że jazda transportem indywidualnym jest tańsza, szybsza, wygodniejsza niż transportem zbiorowym. Transport indywidualny z natury rzeczy nie może być tańszy a jest, dlatego że jego kosztami obarcza się otoczenie (koszty zewnętrzne), ale tego się nie szacuje. Badań rentowności transportu indywidualnego się unika, nie chce się tego robić.

Poza tym nie możesz podchodzić do tego że jest jedno albo drugie bo gdyby nie DTŚ i tunel w Katowicach to 820 nie stał by dzisiaj w korku do ronda jak kiedyś 30 min tylko 1,5 godziny.


To już jest jakiś szantaż. Można było wytyczyć buspasy i tyle. w jednym transporcie indywidualnym w korku na 6m. długości i 2,5m / 3m szerokości przypada z 1,5 pasażera - nie dziwne, że się korkuje przy takim zużyciu przestrzeni.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/19 11:55 #154906

miras napisał: Szeroko pojęta komunikacja jest zadaniem własnym gminy i wlicza się do tego tak KM jak i budowa dróg. Poza tym KM nie jest rentowna, bo gdyby była to gminy tworzące KZKGOP nie musiałyby co roku wnosić składek.

To co piszesz jest trochę bez sensu, Jak trafnie zauważyłeś organizowanie km jest zadaniem własnym gminy więc te zadanie musi być uwzględniane w budżecie. Bytom przekazał te zadania związkowi komunalnemu ale przecież nie za darmo więc musi na to łożyć podobnie jakby wydatkowałby na to pieniądze bez uczestnictwa w związku. Brak inwestycji w komunikację miejską i brak jej promowania powoduje że wnosi się coraz większą kwotę składki a środki transportu wożą coraz mniej pasażerów. Efektem są cięcia na liniach, podwyżka cen biletów czyli dalsze zubożanie oferty.
Inwestycje w transport miejski są w naszym regionie spychane na margines. Pod publikę kupuje się nowe autobusy czy tramwaje ale nie zapewnia się dobrej oferty na te środki transportu. Autobusy nadal jeżdżą w regiony w których zakładów pracy już nie ma ale w miejsca gdzie powstały nowe to komunikacji miejskiej jest jak na lekarstwo.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/19 12:06 #154907

miras napisał:

jak to jest że 820 jest nabity jak puszka śledzi a pociągi latają puste?


Ponieważ nie ma wspólnego biletu. Nawet przy dzisiejszym czasie przejazdu pociągi mogłyby być zapełnione gdyby bilet sieciowy pozwalał na korzystanie z kolei. Bo jeżeli miałbym do wyboru ścisk w 820 lub miejsce siedzące w pociągu to oczywistym jest że wybrałbym pociąg.
Ale jeśli kupuję bilet KZKGOP to chcę do celu dojechać na tym zakupionym przeze mnie bilecie a nie dokładać i kupować kolejny bilet na pociąg, dlatego wybieram ścisk w 820.

Bilet to pół biedy. Dzisiaj funkcjonuje Bilet Śląski, jest to jakaś forma wspólnego biletu ale niezbyt atrakcyjna cenowo. Największą bolączką tej trasy to to że jeździ tu tylko 8 pociągów. Średnio co jakieś 2h pociąg. Na S1 nie ma wspólnego biletu (oprócz BŚ) ale pociągi jeżdżą w szczycie co 30 min (choć i tak powinny jeździć jeszcze częściej) i sporo ludzi jeździ. Najważniejsze to dobra oferta przewozowa a nawet bez integracji taryfowej ludzie do pociągów by się przesiedli.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/19 12:21 #154909

kolejorz. napisał:

myszaty napisał: jak to jest że 820 jest nabity jak puszka śledzi a pociągi latają puste?

To chyba jest jasne dlaczego ;) 8 pociągów dziennie + brak biletów liniowych. Kto by chciał tym jeździć. Dodatkowo jeszcze mało atrakcyjny czas przejazdu. Nadzieją dla S8 TG-Kato jest "budowa" połączenia na lotnisko w Pyrzowicach.

Mało atrakcyjny czas przejazdu? Teraz pociąg do Katowic jedzie 26 minut. Żeby taki czas uzyskać samochodem musiałbyś przynajmniej złamać ograniczenie prędkości...

Moim zdaniem autobusy nie powinny jeździć na tak długich dystansach, jak ma to miejsce w przypadku 820 i 830. Sami urzędnicy przyznają, że realizacja połączeń na tych liniach kosztuje krocie. Dlatego komunikacja w GOP powinna być tak zorganizowana, że szkielet całego systemu stanowiłaby szybka kolej, a autobusy i tramwaje dowoziłyby pasażerów do centrów przesiadkowych. To natomiast wymagałoby wspólnej oferty biletowej i przede wszystkim zsynchronizowania rozkładów jazdy.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/19 12:50 #154913

MephiR napisał:

kolejorz. napisał:

myszaty napisał: jak to jest że 820 jest nabity jak puszka śledzi a pociągi latają puste?

To chyba jest jasne dlaczego ;) 8 pociągów dziennie + brak biletów liniowych. Kto by chciał tym jeździć. Dodatkowo jeszcze mało atrakcyjny czas przejazdu. Nadzieją dla S8 TG-Kato jest "budowa" połączenia na lotnisko w Pyrzowicach.

Mało atrakcyjny czas przejazdu? Teraz pociąg do Katowic jedzie 26 minut. Żeby taki czas uzyskać samochodem musiałbyś przynajmniej złamać ograniczenie prędkości...

Odnosiłem się do całego odcinka TG - Kato gdzie czas jazdy ~1h to masakra jak na kolej. 26 min z Bytomia do Katowic wydaje się w porządku ale pociąg tam powinien jechać z 15 minut a TG - Kato 30 minut. Oczywiście na to są szanse ale musi być dokończona rewitalizacja całego odcinka LK131 od TG do Chorzowa Batory.

MephiR napisał: Moim zdaniem autobusy nie powinny jeździć na tak długich dystansach, jak ma to miejsce w przypadku 820 i 830. Sami urzędnicy przyznają, że realizacja połączeń na tych liniach kosztuje krocie. Dlatego komunikacja w GOP powinna być tak zorganizowana, że szkielet całego systemu stanowiłaby szybka kolej, a autobusy i tramwaje dowoziłyby pasażerów do centrów przesiadkowych. To natomiast wymagałoby wspólnej oferty biletowej i przede wszystkim zsynchronizowania rozkładów jazdy.

To oczywiście jest niepodważalne :)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/19 15:33 #154915

Bilet to pół biedy. Dzisiaj funkcjonuje Bilet Śląski, jest to jakaś forma wspólnego biletu ale niezbyt atrakcyjna cenowo.


kolejorz. nie zgodzę się z Tobą, tutaj właśnie wszystko rozgrywa się o bilet, gdyby bilet miesięczny zapewniał możliwość poruszania się koleją to ludzie korzystaliby nawet z tych szczątkowych połączeń które są, a jeśli nawet tych połączeń będzie więcej to nie będą płacili drugi raz za to za co już zapłacili ( bilet miesięczny) dlatego będą woleli się cisnąć w autobusie.
Przykłady :
połączenie Gliwice - Bytom, ilość pociągów byłą swego czasu dosyć duża ale i tak ludzie nie przesiedli się z przepełnionego 850 do pociągu pomimo tego że ten jechał znacznie krócej niż autobus. A to własnie dlatego że Ci ludzie mieli w swoim portfelu bilet miesięczny KZKGOP a skoro wydali już raz pieniądze to nie będą wydawali ich po raz kolejny, nawet jeżeli mają jechać dwa razy dłużej.
kolejny przykład Gliwice - Zabrze - Katowice, pomimo tego że liczba połączeń kolejowych Katowice - Gliwice jest znośna to i tak 840 jeździ pełny, gdzie pociągiem tą samą trasę pokonasz w o połowę krótszym czasie i dlaczego Ci ludzie się nie przesiadają do pociągu ? A no dlatego że mają bilet miesięczny a skoro na tym bilecie mogą dojechać do Katowic to nie będą płacić za to samo kolei nawet jeżeli dojadą szybciej i w bardziej komfortowych warunkach.

Dzisiaj u nas połączenie kolejowe jest atrakcyjne tylko dla osób które poruszają się od stacji do stacji (a takich to jest promil), jeżeli do tego dochodzi dojazd do tej stacji za pośrednictwem KZKGOP to połączenie przestaje być opłacalne. A bilet śląski to żadna alternatywa przy jego cenie lepiej jeździć samochodem.
.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/19 16:17 #154916

Miras, uwierz mi, wspólny bilet nie jest lekiem na problemy kolei w Bytomiu. To tylko jedna ze składowych panującego kryzysu.

Mając w garści bilet miesięczny ATP nawet za psie pieniądze ludzie nie rzucą się na pociągi, jeśli rozkład jazdy nie będzie im umożliwiał sprawnego dotarcia do miejsca pracy lub do domu. Przykład? W kierunku Katowic po godzinie ósmej rano nie ma żadnego pociągu. Jeśli więc jesteś np. pracownikiem Galerii Katowickiej, gdzie sklepy są otwierane od 10:00, to z oferty KŚ na pewno nie skorzystasz. Kolejny przykład: po piętnastej aż do 17:50 nie ma pociągu powrotnego do Bytomia - jeśli pracujesz do 16:00, to przez blisko dwie godziny jesteś uziemiony.
To są główne przyczyny braku popularności pociągów w naszym mieście.

Innymi składowymi obecnego kryzysu są:
1. Całkowity brak promocji - o pociągach do Gliwic wielu ludzi najzwyczajniej w świecie nie wiedziało, a nawet jeśli ktoś coś słyszał, to nie znał szczegółów oferty.
2. Brak synchronizacji z innymi środkami transportu - godziny przyjazdów do Gliwic nie umożliwiały szybkiej przesiadki np. na autobusy do gliwickiej strefy, w wyniku czego kolejna spora grupa nie mogła korzystać z oferty przewozowej KŚ.
3. Niska częstotliwość kursów - jeśli spóźnisz się na jeden pociąg, to kolejny w najlepszym przypadku przyjedzie dopiero za godzinę. Natomiast o porach dojazdów i powrotów z pracy pociągi powinny kursować przynajmniej co pół godziny, aby oferta była w stanie wpisać się w harmonogram dnia pasażerów.
5. Silna konkurencja ze strony połączeń autobusowych i tramwajowych - skoro w godzinach szczytu tramwaje jeżdżą co kilka minut, a autobusy co kilkanaście, to pociągi odjeżdżające raz na godzinę są wybitnie niekonkurencyjne. W tym przypadku miasta powinny porozumieć się z KŚ, aby zlikwidować 820 i 830 (lub chociaż część kursów), a w ich miejsce uruchomić większą liczbę pociągów.
6. Brak zadowalającej oferty biletowej ATP, o której pisałeś.

***

Jeśli wierzyć statystykom, w Śródmieściu mieszka ok. 40 tys. ludzi, natomiast na Rozbarku kolejne 20-kilka tysięcy. To daje liczbę ludności wielkości Tarnowskich Gór, czy Piekar Śląskich - wystarczającą, aby połączenie kolejowe z Katowicami, czy Gliwicami miało rację bytu, nawet bez biletu ATP, ponieważ dla wielu tych ludzi dojście na dworzec na piechotę nie stanowi problemu. Skoro jednak nie korzystają z pociągów, to znaczy, że brak wspólnej oferty biletowej nie jest przyczyną kryzysu i jej wprowadzenie nie poprawi znacząco obecnej sytuacji.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/19 16:19 #154917

Ja nie neguję wspólnego biletu, wręcz przeciwnie jak najbardziej jestem za integracją taryfową.

Wskazuję jedynie na to, że żeby pociągi nie jeździły puste wcale nie jest potrzebny wspólny bilet a dobra oferta przewozowa.

Zaś samo wprowadzenie wspólnego biletu to nie łatwa sprawa bo ktoś musi pokryć jego koszty. Najmniej odczuwalne byłyby te koszty gdyby zlikwidować autobusy 8XX a dzięki kasie z nich uwolnionej miasta mogą dorzucić się do dotacji kolei i wspólnego biletu, ale żeby pociąć autobusy to musi być... dobra oferta przewozowa na S8 ;) Najlepiej dlatego jakby obie te rzeczy szły w parze aby unikać marnowania pieniędzy a system był jak najbardziej efektywny ekonomicznie i przydatny społecznie.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Moderatorzy: Robert CzykielGhost


bytomski logo pelen kolor beta



najpopularniejszy serwis internetowy w mieście, posiadający największe forum dyskusyjne, a także kalendarium imprez, ogłoszenia drobne i wiele innych.