Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Zapamiętaj mnie

TEMAT: Centrum przesiadkowe będzie bublem?

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/19 18:51 #154930

MephiR napisał: 3. Niska częstotliwość kursów - jeśli spóźnisz się na jeden pociąg, to kolejny w najlepszym przypadku przyjedzie dopiero za godzinę. Natomiast o porach dojazdów i powrotów z pracy pociągi powinny kursować przynajmniej co pół godziny, aby oferta była w stanie wpisać się w harmonogram dnia pasażerów.

Raz na godzinę jest nieźle, o ile godziny będą skorelowane z najpopularniejszymi godzinami rozpoczynania pracy/zajęć - jasne, wszystkim nie dogodzisz. W sumie pociągi jeżdżące raz na godzinę w porannym i popołudniowym szczycie, później w odstępach półtoragodzinnych też nie byłyby dramatem.
A co do parkingu przy centrum przesiadkowym - taka funkcję pełni przecież nieformalnie parking Simply, który ma kilkaset miejsc i nigdy nie zdarzyło mi się tam nie znaleźć miejsca.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/19 19:27 #154931

Miras, uwierz mi, wspólny bilet nie jest lekiem na problemy kolei w Bytomiu. To tylko jedna ze składowych panującego kryzysu.

MephiR, ja nie pisałem konkretnie o Bytomiu ale ogólnie o komunikacji w naszym regionie.

Wskazuję jedynie na to, że żeby pociągi nie jeździły puste wcale nie jest potrzebny wspólny bilet a dobra oferta przewozowa.

Co prawda pociągi z Gliwic do Katowic puste nie jeżdżą, jednak 840 bardzo często przypomina 820 a konkretnie tłok w nim panujący. Pamiętać też należy że gros ludzi jeżdżących w pociągach z Gliwic nie wysiada w Katowicach ale jedzie dalej gros z nich do Częstochowy.

Pociągi z Gliwic do Katowic odjeżdżają o : 5:15, 5:41, 6:15, 6:45, 7:15, 7:40, 8:19, 8:45, 9:20 i jedzie od 32 do 34 min. Tak więc nie ma problemu żeby dojechać do pracy w Katowicach czy to na 8, 9 czy 10.
Dla porównania kursy 840 z Gliwic do Katowic :
5:12, 5:32, 5:52, 6:15, 6:30, 7:05, 7:45, 8:02, 9:15, 10:00 i dojazd zajmuje 68 min czyli dokładnie 2 razy dłużej.
Jak więc widać oferta KŚ i KZKGOP jest zbieżna a dodatkowo dzięki ofercie KŚ oszczędzamy ponad 30 min. Więc wyjaśnijcie mi proszę dlaczego pasażerowie nadal tak tłumnie wybierają 840 a nie KŚ ? Skoro w Gliwicach i Zabrzu kursów KŚ nie brakuje w godzinach szczytu a w Bytomiu tak, to jeżeli w Bytomiu byłoby więcej kursów to dlaczego w Bytomiu pasażerowie mieliby zacząć z KŚ korzystać skoro nie robią tego mieszkańcy Zabrza i Gliwic, w czym mieszkańcy Bytomia różnią się od mieszkańców powyższych dwóch miast ? Są bardziej proekologiczni ? Bardziej majętni (czytaj rozrzutni) ? Są pasjonatami kolei i chcą ją wspierać ? A może mieszkańcy Zabrza i Gliwic nie wiedzą że mają pociągi do Katowic ?
Tak dla przypomnienia bilet SC A-T to 150 zł promocyjny srebrny bilet KŚ to 99 zł, co razem daje nam 250 zł (!)

Ja cały czas będę się trzymał swojego, jeżeli bilet KŚ-KZKGOP kosztowałby 150 zł czyli tyle ile dzisiaj sieciowy to pasażerowie jeździliby koleją jeżeli tylko odpowiadałby im dany kurs, ale jeżeli mieliby do tego dopłacić kolejne 100 zł to nie dopłacą i pozostaną przy zwykłej ofercie KZKGOP tak jak to robią mieszkańcy Zabrza i Gliwic.

Pamiętajcie o jednym, mało kto pracuje i mieszka w rozsądnej odległości od dworca PKP tak aby móc do niego dochodzić pieszo. Zdecydowana większość musi dojeżdżać, czy to do jednego dworca czy do dwóch. Jeżeli muszę dojeżdżać do jednego dworca to wystarczy mi bilet na jedno miasto czyli: 110 lub 126 zł plus miesięczny KŚ najmniej 99 zł co daje nam 210 lub 225 zł a to samo możemy mieć za 134 lub 150 zł tyle że bez kolei. Za 2 miesiące opcji z KŚ mam 3 miesiące KZK w tej samej cenie. Wciągu roku daje nam to różnice: 900 zł (!)

Wszyscy piszą o wspólnym bilecie, a ja mam takie pytanie czy KZKGOP nie może stworzyć 2-3 linii kolejowych i wybrać w przetargu przewoźnika który te linie dla KZK będzie obsługiwał ?
I jeszcze jedno pytanie, czy ktoś się orientuje ile kosztuje 1 pociągokilometr że tak napiszę ?
Bo gdyby KZK stworzyło taką linię Gliwice - Katowice - Sosnowiec można by wyciąć 840 i skrócić 808, 811, 815 z Sosnowca do Katowic do patelni w Sosnowcu i ciekawi mnie jaka byłaby różnica w kosztach, to samo dla relacji T.G. - Katowice różnica w utrzymaniu 820 i 830 a koszt pociągu.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/19 20:10 #154935

No jasne że chodzi o kasę, w głównej mierze tylko o nią. Jakby nawet z obecną ofertą kursów KŚ była możliwość jazdy pociągiem na jednym bilecie to sam kurs na 8 do Katowic byłby zbawieniem i ulgą. Na pewno miałby chętnych(oczywiście przy jakiejś reklamie w mieście że takie pociągi istnieją, bo młodzi maja zawsze problem z trafieniem pożytecznych informacji w internecie, a pewnie uprzedzenia co do kolei z TV są dla nich wiarygodne). Dzisiaj Twist rozkraczył się na Arki Bożka, i zmuszony byłem jechać 820/830 - wcześniej jechałem 6 na pl. Sikorskiego z nadzieję, że może jednak podstawili jakiś autobus, ale nadzieja matką głupich. Do 820 nawet się nie wypychałem, z entuzjazmem i radością na twarzy patrzyłem na ludzi którzy żeby zaoszczędzić 20min rano lubią jechać transportem do Auschwitz. Odstałem 10 minut i upchało się do 830 - zaoszczędziłem czasu jadąc autobusem, nie powiem. Naprawdę nie rozumiem, ja tam wole posiedzieć 20 min dłużej w banie ale w godnych i ludzkich warunkach : P Mimo, że z powrotem nikomu nie pasuje pociąg, to ten o 7:09 spokojnie mógłby być zapełniony. Wrócą autobusem. Myślę jakby KŚ zobaczyło koniunkturę na tej relacji to by uruchomili dodatkowe pociągi na trasie. I naprawdę, na jakąkolwiek poprawę można liczyć w kolejności wspólny bilet -> dodatkowe kursy. Na relacje dodatkowe kursy z osobnym biletem, a potem więcej pasażerów nie ma co liczyć. Jakby ten pociąg jeździł i co 20 min, nic to nie da.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/19 20:59 #154940

Najlepsze efekty da dobra oferta przewozowa + wspólny bilet. Czerpać przykład można ze świeżego połączenia Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej Kraków - Wieliczka.
Przy czym u nas jednocześnie musiałoby to być również zsynchronizowane z cięciem autobusów tak aby nie robić konkurencji pociągom.
Sprawę można załatwić jednym wielkim uderzeniem lub etapami, a byłoby to korzystne też przede wszystkim z punktu finansowego.

Ja bym to widział np tak:
Rozkład 2015/16
S8 z taktem 1h, w szczycie co 30 minut. Bilet za 150 zł na S8+sieciowy KZK
820 i 830 - zmniejszyć takt do 30 minut
Rozkład 2016/17
S8 z pełnym taktem 30 min + dodatkowe pociągi w szczycie
Całkowita likwidacja 820, pozostawić 830 żeby uzupełniał jeszcze pociąg poza szczytem

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/19 22:09 #154942

: ) Konkurencji nie będzie, selekcja naturalna sama wyeliminuje 820/30 w sumie : P W tym roku chyba będą pomiary na tych liniach, mam nadzieje że uda mi się zdobyć info ile ludzi orientacyjnie potrafi w te autobusy rano wejść. Wysłać potem te dane do KŚ z dopiskiem 'tylko tyle klientów tracicie na trasie Bytom - TG'. Przy takim układzie jakim Ty pisałeś, nikt nie będzie pokrzywdzony. Kolej zyska, a KZK GOP będzie miał mniej roboty.

Swoja drogą, zrewitalizują odcinek Katowice - Chorzów Batory w tym roku to znów trochę szybciej pociąg pojedzie : )

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/19 22:46 #154945

Hmmm, te plany tak tu wszyscy wypisują, a prawda jest taka, że tu jest potrzebna spora analiza.

Chociażby wspólny bilet na kolej i KM może na przykład przegonić pasażerów z tramwajów na trasie Chorzów Batory-Katowice (pytanie co z T7). Podobnie już widzę sens dalszego utrzymywania np. linii tramwajowej 14, która od dawna wozi spore dawki świeżego powietrza i dość ostro się dubluje z koleją.

Co do SKM do Katowic- nie ma to sensu bez wspólnego biletu. To samo Gliwice, ale tam mamy też za mało stacji.
W kontekście BCT też warto się zastanowić nad zmianą siatki połączeń wewnątrz miasta- np. czy być może któraś linia z Szombierek i Łagiewnik nie powinna kursować w rejon Łużyckiej lub dalej. Swego czasu były pomysły zmiany charakteru linii 127 (z okrężnej), tak, żeby zamiast kursować do Dworca robiła relację Kol. Zgorzelec- Łagiewniki- Arki Bożka- Witczaka- Kruszcowa/Gwarecka, a 227 z kolei Łagiewniki- Szombierki- BCT- Łużycka- Olimpijska- Odrzańska- Kruszcowa/Gwarecka. Takie rozwiązanie np. po pierwsze lepiej skomunikowałoby Rozbark i Łagiewniki ze szkołami w północnym Bytomiu, a dodatkowo poprawiło komunikację z Szombierek na północ od torów. Mi się też podoba pomysł T7 do Politechniki (w zamian za ewentualne połączenie 92 z 183).

Pomysłów można mieć dużo- w wypadku 820/830 to ja raczej widzę powolną agonię tych połączeń, jak zresztą i innych linii przyspieszonych w GOPie. Od pewnego czasu takich linii ubywa, niektóre są przyspieszone jedynie z nazwy. Faktycznie jedynym powodem ich istnienia jest brak integracji biletowej z koleją. Wg mnie mimo wszystko większą przyszłość ma przed sobą 820, bo trochę bardziej odbiega od linii kolejowej. Centrum przesiadkowe w takim wypadku będzie mieć za zadanie być hubem z różnych kierunków. Stąd potrzeba, by skumulować tam jak najwięcej kierunków.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/20 10:50 #154953

Najlepszym by było przygotowanie nowego planu transportowego dla całej aglo który wyznaczyłby kierunki działania. To nie ulega wątpliwości bo KM to złożony organizm, gdy ruszy się jedno to często trzeba dokonać szeregu innych zmian.
Mam nadzieję że do jakichś wniosków dojdą w GZM na temat integracji komunikacji.

Zaś co do 820/kolej to trzeba by było też przenieść przystanek Bytom Północ, bliżej w okolice wiaduktu nad Strzelców Bytomskich tak aby stworzyć tam punkt przesiadkowy z autobusów/tramwajów bo gdyby 820 znikło to Stroszek zostałby trochę poszkodowany jeśli chodzi o połączenie do Katowic.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/20 11:04 #154956

kolejorz. napisał: Zaś co do 820/kolej to trzeba by było też przenieść przystanek Bytom Północ, bliżej w okolice wiaduktu nad Strzelców Bytomskich tak aby stworzyć tam punkt przesiadkowy z autobusów/tramwajów bo gdyby 820 znikło to Stroszek zostałby trochę poszkodowany jeśli chodzi o połączenie do Katowic.


Przeniesienie stacji Bytom Północ w okolice wiaduktu nad Strzelców oczywiście poprawiłoby dostępność do kolei mieszkańców tej cześci Bytomia i taki zabieg KŚ powinny zrobić bez względu na kursowanie linii 820. Podobnie zresztą prosty zabieg przydałby się na stacji Radzionków Rojca - stacja w centrum miasta, a żeby się na nią dostać trzeba sporo obejść, a starczyłoby zrobić schody w kierunku ul. Męczenników Oświęcimia i byłoby wejście na perony przed urzedem miasta.
Ale wracając do zastąpienia linii 820 pociągiem, to nawet jeśli stacja Bytom Północ byłaby przeniesiona, status quo w kwestii dostępu do połączenia z Katowicami zachowaliby mieszkańcy Vitoru, natomiast osoby z Sójczego Wzgórza, a tym bardziej ze Stroszka, mieli by znacznie dalej do stacji kolejowej niż do obecnie funkcjonującego przystanku Stroszek Osiedle.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/20 11:16 #154957

Papniok napisał:

kolejorz. napisał: Zaś co do 820/kolej to trzeba by było też przenieść przystanek Bytom Północ, bliżej w okolice wiaduktu nad Strzelców Bytomskich tak aby stworzyć tam punkt przesiadkowy z autobusów/tramwajów bo gdyby 820 znikło to Stroszek zostałby trochę poszkodowany jeśli chodzi o połączenie do Katowic.


Przeniesienie stacji Bytom Północ w okolice wiaduktu nad Strzelców oczywiście poprawiłoby dostępność do kolei mieszkańców tej cześci Bytomia i taki zabieg KŚ powinny zrobić bez względu na kursowanie linii 820. Podobnie zresztą prosty zabieg przydałby się na stacji Radzionków Rojca - stacja w centrum miasta, a żeby się na nią dostać trzeba sporo obejść, a starczyłoby zrobić schody w kierunku ul. Męczenników Oświęcimia i byłoby wejście na perony przed urzedem miasta.
Ale wracając do zastąpienia linii 820 pociągiem, to nawet jeśli stacja Bytom Północ byłaby przeniesiona, status quo w kwestii dostępu do połączenia z Katowicami zachowaliby mieszkańcy Vitoru, natomiast osoby z Sójczego Wzgórza, a tym bardziej ze Stroszka, mieli by znacznie dalej do stacji kolejowej niż do obecnie funkcjonującego przystanku Stroszek Osiedle.


To może w ogóle przenieść stacje Bytom Północ w okolicę ul. Sikorskiego? Tam jest większe zamieszkanie. Bytom Północ miał służyć chyba Nowemu Dworowi (dzielnicy prawie już nieistniejącej) i kopalni.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/20 12:54 #154961

Papniok napisał: Ale wracając do zastąpienia linii 820 pociągiem, to nawet jeśli stacja Bytom Północ byłaby przeniesiona, status quo w kwestii dostępu do połączenia z Katowicami zachowaliby mieszkańcy Vitoru, natomiast osoby z Sójczego Wzgórza, a tym bardziej ze Stroszka, mieli by znacznie dalej do stacji kolejowej niż do obecnie funkcjonującego przystanku Stroszek Osiedle.

Mogą podjechać tramwajem lub autobusem ;) Z taką przesiadką i tak powinni być szybciej w Katowicach pociągiem niż 820, przy założeniu że w najbliższych latach dzięki rewitalizacji LK131 czas przejazdu mocno się zmniejszy.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/20 13:46 #154962

Organizatorem trasy kolejowej niewątpliwie typowo lokalnej Bytom-Katowice powinny być gminy (KZK GOP) a nie Marszałek wtedy jest i dopasowanie oferty taryfowej i większe związanie innych środków transportu. Poza tym zauważmy że w Warszawie to organizator ZTM posiada spółkę kolejową SKM czyli takie Koleje Śląskie powinny być spółką gminną (jak TŚ). Niestety gminy nie dają sobie rady z dopasowaniem oferty obecnych środków transportu a na taki powiązany ze sobą transport komunikacji miejskiej autobus-tramwaj-kolej tym bardziej nie będzie ich stać.

Nie wróżę by coś polepszył wspólny bilet jakby został wprowadzony. Jak już to na pewno będzie miał bardzo zaporową cenę. Skoro KZK GOP czyli gminy nie potrafią zrobić atrakcyjnej oferty na to co mają to złudne nadzieje by przy rozmowach z "koleją" brali jakiś inny cennik niż z tej beznadziejnej i zbyt drogiej oferty jaką to oferują pasażerom każdego dnia.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/20 14:25 #154965

KŚ mają zasięg na całe województwo więc lepiej było wydzielić np SKR i stworzyć z tego spółkę.

Miasta w GOP-ie i tak dzisiaj nie przeznaczają jakoś wybitnie dużych nakładów na KM więc moim zdaniem zawsze można by było dosypać trochę grosza. Po za tym racjonalizacja połączeń może przynieść oszczędności finansowe. Tańsze bilety i integracja taryfowa też może przynieść większe zyski niż obecnie bo koleją już ludzie mało kiedy jeżdżą na gapę a tańsze bilety to większa chęć i kupowania. Lepsza komunikacja to też możliwa większa ilość pasażerów. Dziś KZK GOP jest totalnie nie efektywny, i finansowo, i organizacyjnie.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/20 15:47 #154968

kolejorz. napisał: KŚ mają zasięg na całe województwo więc lepiej było wydzielić np SKR i stworzyć z tego spółkę.

Racja, to było oczywiście tak luźno rzucone. Oczywiście że chodzi o spółkę której zasięg działania ograniczy się do sieci KZK GOP i MZKP.

Miasta w GOP-ie i tak dzisiaj nie przeznaczają jakoś wybitnie dużych nakładów na KM więc moim zdaniem zawsze można by było dosypać trochę grosza.

Ale miasta w GOP nie chcą dokładać więcej. Jeszcze narzekają że tak dużo płacą. Przecież te podwyżki cen biletów tylko się głównie z tym wiążą.


.

Dziś KZK GOP jest totalnie nie efektywny, i finansowo, i organizacyjnie.

KZK GOP tworzą gminy więc to one ponoszą odpowiedzialność za taką politykę związku. Mnie denerwuje najbardziej że KZK GOP staje się przyczółkiem byłych prezydentów, którym nie udało się w wyborach.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/20 20:38 #154979

Czy ktoś ma dane ile w ciągu roku wykonuje się wozokm na zlecenie KZK GOP ?

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/20 21:50 #154988

To może w ogóle przenieść stacje Bytom Północ w okolicę ul. Sikorskiego? Tam jest większe zamieszkanie. Bytom Północ miał służyć chyba Nowemu Dworowi (dzielnicy prawie już nieistniejącej) i kopalni.

ooo między wiaduktem na Strzelców a wiaduktem na Sikorskiego, środek osiedla blisko z sójczego a nawet z Rojec, no ale to tylko marzenia..... co by było dyby.....

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Moderatorzy: Robert CzykielGhost


bytomski logo pelen kolor beta



najpopularniejszy serwis internetowy w mieście, posiadający największe forum dyskusyjne, a także kalendarium imprez, ogłoszenia drobne i wiele innych.