Witamy,
Gość
|
|
Ehhh czasem zazdroszcze takiej ilości wolnego czasu
Ja się tam nie znam ale dla mnie za miast szukania rozwiązań, szukanie problemów po drugiej stronie i robienie z igły widły to właśnie szerzenie antagonizmów. Osobiście uważam, że jest to słaby pretekst aby pokazać się w gazecie Tyle problemów choćby z kondycją miasta na forum, którego się udzielasz a tu wojewoda walczy z trolami Marek Temat z Muzeum genialny, miałby niesamowity wymiar edukacyjny ale w chwili obecnej raczej nie możliwe do zrealizowania, niestety. Pomysł podałem dalej
Tekst pochodzi ze specjalnego wydania Jaskółki Śląskiej, dla zainteresowanych moge wygrzebać jeszcze jakieś egzemplarze Pozdrawiam |
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji. |
|
Wiesz co wysil się bardziej bo przedstawiasz kobietę która jest pro Rasiowa (i jeszcze przedstawione z Jaskółki). Mam wrażenie że jesteś w jakieś "sekcie" - klapki na oczach i nic więcej. Wszystko co kręci się wokół RAŚ (publikacje, książki, osoby, gazety itp) jest święte reszta utopia. I tak poza tym może Panowie z Raś wzięli by się też do roboty a nie politykowali i nie robili fermentu. Na razie nic nadzwyczajnego nie zrobili. Ps. Człowiek może sobie tak ułożyć robotę by mieć później czas. U Was widocznie jest tak że najpierw politykowanie a później "niby robota". Wiesz Ja jestem za "Autonomią" i wiem co autonomia ale nie w Waszym wydaniu. |
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji. |
|
Taki przykład i to z naszego podwórka:
Też ubolewam nadtym, że na razie jako jedyni propagujemy ten temat ale mam nadzieje, że szybko to się zmieni. O cytowanym wcześniej Winczorku i Heywoodzie zapomniałeś czy może oni też są pro RAS-iowi, zaczynam się powoli obawiać, że innych naukowców z dziedziny politologii nie ma. To czy zrobiliśmy coś nadzywaczajnego to na szczęście nie oceniasz tylko Ty ale i inni i mam nadzieje, że wystawią nam odpowiednią ocene podczas kolejnych wyborów samorządowych a tym czasem zapraszam na Industriadę, której nie byłoby bez RAŚ. Co do zarzadzania czasem ja mogę się pochwalić podwojeniem produkcji zestawów promocyjnych (przy zachowaniu tych samych możliwości technicznych i kadrowych) dla pewnej firmy produkującej soki. Poprzez analize poszczególnych składowych procesu i odpowiednie ich poukładania, więc myślę, że chyba nie jest u mnie z tym najgorzej. Wracając do tematu proszę przedstaw za jaką Ty jesteś autonomią Opisz proszę i udowdnij, że się myle w stosunku do Twojej osoby. Pozdrawiam |
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji. |
|
Jak widzisz nawet nie trzeba było czekać aby znaleść agrsywną wypowiedź ale oczywiście to tylko domena zwolenników RAŚ, żeby nie powiedzieć Ras-istów bo takie sformułowanie to również przemoc językowa.
|
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji. |
|
Temu Hausler bym proponowal zmiane nazwiska, bo moze kiedys wpierdol dostac od swoich z "Polskiego Slaska" :lol2:
|
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji. |
|
Jasne tylko wrócę z działki spod Lublinca |
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji. |
|
|
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji. |
|
Witam pozwoliłem sobie przerobić statut RAŚ w celu łatwiejszego rozczytania się w zmianach które zrobiłem. Po głębszej analizie Statutu Autonomicznego Regionu (RAŚ0 to dla mnie tworzenie "Państwa w Państwie" bez większej kontroli centrali. Po przeczytaniu tego dokumentu można stwierdzić po co jest ta cała walka o język, narodowość i autonomię. Na pewno nie po Autonomię w pełnym tego słowa. Miłej lektury Panie Dawidzie. MOJA WERSJA AUTONOMII STATUT ORGANICZNY określający zasady autonomii terytorialnej i funkcjonowanie instytucji autonomicznych dla Województwa Górnośląskiego Rozdział I AUTONOMICZNE WOJEWÓDZTWO GÓRNOSLĄSKIE §1 Ziemie Górnośląskie wchodzące w skład Autonomicznego Województwa Górnośląskiego, stanowią integralną i nie rozłączną część Rzeczypospolitej Polskiej. . §2 Województwo Górnośląskie ma status województwa autonomicznego zgodnie z Konstytucją oraz systemem prawnym Rzeczypospolitej Polskiej w granicach Rzeczypospolitej Polskiej. §3 1. Terytorium Województwa Górnośląskiego tworzą Autonomiczne Powiaty związane historycznie i geograficznie z dawnymi rdzennymi ziemiami Piastów Górnośląskich obejmujące ludności określającą się jako ludność Śląską, Śląsko – Polską, oraz zasięg występowania gwar górnośląskich. z regionem, tj.: załącznik mapowy www.skladnica-gornoslaska.pl/ska ... idz100.jpg 2. Autonomiczne Województwo Górnośląskie tworzy pięć Autonomicznych Powiatów Górnośląskich: Bytomskie, Cieszyńskie, Opolskie, Pszczyńskie, Raciborskie. §4 Władzą ustawodawczą w zakresie prawa obowiązującego w regionie autonomicznym jest Sejm Górnośląski, zwany dalej Sejmem, oraz pięć Powiatowych Sejmików, zwane dalej: Sejmik Powiatu Bytomskiego Sejmik Powiatu Cieszyńskiego Sejmik Powiatu Opolskiego Sejmik Powiatu Pszczyńskiego Sejmik Powiatu Raciborskiego §5 System instytucji autonomicznych tworzą ponadto Wojewoda, jako szef Rady Województwa, Rada Województwa, Skarb Górnośląski, Górnośląski Sąd Administracyjny oraz Górnośląski Rzecznik Praw Obywatelskich. §6 Siedzibami instytucji Autonomicznego Województwa Górnośląskiego są: Sejm Górnośląski - Katowice Sejmik Powiatu Bytomskiego - Bytom Sejmik Powiatu Cieszyńskiego - Cieszyn Sejmik Powiatu Opolskiego - Opole Sejmik Powiatu Pszczyńskiego - Pszczyna Sejmik Powiatu Raciborskiego - Racibórz Wojewoda Górnośląski i Rada Wojewódzka – Gliwice Starosta Bytomski – Bytom Starosta Cieszyński – Bielsko Starosta Opolski – Opole Starosta Pszczyński – Katowice Starosta Raciborski – Rybnik Skarb Górnośląski - Katowice Górnośląski Rzecznik Praw Obywatelskich - Gliwice Górnośląski Sąd Administracyjny - Katowice. §7 Stolica Autonomicznego Województwa Górnośląskiego Gliwice Stolica Autonomicznego Powiatów Bytomskiego Bytom Stolica Autonomicznego Powiatów Cieszyńskiego Bielsko Stolica Autonomicznego Powiatów Opolskiego Opole Stolica Autonomicznego Powiatów Pszczyńskiego Katowice Stolica Autonomicznego Powiatów Raciborskiego Rybnik §8 Barwami Autonomicznego Województwa Górnośląskiego są kolory złoty i niebieski, ułożone na fladze w równych pasach poziomych. Godłem Autonomicznego Województwa Górnośląskiego są herby pięciu Autonomicznych Powiatów Górnośląskich ustalonych przez Sejmiki Powiatowe na jednej tarczy herbowej podzielonej na pięć pól. Pole centralne zajmuję herb Powiatu Opolskiego. Rozdział II PRAWA I WOLNOŚCI §8 Autonomiczne Województwo Górnośląskie zapewnia wszystkim osobom przebywającym na jego terytorium ochronę ich podstawowych i niezbywalnych praw zagwarantowanych w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej oraz aktach prawa międzynarodowego. §9 Każdy mieszkaniec Autonomicznego Województwa Górnośląskiego korzysta ze swych niezbywalnych praw do wolności wyznania, rozwijania swojej tożsamości kulturowej, etnicznej, narodowej oraz propagowania poglądów, w tym politycznych, o ile nie zagrażają one wolności innych mieszkańców regionu. §10 Autonomiczne Województwo Górnośląskie, mając na uwadze kulturowe zróżnicowanie swoich mieszkańców, wspiera wszelkie inicjatywy kulturalne, oświatowe i im podobne, zmierzające do popularyzowania i wzmacniania tożsamości zamieszkujących region grup etnicznych, narodowych, religijnych i kulturowych. §11 Zasady ochrony praw i wolności Rzeczypospolitej Polskiej określone w Konstytucji RP stanowią podstawowe ochrony i zasad, jakie zapewnia na swym terytorium Autonomicznego Województwa Górnośląskiego. Rozdział III ĹšRÓDŁA PRAWA §12 1. Naczelnym aktem prawnym regulującym zasady funkcjonowania Autonomicznego Województwa Górnośląskiego jest Statut Organiczny dla Autonomicznego Województwa Górnośląskiego, zwany dalej Statutem. Statut organiczny Statut jest aktem prawnym, zgodnym z przepisami Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. 3. Statut zapewnia wszystkim mieszkańcom Górnego Śląska ochronę ich niezbywalnych praw, zagwarantowaną w umowach międzynarodowych, ratyfikowanych konwencjach oraz Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. 4. Statut zapewnia ponadto wszystkim mieszkańcom Górnego Śląska ochronę ich praw w zakresie używania, nauczania oraz kultywowania mowy, języka, tradycji oraz tożsamości, niezależnie od ich narodowego, regionalnego bądź religijnego charakteru. §13 System aktów prawnych Autonomicznego Województwa Górnośląskiego tworzą również ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia, a także akty prawne Unii Europejskiej, oraz na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty prawa miejscowego. §14 1. Warunkiem wejścia w życie ustaw, rozporządzeń oraz aktów prawa miejscowego jest ich ogłoszenie. 2. Zasady i tryb ogłaszania aktów normatywnych określa ustawa. 3. Umowy międzynarodowe ratyfikowane za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie są ogłaszane w trybie wymaganym dla ustaw. Zasady ogłaszania innych umów międzynarodowych określa ustawa. 4. Umowy międzynarodowe zawierane przez Autonomiczne Województwo Górnośląskie Górny Śląsk nie mogą być sprzeczne z umowami międzynarodowymi zawartymi przez Rzeczpospolitą Polska i Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej. §16 1. Organami uprawnionymi do wydania rozporządzenia na podstawie szczegółowej delegacji ustawowej, celem wykonania ustawy, są Marszałek Sejmu Górnośląskiego, Rada Wojewódzka, Wojewoda , właściwy resort oraz Naczelnik Skarbu Górnośląskiego. 2. Organ upoważniony do wydania rozporządzenia nie może przekazać swoich kompetencji, o których mowa w ust. 1, innemu organowi. §17 Organy samorządu lokalnego oraz terenowe organy administracji rządowej, na podstawie i w granicach upoważnień zawartych w ustawie, ustanawiają akty prawa miejscowego obowiązujące na obszarze działania tych organów. Zasady i tryb wydawania aktów prawa miejscowego określa ustawa. Rozdział IV USTRÓJ ADMINISTRACYJNY §18 1. Podstawową jednostką samorządu lokalnego Autonomicznego Województwa Górnośląskiego są gminy wiejskie , gminy miejsko – wiejskie, gminy miejskie , gminy grodzkie ( obecne powiaty grodzkie) które tworzą Autonomiczne Powiaty Górnośląskie, jako jednostki szczebla podstawowego. 2. Gminy dzielą się na jednostki pomocnicze: dzielnice w miastach i sołectwa w pozostałych gminach. Organem jednostki jest rada dzielnicy (sołectwa), na czele której stoi przewodniczący. §19 Na czele powiatu stoi starosta. Szczegółowy zakres kompetencji oraz zasady funkcjonowania jednostek określi ustawa. INSTYTUCJE AUTONOMICZNE Sejm Górnośląski i Sejmiki Powiatowe §23 1. Sejm Górnośląski składa się z 48 posłów, wybieranych w wyborach powszechnych, równych, bezpośrednich, w głosowaniu tajnym. Na czele Sejmu Górnośląskiego stoi Marszałek Sejmu Górnośląskiego. 2. Sejmiki Powiatowe składają się z liczby radnych proporcjonalnie wybranych ( 1 radny na 20 000 mieszkańców) do liczby mieszkańców powiatu , wybieranych w wyborach powszechnych, równych, bezpośrednich w głosowaniu tajnym. Na czele Sejmików Powiatowych stoi Przewodniczący Sejmiku 3. Czynne prawo wyborcze do Sejmu i Sejmików Górnośląskich przysługuje wszystkim obywatelom Rzeczypospolitej Polskiej stale zamieszkałym na terenie Autonomicznego Województwa Górnośląskiego. §24 1. Sejm i Sejmiki są wybierane na czteroletnie kadencje. Kadencje Sejmu i Sejmików rozpoczynają się z dniem zebrania się Sejmu na pierwsze posiedzenie i trwają do dnia poprzedzającego dzień zebrania się Sejmu następnej kadencji. 2. Wybory do Sejmu zarządza Marszałek nie później niż na 90 dni przed upływem 4 lat od rozpoczęcia kadencji Sejmu , wyznaczając wybory na dzień wolny od pracy, przypadający w ciągu 30 dni przed upływem 4 lat od rozpoczęcia kadencji Sejmu. 3. Sejm może skrócić swoją kadencję uchwałą podjętą większością co najmniej 2/3 głosów ustawowej liczby posłów. 4. Wybory do danego Sejmiku zarządza odpowiedni Przewodniczący nie później niż na 90 dni przed upływem 4 lat od rozpoczęcia kadencji Sejmu , wyznaczając wybory na dzień wolny od pracy, przypadający w ciągu 30 dni przed upływem 4 lat od rozpoczęcia kadencji Sejmu. 5. Sejmik Powiatowy może skrócić swoją kadencję uchwałą podjętą większością co najmniej 2/3 głosów ustawowej liczby posłów. 6. Nie można łączyć funkcji posła do Sejmu Górnośląskiego z funkcją posła na Sejm RP, senatora Senatu RP, radnego Sejmiku Górnośląskiego, radnego innego województwa lub posła do Parlamentu Europejskiego. W przypadku wyboru do takiego organu Marszałek stwierdza wygaśnięcie mandatu posła Sejmu Górnośląskiego. 5. Przepisy ust. 4 stosuje się odpowiednio do funkcji radnego Sejmiku Powiatowego. §25 1. Sejm wybiera ze swojego grona Marszałka i wicemarszałków. Marszałek przewodniczy pracom Sejmu. 2. Odwołanie Marszałka i wicemarszałków następuje zwykłą większością głosów w obecności przynajmniej 2/3 posłów. 3. Przepisy ust. 1-2 stosuje się odpowiednio w przypadku wyboru i odwołania Przewodniczącego i wiceprzewodniczących Sejmików Powiatowych §26 1. Sejm uchwala ustawy zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów, chyba że Statut przewiduje inną większość. W tym samym trybie Sejm podejmuje uchwały, jeżeli ustawa lub uchwała Sejmu nie stanowi inaczej. 2. Sejm uchwala wewnętrzny regulamin prac na pierwszym posiedzeniu po wyborach. Zmiana regulaminu wchodzi w Zycie po upływie co najmniej 14 dni po podjęciu uchwały, nie później jednak niż z upływem 60 dni. 3. Przepisy ust. 1-2 stosuje się odpowiednio do Sejmików. §27 1. Ustawodawstwo górnośląskie jest właściwe we wszystkich sprawach niezastrzeżonych dla administracji centralnej. 2. Zastrzeżone dla administracji centralnej jest ustawodawstwo w zakresie: polityki obronności kraju, polityki monetarnej, infrastruktury o charakterze ogólnokrajowym, a także polityki zagranicznej z wyjątkiem spraw określonych w Statucie. 3. W sprawach zastrzeżonych dla administracji centralnej, w przypadku gdy znajdują się one w sferze zainteresowania regionu autonomicznego, Sejm Śląski ma prawo do przygotowania propozycji konkretnych rozwiązań w formie uchwały, przekazywanych wojewodzie jako przedstawicielowi administracji centralnej w województwie. 4. Akty prawne regulujące funkcjonowanie instytucji autonomicznych oraz porządek prawny na obszarze Autonomicznego Województwa Górnośląskiego podlegają ogłoszeniu w Górnośląskim Monitorze Urzędowym. 5. Ustawy ogólnopolskie regulujące sprawy pozostające poza gestią organów autonomicznych, obowiązujące na terenie Autonomicznego Województwa Górnośląskiego podlegają ogłoszeniu w Górnośląskim Monitorze Urzędowym w tym samym czasie co w Dzienniku Ustaw. 6. Szczegółowe zasady wejścia w życie aktów prawnych określa ustawa. §28 1. Ustawę uchwaloną przez Sejm Marszałek przekazuje niezwłocznie Sejmikom Powiatowym. 2. Sejmiki Powiatowe w ciągu 30 dni od dnia przekazania ustawy może ją przyjąć bez zmian, uchwalić poprawki albo uchwalić odrzucenie jej w całości. 3. Ustawy uchwalone Sejmu Górnośląskiego przekazywane do Sejmików Górnośląskich tylko w sprawie zmian do Statutu Organicznego Autonomicznego Województwa Górnośląskiego. Po zakończeniu postępowania Marszałek podpisuje uchwaloną ustawę. §29 1. Inicjatywa ustawodawcza przysługuje posłom, Sejmikom Powiatowym i Radzie Województwa. 2. Inicjatywa ustawodawcza przysługuje również grupie co najmniej 15 000 obywateli mających prawo wybierania do Sejmu Górnośląskiego. Tryb postępowania w tej sprawie określa ustawa. 3. Wnioskodawcy przedkładając Sejmowi Górnośląskiemu projekt ustawy, przedstawiają skutki finansowe jej wykonania. Rada Wojewódzka §30 1. Rada Wojewódzka składa się z Wojewody i Starostów Powiatowych. §31 W zakresie i na zasadach określonych w Statucie i ustawach Gabinet w szczególności: 1) zapewnia wykonanie ustaw, 2) wydaje rozporządzenia, 3) chroni interesy Skarbu Górnośląskiego, 4) uchwala projekt budżetu regionalnego, 5)kieruje wykonaniem budżetu państwa oraz uchwala zamknięcie rachunków regionu autonomicznego i sprawozdanie z wykonania budżetu, 7) zapewnia porządek publiczny, sprawuje nadzór nad polityką zagraniczną regionu autonomicznego, 9) określa organizację i tryb swojej pracy. §32 Wojewoda: 1) reprezentuje Autonomiczne Województwo Górnośląskie 2) reprezentuje Radę Województwa, 3) kieruje pracami Rady oraz Naczelników Resortowych , 4) wydaje rozporządzenia, 5) zapewnia wykonywanie polityki Rady i określa sposoby jej wykonywania, 6) koordynuje i kontroluje pracę członków Rady, 7) sprawuje nadzór nad samorządem lokalnym w granicach i formach określonych w Statucie i ustawach, jest zwierzchnikiem służbowym pracowników administracji autonomicznej. §33 Naczelnicy Resortowi kierują określonymi działami administracji autonomicznej lub wypełniają zadania wyznaczone im przez Wojewodę. Zakres działania ministra kierującego działem administracji autonomicznej określają ustawy. §34 Kierownik Resortowy kierujący działem administracji autonomicznej wydaje rozporządzenia. Gabinet, na wniosek Wojewody, może uchylić rozporządzenie lub zarządzenie ministra. §35 Wojewoda wybieranych jest w wyborach powszechnych, równych, bezpośrednich, w głosowaniu tajnym. Stoi na czele Rady Wojewódzkiej. Prezydent Rzeczypospolitej powołuje tak wybraną Radę Wojewódzką i odbiera przysięgę od jego członków. §36 1. W razie niepowołania Rady w trybie § 35 ust. 3 Prezydent Rzeczypospolitej w ciągu 14 dni powołuje Wojewodę i na jego wniosek pozostałych członków Rady oraz odbiera od nich przysięgę. Sejm w ciągu 14 dni od dnia powołania Rady przez Prezydenta Rzeczypospolitej udziela mu wotum zaufania większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów. 2. W razie nieudzielenia wotum zaufania Radzie Wojewódzkiej w trybie określonym w ust. 1, Prezydent Rzeczypospolitej skraca kadencję Sejmu i Sejmików zarządza wybory. §37 Wszystkie osoby zasiadające na stanowiskach publicznych zobligowane są do ślubowania przysięgi obowiązującej na całym terytorium RP. §38 Skarb Górnośląski 1. Skarb Górnośląski jest odpowiedzialny za pobór wszelkich podatków i opłat na terenie województwa autonomicznego, za wyjątkiem podatków i opłat lokalnych, pobieranych przez gminy. Szczegóły poboru podatków i opłat określi ustawa. 2. Skarb Górnośląski jest odpowiedzialny za ustalanie stawek oraz pobór wszelkich podatków i opłat na terenie regionu autonomicznego, stanowiących wyłączną domenę właściwości organów autonomicznych. Wszelkie podatki, opłaty i inne dochody, w szczególności podatki dochodowe, od czynności, od majątku i inne nie zastrzeżone w ustawie właściwości organów centralnych są właściwe Skarbowi Śląskiemu. 3. Skarb Górnośląski co roku przekazuje centralnym organom fiskalnym należny im udział w dochodach 4. Szczegóły dotyczące rozliczeń między województwem autonomicznym a organami centralnymi określi ustawa. §39 Pracami Skarbu Górnośląskiego kieruje Naczelnik. Naczelnik Skarbu Górnośląskiego podlega służbowo właściwemu resortowo ministrowi Gabinetu. Statut organiczny §40 1. Naczelnika Skarbu Górnośląskiego powołuje Sejm Górnośląski, spośród kandydatów przedstawionych przez Wojewodę. 2. Odwołanie Naczelnika Skarbu Górnośląskiego następuje zwykłą większością głosów w obecności przynajmniej 2/3 posłów. §41 1. Jednostkami organizacyjnymi Skarbu Górnośląskiego są urzędy skarbowe, działające na terenie poszczególnych powiatów Autonomicznego Województwa Górnośląskiego. 2. Skarb Śląski jest instytucją odwoławczą od decyzji podatkowych i skarbowych wydawanych przez urzędy skarbowe oraz jednostki samorządu lokalnego na terenie regionu autonomicznego. Górnośląski Sąd Administracyjny §42 1. Górnośląski Sąd Administracyjny oraz inne sądy administracyjne sprawują, w zakresie określonym w ustawie, kontrolę działalności administracji regionu autonomicznego. Kontrola ta obejmuje również orzekanie o zgodności z ustawodawstwem górnośląskim aktów normatywnych RP w zakresie ich obowiązywania na terenie Górnego Śląska, uchwał organów samorządu lokalnego i aktów normatywnych terenowych organów administracji rządowej. 2. Górnośląski Sąd Administracyjny orzeka w sprawach: 1) zgodności ustaw i umów międzynarodowych ze Statutem, 2) zgodności ustaw z ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi, których ratyfikacja wymagała uprzedniej zgody wyrażonej w ustawie, 3) zgodności przepisów prawa, wydawanych przez instytucje autonomiczne, ze Statutem, ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi i ustawami, 4) zgodności ustawodawstwa RP w zakresie jego obowiązywania na terenie Górnego Śląska z ustawodawstwem górnośląskim, 5) zgodności z Statutem celów lub działalności partii politycznych, 6) skargi konstytucyjnej związanej z przepisami Statutu. §43 Prezydent Rzeczypospolitej powołuje Prezesa Górnośląskiego Sądu Administracyjnego na sześcioletnią kadencję spośród kandydatów przedstawionych przez Zgromadzenie Ogólne Sędziów Górnośląskiego Sądu Administracyjnego. §44 1. Orzeczenia Górnośląskiego Sądu Administracyjnego mają moc powszechnie obowiązującą na terenie Autonomicznego Województwa Górnośląskiego. 2. Orzeczenia Górnośląskiego Sądu Administracyjnego w sprawach wymienionych w § 42 podlegają niezwłocznemu ogłoszeniu w organie urzędowym, w którym akt normatywny był ogłoszony. Jeżeli akt nie był ogłoszony, orzeczenie ogłasza się w Górnośląskim Monitorze Urzędowym. 3. Orzeczenie Górnośląskiego Sądu Administracyjnego wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, jednak Górnośląski Sąd Administracyjny może określić inny termin utraty mocy obowiązującej aktu normatywnego. Termin ten nie może przekroczyć osiemnastu miesięcy, gdy chodzi o ustawę, a gdy chodzi o inny akt normatywny dwunastu miesięcy. W przypadku orzeczeń, które wiążą się z nakładami finansowymi nie przewidzianymi w ustawie budżetowej, Górnośląski Sąd Administracyjny określa termin utraty mocy obowiązującej aktu normatywnego po zapoznaniu się z opinią Rady. 4. Orzeczenie Górnośląskiego Sądu Administracyjnego o niezgodności ze Statutem, umową międzynarodową lub z ustawą aktu normatywnego, na podstawie którego zostało wydane prawomocne orzeczenie sądowe, ostateczna decyzja administracyjna lub rozstrzygnięcie w innych sprawach, stanowi podstawę do wznowienia postępowania, uchylenia decyzji lub innego rozstrzygnięcia na zasadach i w trybie określonych w przepisach właściwych dla danego postępowania. 5. Orzeczenia Górnośląskiego Sądu Administracyjnego zapadają większością głosów. §45 W sprawach wymienionych w § 42 z wnioskiem mają prawo wystąpić Wojewoda, Marszałek Sejmu Gór nośląskiego, Marszałek Senatu Górnośląskiego oraz Rzecznik Praw Obywatelskich §46 W sprawach wymienionych w § 42 ust 2 pkt. 3-4, Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałek Sejmu RP, Marszałek Senatu RP, Wojewoda oraz Rzecznik Praw Obywatelskich mają prawo wystąpić do Trybunału Konstytucyjnego z wnioskiem o stwierdzenie zgodności z Konstytucją RP przepisów Autonomicznego Województwa Górnośląskiego. Górnośląski Rzecznik Praw Obywatelskich §47 1. Górnośląski Rzecznik Praw Obywatelskich stoi na straży wolności i praw człowieka i obywatela określonych w Konstytucji RP, Statucie organicznym oraz w innych aktach normatywnych obowiązujących na terenie Autonomicznego Województwa Górnośląskiego. 2. Zakres i sposób działania Górnośląskiego Rzecznika Praw Obywatelskich określa ustawa. §48 1. Górnośląski Rzecznik Praw Obywatelskich jest powoływany przez Sejm Górnośląski za zgodą Sejmików, na 5 lat. 2. Górnośląski Rzecznik Praw Obywatelskich nie może zajmować innego stanowiska, z wyjątkiem stanowiska profesora szkoły wyższej ani wykonywać innych zajęć zawodowych. 3. Górnośląski Rzecznik Praw Obywatelskich nie może należeć do partii politycznej, związku zawodowego ani prowadzić działalności publicznej nie dającej się pogodzić z godnością jego urzędu. 4. Rzecznik Praw Obywatelskich jest w swojej działalności niezawisły, niezależny od innych organów państwowych i odpowiada jedynie przed Sejmem na zasadach określonych w ustawie. §49 Górnośląski Rzecznik Praw Obywatelskich nie może być bez uprzedniej zgody Sejmu Górnośląskiego pociągnięty do odpowiedzialności karnej ani pozbawiony wolności. Górnośląski Rzecznik Praw Obywatelskich nie może być zatrzymany lub aresztowany, z wyjątkiem ujęcia go na gorącym uczynku przestępstwa i jeżeli jego zatrzymanie jest niezbędne do zapewnienia prawidłowego toku postępowania. O zatrzymaniu niezwłocznie powiadamia się Marszałka Sejmu Górnośląskiego, który może nakazać natychmiastowe zwolnienie zatrzymanego. §50 Górnośląski Rzecznik Praw Obywatelskich corocznie informuje Sejm Górnośląski o swojej działalności oraz o stanie przestrzegania wolności i praw człowieka i obywatela. Rozdział VI PORZĄDEK PUBLICZNY §51 Na straży porządku publicznego Autonomicznego Województwa Górnośląskiego stoi Policja Górnośląska, której szczegółowy zakres kompetencji oraz organizację określa odrębna ustawa o Policji Górnośląskiej §52 Operacyjna właściwość terytorialna Policji Górnośląskiej obejmuje terytorium Autonomicznego Województwa Górnośląskiego. Policja Górnośląska współpracuje z odpowiednimi instytucjami i jednostkami RP, w szczególności w województwach graniczących z Autonomicznego Województwa Górnośląskigo. §53 Policja Górnośląska jest jednostką mundurową. Szczegóły dotyczące umundurowania oraz oznakowania jednostek Straży określi ustawa. §54 Do kompetencji Policji Górnośląskiej należy przede wszystkim: 1) zapewnienie porządku publicznego, 2) zapewnienie bezpieczeństwa obywateli, 3) zapewnienie przestrzegania prawa na terenie regionu autonomicznego oraz ściganie sprawców czynów naruszających porządek prawny, z wyłączeniem spraw właściwych dla centralnych jednostek policyjnych, 4) zapewnienie bezpieczeństwa w ruchu drogowym, 5) ochrona praw i wolności mieszkańców regionu autonomicznego. §55 1. Na czele Policji Górnośląskiej stoi Komendant Policji Górnośląskiej. 2. Komendanta Policji Górnośląskiej powołuje Wojewoda. 3. Komendant Policji Górnośląskiej powołuje powiatowych komendantów policji, którzy są mu podlegli służbowo w zakresie pełnionych przez siebie obowiązków. 4. Szczegółowy zakres kompetencji i obowiązków Komendanta Policji Górnośląskiej oraz komendantów powiatowych określi ustawa. Rozdział VII MAJĄTEK I MIENIE PUBLICZNE §56 Mienie publiczne, w szczególności lasy, stawy, nieużytki i wszelkie inne mienie nieruchome, przewidziane do realizacji celów o charakterze regionalnym, znajdujące się na terenie Autonomicznego Województwa Górnośląskiego i będące własnością Skarbu Państwa stają się mieniem Autonomicznego Województwa Górnośląskiego, z dniem wejścia w życie Statutu. §57 Wszelkie nieruchomości znajdujące się na obszarze regionu, których przeznaczenie ma charakter realizacji celów właściwych dla regionu, a które nie mają właścicieli, stają się własnością Autonomicznego Województwa Górnośląskiego, z dniem wejścia w życie Statutu. §59 Władze regionalne mogą swobodnie dysponować ww. majątkiem, mając na uwadze przede wszystkim dobro ogółu mieszkańców regionu i interes gospodarczy Autonomicznego Województwa Górnośląskiego, w sposób i w zakresie uregulowanym przez obowiązujące przepisy prawne. Rozdział VII JĘZYK I GWARA §60 Język Polski jest podstawowym językiem urzędowym Gwara Górnośląska ma status języka regionalnego nie urzędowego tylko w granicach Autonomicznego Województwa Górnośląskiego. Każdy Autonomiczny Sejmik Powiatowy określa formę wymowy i pisownie danego dialektu górnośląskiego dla swojego terytorium, zatwierdzone musi to być przez Sejm Górnośląski Specjalny status zakres użytkowania gwar górnośląskich jest określony ustawą. Sejm Górnośląski i Rada Wojewódzka przeznaczają odpowiednie środki finansowanie z na powyższe cele. Rozdział VIII ZMIANY STATUTU. PRZEPISY PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE §61 1. Projekt ustawy o zmianie Statutu może przedłożyć co najmniej 1/5 ustawowej liczby posłów Sejmu Górnośląskiego, Sejmików Górnośląskich lub Prezydent Rzeczypospolitej. 2. Zmiana Statutu następuje w drodze ustawy uchwalonej w jednakowym brzmieniu przez Sejm Górnośląski i następnie w terminie nie dłuższym niż 60 dni przez Sejmiki Powiatowe. 3. Pierwsze czytanie projektu ustawy o zmianie Statutu może odbyć się nie wcześniej niż trzydzieste go dnia od dnia przedłożenia Sejmowi Górnośląskiemu projektu ustawy. 4. Ustawę o zmianie Statutu uchwala Sejm Górnośląski większością co najmniej 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów oraz Senat bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby senatorów. 5. Jeżeli ustawa o zmianie Statutu dotyczy przepisów rozdziału I, III lub V oraz § 61 lub § 62, podmioty określone w ust. 1 mogą zażądać, w terminie 45 dni od dnia uchwalenia ustawy przez Senat, przeprowadzenia referendum zatwierdzającego. Z wnioskiem w tej sprawie podmioty te zwracają się do Marszałka Sejmu Górnośląskiego, który zarządza niezwłocznie przeprowadzenie referendum w ciągu 60 dni od dnia złożenia wniosku. Zmiana Statutu zostaje przyjęta, jeżeli za tą zmianą opowiedziała się większość głosujących. §62 1. Po zakończeniu postępowania określonego w §61 ust. 4-5 Marszałek Sejmu Górnośląskiego podpisuje uchwaloną ustawę w ciągu 21 dni od dnia jej uchwalenia i zarządza jej ogłoszenie w Górnośląskim Monitorze Urzędowym oraz przekazuje Wojewodzie. 2. Trybunał Konstytucyjny RP może zbadać zgodność zmiany Statutu z Konstytucją RP w ciągu 60 dni od daty jej uchwalenia. Wniosek w tej sprawie może zgłosić Sejm RP, Senat RP lub Prezydent RP. Decyzja Trybunału jest ostateczna. 3. Zmiana Statutu wchodzi w życie po upływie 60 dni od daty uchwalenia, nie później niż z upływem 90 dni. §63 Istniejący podział administracyjny Autonomicznego Województwa Górnośląskiego na gminy i autonomiczne powiaty może zostać zmieniony za zgodą Sejmu Górnośląskiego i Sejmików Powiatowych. Zmiany mogą zostać wprowadzone na mocy rozporządzenia Rady po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami tych terytoriów, które mają zmienić swą przynależność. W tej sprawie Prezydent RP podejmuję ostateczną decyzję. §64 Jakiekolwiek zmiany w statusie ograniczonym musza mieć akceptację Prezydenta RP i Sejmu RP §64 Prezydent RP za zgodą Sejmu RP może rozwiązać Autonomiczne Województwo Górnośląskie jeżeli: - nie będą przestrzegane ustawy powyższego ograniczonego statutu - zostanie zagrożone bezpieczeństwo obywateli RP na terenie Autonomicznego Województwa Górnośląskiego - Autonomiczne Województwo Górnośląskie będzie zawierać umowy międzynarodowe lub ustawy wewnętrzne zmieniające status autonomii i grożące integralności w granicach RP. Prawa zastrzeżone :lol2: :yeah: |
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji. |
|
Uzasadnienie:
Powyższe obszary pokrywają się w 90% co dodatkowo scala je wspólna przeszłość historyczna i chrześcijańska. Wszystkie te tereny (prawie w 90%) uważają jako symbol przynależności – Piastowskiego Orła Górnośląskiego. Obszar Piastowski był i jest rdzeniem ziem Górnośląskich w obecnym obszarze RP. Każdy z obszarów miałby status Regionu (Dużego Powiatu na wzór jakby Metropolii ) Autonomicznego (oprócz autonomii podstawowej) z własnym sejmikiem i Starostą . Sejmik danego obszaru miałby rangę jakby senatu dla Sejmu Śląskiego tylko dla ustaw do Statutu Ograniczonego Autonomii. ( czyli izby potwierdzającej lub odrzucające dane ustawy Sejmu Śląskiego). Dalej działa by na rzecz własnego powiatu. Autonomiczne regiony dawały by poczucie własnego „Ja” czyli ”mini województwa w województwie”. Dla takiego np. Regionu Opolskiego było by korzystne gdyż zyskało by Gliwice i Lublinieckie po stracie zachodnich części obecnego województwa Opolskiego. Utrzymało by rangę obecnego województwa pod inna nazwą. Mniejsze obawy by mieli Cieszynianie. Każdy region kultywował by swoją gwarę i każda gwara miała być uczona w szkole dla chętnych + lekcję historii regionalnej (jako lekcje dodatkowe). Pieniądze szły by z budżetu Autonomii. Czyli „Godka Ślonska” była by traktowana jako gwara a nie język. Nie jestem za zespoleniem w jeden sztuczny język kilku gwar bo żadna ze stron nie będzie tego respektować będzie tylko to na papierze (tak jak to jest na Kaszubach). Powinna być specjalna ustawa przyszłego Sejmu Śląskiego o stosowaniu gwar w celach kulturowych i społecznych (a nie politycznych) np: możliwości pisania w niej np: tablic miast itp. Uzasadnienie: „Godka Ślonska” miała by odpowiednie finansowanie i kultywowanie jako gwara. Dociekanie by „Godka Ślonska” była językiem może stanowić stan zapalny który może służyć do dalszego kroku walki o stworzenie „nowego państwa”. Zaogniłoby to stosunki z Warszawą. Uważam że lepiej pójść na kompromis. Ogólnie uważam, że nie ma takiego czegoś jak język śląski – tworzone jest obecnie „śląskie esperanto”. |
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji. |
|
Panie Grabowski - i kto tu błądzi i jest wielkim znawcą autonomii...... |
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji. |
|
Wybacz ale narazie błądze po fabryce VW bo mam tam projekt oraz po ustawie śmieciowej, która odbije się na nas wszystkich bez wyjątku... Mówiliśmy o zarządzaniu czasem ja opieram je na prioryteteach... Twój dość długi tekst bez pokazania zmian np wytłuszczenia wymaga analizy a narazie ważniejsze jest dla mnie ile może wzrosnąc wywóz odpadów i jak to zrobić aby skutku były mało odczuwalne dla mieszkańców... Pozdrawiam |
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji. |
|
Wielki autonomisto Panie Grabowski widzę że nie doczekam się odpowiedzi na moją rozpiskę napisaną prawie 2 miesiące temu. Moja rada zabierz się do normalnej roboty a nie baw się w politykę bo z takim podejściem daleko nie zajdziesz. Sprawdza się moja reguła o osobach RAŚ - bardzo niski poziom.
Zawsze próbujesz zagadywać na tym forum o autonomii a tak naprawdę chyba bladego pojęcia o tym nie masz. |
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji. |
|
Szczerze to nie mam czasu na wypociny napisane na zlecenie !
Jeśli już przerabiasz jakiś tekst to zaznacz zmiany żebym mógł je wyszukać i sprawdzić a nie siedzieć nad dwoma tekstami i je porównywać co zostało zmienione ! Co to są powiaty autonomiczne ? Przygotuj to tak jak powinno być to pogadamy. Za bardzo szanuje swój czas. Pozdrawiam |
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji. |
|
Beznadzieja totalna jesteś młody synek ale mosz siano w łebie. |
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji. |
|
Skoro mam siano w głowie to wytłumacz mi prosze co to są powiaty autonomiczne ?
Przedstaw projekt statutu tak jak powinno się to zrobić, chyba wiesz jak się przedstawia projekty zmian w umowach. Wybacz ale ja jestem nauczony do takiego systemu pracy. Forum nie daje sporych możliwości w tej kwesti ale wierze, że dasz sobie rade. Pozdrawiam |
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji. |