Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Zapamiętaj mnie
  • Strona:
  • 1

TEMAT: Słynne "eNki" nie znikną. Piekarska zmieni się do nie do poznania

Słynne "eNki" nie znikną. Piekarska zmieni się do nie do poznania 2017/08/24 12:23 #173550

Informacja o wycofaniu z użytku tramwajów typu N wywołała wielkie...

Do 2019 roku ulica Piekarska ma zmienić się nie do poznania. Na szczęście wbrew wcześniejszym zapowiedziom linia tramwajowa numer 38 nadal będzie obsługiwana przez zabytkowe tramwaje typu N.


Informacja o wycofaniu z użytku tramwajów typu N wywołała wielkie poruszenie w mieście. Tramwaje Śląskie ogłosiły, że do 2019 roku słynną linię numer 38 będzie obsługiwać nowoczesny, niskopodłogowy tabor. Z kolei "Paulek" i "Hildka" (pierwszy został wyprodukowany w 1949, a drugi w 1951 roku) miały na trasie pojawiać się od święta i w weekendy.

- Dla dobra pasażerów i tego wagonu to jest najwyższa pora, aby go zastąpić tramwajem niskopodłogowym - tłumaczył rzecznik TŚ Andrzej Zowada.

Wśród mieszkańców było wiele głosów oburzenia, bo tramwaje typu N są symbolem miasta. Z drugiej strony wielu bytomian popierało pomysł, aby nowym taborem ułatwić podróżowanie osobom starszym i rodzicom z dziećmi. Na szczęście znaleziono kompromis, który zadowoli każdego.

- Nie chcieliśmy mówić o tym już teraz, bo chodzi o zmiany w obsadzie taborowej, które wejdą w życie dopiero za kilka lat, ale faktycznie plan zakłada, iż linia nr 38 będzie obsługiwana jednocześnie dwoma wagonami - nowym, niskopodłogowym, ułatwiającym podróż zwłaszcza osobom starszym, chorym, czy rodzinom z dziećmi oraz charakterystycznym dla tej linii, zabytkowym wagonem typu N - tłumaczy Zowada.

Nowoczesne i stare tramwaje mają kursować na zmianę. Dzięki temu linia numer 38 nadal będzie unikalna. To nie wszystko. Trasa ma zostać wydłużona.

- Zaplanowaliśmy wydłużenie trasy linii nr 38 tak, by tramwaj rozpoczynał swój bieg już na placu Sikorskiego. To ukłon w stronę mieszkańców okolicznych miast i bytomskich dzielnic, którzy przesiądą się z jednego tramwaju do drugiego w możliwie jak najkrótszym czasie - wyjaśnia Robert Dederko, zastępca prezydenta Bytomia odpowiedzialny za transport publiczny.

Wielkie zmiany zapowiadają się na samej ulicy Piekarskiej. Do 2019 roku zmieni się ona nie do poznania. Przebudowane zostanie torowisko, jezdnia, chodniki, oświetlenie oraz infrastruktura podziemna. Na tym skorzystają już wszyscy mieszkańcy. Fundusze na remonty pochodzą ze „Zintegrowanego projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego”, który jest współfinansowany przez Unię Europejską.

Linia numer 38 to jedna z perełek Bytomia. Utworzono ją w 1913 roku i pierwotnie kursowała od bytomskiego rynku do zajezdni tramwajowej przy ulicy Piekarskiej. Potem wydłużono trasę do kopalni Nowy Orzeł Biały. W 1979 roku ruch tramwajowy na Piekarskiej został zlikwidowany, a przywrócono go dopiero w 1982 roku. Obecnie tramwaj kursuje jedynie po ulicy Piekarskiej. Trasa liczy zaledwie 1350 metrów i pokonuje się ją w 6 minut. Dzięki temu Bytom może pochwalić się jedną z najkrótszych linii tramwajowych w Europie.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Słynne "eNki" nie znikną. Piekarska zmieni się do nie do poznania 2017/08/24 18:39 #173552

Na ul. Piekarskiej od dawna powinny funkcjonować wiedeńskie przystanki. Wsiadanie do każdego tramwaju z poziomu ulicy wymaga dużo wyższej wspinaczki.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Słynne "eNki" nie znikną. Piekarska zmieni się do nie do poznania 2017/08/25 09:38 #173563

Cos Ty sie tak uczepil tych wiedenskich przystankow. Do Wiednia jedz jak Ci tu cos nie pasuje.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Słynne "eNki" nie znikną. Piekarska zmieni się do nie do poznania 2017/08/25 18:26 #173578

Uspokajam. Przystanki wiedeńskie też się pojawią.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Słynne "eNki" nie znikną. Piekarska zmieni się do nie do poznania 2017/08/29 10:12 #173601

A ja się będę trzymał wersji, że lepiej przerzucić torowisko na zachodnią stronę jezdni (od powstańców do nawrota) i na wschodnią od przy kościele Trójcy. Takie rozwiązanie ma wiele zalet:

- Bezpośredni dostęp do tramwaju z płyty chodnika
- Brak blokujących lewoskręcających
- Kolizja z mniejszą ilością skrzyżowań
- Mniejsza szansa kolizji drogowej (sąsiedztwo tylko jednego pasa ruchu)
- Lokalizacja przystanków w pobliżu skrzyżowań może wiązać się z podwyższonym ryzykiem kolizji w przypadku zastosowania przystanków wiedeńskich (a co za tym idzie, blokada ruchu tramwajowego i samochodowego)
- Co więcej w przypadku zastosowania peronów na chodnikach mamy pełną dowolność w kreacji wyglądu przystanków, a dokładniej ich wysokości. I można pokusić się nawet o takie szaleństwo, żeby zrobić dwa perony obok siebie (niższy dla tramwaju z niską podłogą) i wyższy dla eNki zapewniając pełen komfort wsiadania do obydwu typów wagonów ;)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Słynne "eNki" nie znikną. Piekarska zmieni się do nie do poznania 2017/08/30 07:14 #173613

Nie wydaje mi się aby przy dwukierunkowym ruchu takie przesuwanie torowiska raz w jedną stronę a raz w drugą było dobrym pomysłem. Od strony organizacji ruchu byłoby to wg mnie raczej kłopotliwe a i o kolizję przy nietypowych rozwiązaniach zawsze "łatwiej". Ponadto przystanki wiedeńskie wymuszają uspokojenie ruchu drogowego bo przez taki "próg" trzeba przejechać po prostu powoli jak się nie chce uszkodzić zawieszenia więc nie wiem czemu miałoby wzrosnąć ryzyko kolizji.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Słynne "eNki" nie znikną. Piekarska zmieni się do nie do poznania 2017/08/30 22:44 #173631

adrian1981 napisał: Nie wydaje mi się aby przy dwukierunkowym ruchu takie przesuwanie torowiska raz w jedną stronę a raz w drugą było dobrym pomysłem.


Torowisko byłoby przesunięte tylko RAZ z jednej na drugą stronę.... Co najwyżej w jednej z opcji z mojego pomysłu tramwaj z jednej strony trafiłby na środek a dopiero później na drugą stronę. W sumie mam niesprecyzowaną wizję odcinka Nawrota - Wrocławska... wiem tylko, że na tym odcinku bezsensem byłoby ładować tramwaj na stronę zachodnią... Ale czy cały ten odcinek przebędzie środkiem czy też wschodnią stroną w sumie nie ma większego znaczenia.

adrian1981 napisał: Od strony organizacji ruchu byłoby to wg mnie raczej kłopotliwe a i o kolizję przy nietypowych rozwiązaniach zawsze "łatwiej".


Aż nie potrafię sobie wyobrazić o jakiej kłopotliwej organizacji ruchu mówisz... Jak również nie jest to w żaden sposób NIETYPOWE rozwiązanie... Wręcz przeciwnie, ma zastosowanie w TŚ coś podobnego....

W przypadku opcji gdzie tramwaj trafia najpierw na środek jezdni a dopiero później na drugą stronę:
www.google.pl/maps/@50.2669774,19.075953...7i13312!8i6656?hl=pl
Co prawda jeszcze w budowie, ale dokładnie o to chodzi...

Natomiast przypadek gdzie tramwaj jest przerzucany (i to dwukrotnie) z jednej strony na drugą stronę jezdni nie trzeba było daleko szukać - linia 7 przed odbudową jechała wzdłuż łagiewnickiej w Bytomiu raz z jednej i raz z drugiej strony. Najlepsze jest to, że w przypadku linii 7 miało to miejsce gdzieś w środku jezdni i faktycznie nieostrożny kierowca mógł doprowadzić do kolizji. W tym wypadku taki manewr miałby miejsce bezpośrednio na skrzyżowaniu Nawrota / Piekarska / Smolenia, gdzie tramwaj powinien otrzymać bezkolizyjne zielone świtało (pionową kreskę :P ) , co najwyżej prawo skręty z nawrota i smolenia mogłyby mieć zielone. I gdzie tu problem? Taki manewr tramwaju zająłby kilka sekund - żaden użytkownik drogi nawet by tego nie odczuł (nie bardziej niż aktualnie gdy tramwaj stoi na przystanku "Smolenia" w kierunku trójcy i pasażerowie pląsają miedzy samochodami stojącymi na czerwonym świetle, albo tramwaj blokuje zielone światło...

adrian1981 napisał: Ponadto przystanki wiedeńskie wymuszają uspokojenie ruchu drogowego bo przez taki "próg" trzeba przejechać po prostu powoli jak się nie chce uszkodzić zawieszenia


I tak i nie... Znamy realia i kretynów na drogach... Jeśli ktoś będzie chciał pokonać piekarską 100km/h to to zrobi, tyle że przejedzie pomiędzy wiedeńczykami... A akurat ruch na piekarskiej nie jest tak duży by trzeba było go na siłę uspokajać.

adrian1981 napisał: więc nie wiem czemu miałoby wzrosnąć ryzyko kolizji.

Kto z nas nie spotkał się z Blond pięknością za kółkiem... Przypominam że przystanki Smolenia i Mater Dolorosa znajdują się bezpośrednio za/przed skrzyżowaniami... taki mniej ogarnięty kierowca może nie ogarnąć że ma wjechać na podjazd, a nawet jeśli to zrobi to może jedno kółko zostawić poza wiedeńczykiem. Nie powinno to stanowić problemu na Grottgera, ale przy tamtych dwóch idę o zakład, że nie jedna melepeta starci tam kółko...

Ponadto przypominam, iż bardzo często z piekarskiej korzystają karetki (bliskie sąsiedztwo szpitali), a zastanawiam się również jak wyglądałby przejazd z domu pogrzebowego na cmentarz...

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Słynne "eNki" nie znikną. Piekarska zmieni się do nie do poznania 2017/09/01 22:30 #173665

od samej Wrocławskiej a po Powstańców tory powinny biec po nieparzystej stronie ulicy. Po tej akurat stronie jest mniejsza ilość skrzyżowań (brak Prusa, Grottgera, Orląt Lwowskich) reszta pozostaje bez zmian. Wyjazdy z kamienic się w tym przypadku nie liczą bo nie są skrzyżowaniami i traktuje się je jak wyjazdy z drogi gruntowej. po za tym ruch z bram jest minimalny.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Słynne "eNki" nie znikną. Piekarska zmieni się do nie do poznania 2017/09/01 23:37 #173666

marcinen napisał: od samej Wrocławskiej a po Powstańców tory powinny biec po nieparzystej stronie ulicy. Po tej akurat stronie jest mniejsza ilość skrzyżowań (brak Prusa, Grottgera, Orląt Lwowskich) reszta pozostaje bez zmian. Wyjazdy z kamienic się w tym przypadku nie liczą bo nie są skrzyżowaniami i traktuje się je jak wyjazdy z drogi gruntowej. po za tym ruch z bram jest minimalny.


W sumie masz rację odnośnie bram, jednak obawiam się o blokadę ruchu przez parkujących pod sklepami...
Nieparzysta strona to właśnie zachodnia i argumenty które wymieniłeś są właśnie tymi które spowodowały że sugeruje właśnie tą stronę ;-)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Słynne "eNki" nie znikną. Piekarska zmieni się do nie do poznania 2017/09/02 18:51 #173676

Na parkujących i blokujących tramwaj jest tylko jedna rada dobrze znana w całym kraju. Nie są to represje czyli blokady i mandaty - w Polsce to nie odstrasza. Zdecydowanie największą skuteczność mają barierki lub słupki - w Polsce takie rozwiązanie będzie dobre jeszcze przez jakiś 20-30 lat. Estetyki jednak brak. Teoretycznie była by utrata kilku miejsc parkingowych na zakazie. I w tym miejscu miasto powinno dogadać się z miejską spółką ZBM na temat burzenia oficyn i wygrodzeń w bramach, które i tak są woplakanym stanie oraz adaptacje jedynie części na parkingi dla lokatorów. Pozostała część dla ludzi - drzewa, ławki itp.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Słynne "eNki" nie znikną. Piekarska zmieni się do nie do poznania 2017/09/28 12:58 #174108

insd napisał: Uspokajam. Przystanki wiedeńskie też się pojawią.


To miło....

www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/by...zlym-roku-56296.html

Artykuł napisał: Zostanie zastosowana tradycyjna zabudowa platform przystankowych na chodnikach z wejściem do tramwaju z poziomu jezdni – mówi Andrzej Zowada. Nie przewidziano tutaj przystanków wiedeńskich.


Przynajmniej przez chwilę brzmiało to europejsko... a będzie jak było. I dalej będę utrzymywał, że mój pomysł z przesunięciem torowiska na zachodnią stronę jest ZNACZNIE lepszy. Nie wiem czy mnie popieracie, ale mam nadzieję, że widzicie w tym sens. Jeśli tak to wyślijcie proszę maila do TŚ z tą sugestią, ja już to zrobiłem. Wiadomo, że mają mnie w głębokim poważaniu, ale jeśli napłynie do nich kilka maili, a może nawet kilkanaście, to może chociaż się nad tym zastanowią...

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Słynne "eNki" nie znikną. Piekarska zmieni się do nie do poznania 2017/09/28 13:44 #174111

Ponieważ T.Ś. nie odpowiedziało mi na maila sprzed miesiąca, podzielę się z Wami, nowym wystosowanym dzisiaj.

"Witam,

do dnia dzisiejszego nie doczekałem się odpowiedzi z Państwa strony, ponadto natrafiłem na artykuł, gdzie została zdementowana informacja jakoby po remoncie linii 38 miały pojawić się na niej przystanki wiedeńskie. W tej sytuacji ponownie zwracam się z pytaniami:

1. Co Państwo sądzą o przeniesieniu torowiska na zachodnią stronę jezdni?
Taki zabieg nie wpłynie negatywnie na żadnego uczestnika ruchu. Zmniejszy się kolizyjność tramwaju z ruchem samochodowym (sąsiedztwo tylko jednego, a nie dwóch pasów ruchu). 3 skrzyżowania mniej dla tramwaju (brak Prusa, Orląt Lwowskich i Grottgera - tylko w formie drogi wewnętrznej). Większe bezpieczeństwo dla pasażerów - nie wychodzą oni bezpośrednio na jezdnię. Większy komfort dla pasażerów - bezpośredni dostęp do tramwaju z płyty chodnika. Możliwość zastosowania słupów trakcyjnych z wysięgnikiem, zamiast zawieszenia poprzecznego, co również obniża koszt i zmniejsza zużycie przestrzeni chodnika. Brak lewoskręcających blokujących tramwaj. Ponadto skorzystają na tym również kierowcy samochodów, gdzie tramwaj nie będzie blokował w żaden sposób ruchu samochodowego (przystanki). Ponadto przypuszczalnie wzrośnie żywotność samej jezdni.

2. Zakup częsciowo niskopodłogowego tramwaju był podyktowany wygodą pasażerów, w szczególności tej starszej części, która nie ukrywajmy stanowi większość pasażerów tej linii. Padł nawet pomysł całkowitego zastąpienia taboru typu "N". Trudno mi więc zrozumieć, dlaczego wciąż dopuszcza się wsiadanie do wagonu bezpośrednio z poziomu jezdni. Dla ludzi starszych będzie to wciąż spore wyzwanie (nawet w części niskopodłogowej). Dlaczego więc nie rozważano przesunięcia torowiska według powyższego pomysło, a nawet zaniechano realizacji przystanków wiedeńskich?

3. Ile wynosi różnica w koszcie wykonania wydzielonego torowiska po zachodniej stronie jezdni a torowiska w środku jezdni? Proszę o uwzględnienie kosztu sieci trakcyjnej (możliwość zastosowania słupów z wysięgnikiem), oraz koszt peronów przystankowych (zunifikowane dla obydwu kierunków, co oznacza 3 lub 4 przystanki mniej i związanej z nimi infrastruktury).

Pozdrawiam"

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

  • Strona:
  • 1
Moderatorzy: Robert CzykielGhost


bytomski logo pelen kolor beta



najpopularniejszy serwis internetowy w mieście, posiadający największe forum dyskusyjne, a także kalendarium imprez, ogłoszenia drobne i wiele innych.