Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Zapamiętaj mnie

TEMAT:

Centrum przesiadkowe 2008/01/12 14:15 #18252

Za Wójcika był taki pomysł, by na placu Wolskiego (dworzec autobusowy) zintegrować wszystkie środki transportu i stworzyć wielkie centrum przesiadkowe. Konkretnych planów nie było, ale jakaś wizja była. Niestety obecny prezydent, Piotr Koj, zrezygnował z tej idei. W Zabrzu natomiast ją podchwycili i biorą ją na poważnie.

Zabrze: Centrum przesiadkowe na EURO 2012
Decyzja zapadła. Zabrze będzie miało nowoczesne centrum przesiadkowe. Portal MM Silesia – dotarł do graficznej wizualizacji tego upragnionego przez pasażerów obiektu. Zobaczcie, co planują władze i co o projekcie sądzą nasi rozmówcy.

Zabrze to nie jedyne miasto w regionie, które nie może pochwalić się reprezentatywnym dworcem. Ta sytuacja w przeciągu kilku lat pozostanie jedynie przykrym wspomnieniem. Zbliżające się EURO 2012 i położenie Zabrza, przesądziły o tym ostatecznie. Zaniedbany i nieprzyjazny dworzec odejdzie w zapomnienie.

Nowy obiekt połączy ze sobą różne środki komunikacji - transport kolejowy z komunikacją autobusową i tramwajową. Wielokrotnie podejmowana kwestia budowy nowoczesnego centrum przesiadkowego, zostanie zrealizowana. Zabrze stanie się tym samym komfortowym węzłem komunikacyjnym, z którego, poza mieszkańcami, najbardziej ucieszą się podróżni.

Dzięki uprzejmości Wydziału Strategii i Rozwoju Miasta UM w Zabrzu, jako pierwsi możemy opublikować graficzną prezentację przyszłego centrum przesiadkowego. Projekt zapiera dech w piersiach zarówno rozmachem, jak i stylem koncepcji urbanistycznej. Teraz czas na decyzje i rozpoczęcie prac budowlanych.

Kilka faktów

W rozmowie z odpowiedzialną za realizację projektu Łucją Zawadzką, inspektor z Wydziału Strategii i Rozwoju Miasta w UM w Zabrzu, dowiedzieliśmy się czym będzie
centrum przesiadkowe:


MM Silesia: - Skąd wziął się pomysł na stworzenie centrum przesiadkowego w naszym mieście? I czy decyzja o realizacji tego projektu została już nieodwołalnie podjęta?

Łucja Zawadzka: - Pomysł na stworzenie centrum przesiadkowego w Zabrzu zrodził się już wiele lat temu i był uwzględniany w przygotowanym dla Zabrza planie zagospodarowania przestrzennego. Obecnie jesteśmy już po wstępnych i bardzo obiecujących rozmowach z dwiema spółkami PKP, które wspólnie z nami zaangażują się w realizację projektu. Oczywiście nie możemy wykluczyć ryzyka, że nie uda nam się zrealizować przebudowy tej części miasta w terminie, który sobie wyznaczamy, ale nie ma też zagrożenia, że miasto od decyzji o budowie centrum przesiadkowego odstąpi.

- Na czym polega pomysł utworzenia centrum przesiadkowego w Zabrzu? Jakie będą korzyści dla miasta, gdy projekt zostanie zrealizowany?

- Centrum przesiadkowe uczyni Zabrze miastem, które stanie się wówczas wygodnym węzłem komunikacyjnym. Zintegrowane ze sobą poszczególne rodzaje komunikacji miejskiej – busy, autobusy lokalne, krajowe, międzynarodowe, taksówki oraz kolej – dadzą Zabrzu sporą korzyść i przyczynią się do rozwoju tej części miasta. Wszystkie podejmowane w tej sprawie decyzje, konsultowane będą z konserwatorem zabytków. Powodem jest sąsiedztwo wielu zabytkowych budynków, których wizerunek jest dla nas równie istotny.

- Kiedy możemy spodziewać się rozpoczęcia prac?

- Na ten temat będziemy mogli powiedzieć więcej, kiedy zapadną konkretne decyzje. Wszystko zależy od postępu naszych rozmów z PKP i TLK, a także ze sponsorami. Kolejne spotkanie zaplanowano na 15 stycznia.

- Czy wiadomo już, kto sfinansuje przedsięwzięcie? Czy miasto wystąpi w tej sprawie z wnioskiem o dofinansowanie z Unii Europejskiej?

- Skąd weźmiemy pieniądze – to też jeszcze nie do końca zostało ustalone. Wszystko zależy od wyniku konkursów, na które wyślemy nasz projekt. Zabrze, tak samo, jak i inne miasta regionu posiada własne priorytety, ale to wcale nie jest powiedziane, że akurat nasze miasto otrzyma dofinansowanie. Wszystko zależy od tego, jak nasz projekt zostanie oceniony w konkursach. Poza środkami z Unii Europejskiej – skorzystamy także z pomocy finansowej sponsorów, którzy zrealizują drugą część projektu – komercyjną. W tej części znajdą się sklepy, restauracje i hotel.

- Czy centrum przesiadkowe zostanie zbudowane od podstaw? Jaki los czeka budynek obecnego dworca kolejowego w Zabrzu?

- Na pewno wykorzystamy już istniejące obiekty, niemniej – wszystkie zostaną poddane solidnej modernizacji. Nieistniejące elementy centrum przesiadkowego zostaną zbudowane od podstaw. Zadaniem centrum przesiadkowego będzie na tyle skuteczna integracja poszczególnych rodzajów transportu, by ktoś, kto chce dojechać w konkretne miejsce którymkolwiek z nich – miał do nich wygodny dostęp. Na pewno powstanie przy tej okazji kilka parkingów, na których będzie można bezpiecznie pozostawić samochód i udać się w podróż pociągiem, czy autobusem…

Podobna wizja radnych

O zdanie na temat centrum przesiadkowego zapytaliśmy także przedstawicieli Rady Miejskiej w Zabrzu – Krystiana Romanowskiego oraz Łukasza Urbańczyka, który ponadto z wykształcenia jest architektem. Radni odpowiadali na te same pytania.

MM Silesia: - Jak ocenia Pan pomysł stworzenia w Zabrzu centrum przesiadkowego? Czy Zabrzu jest potrzebny taki obiekt? Czy będzie on pożyteczny dla miasta?

Radny Krystian Romanowski: -Mamy tu do czynienia z podjętą w tej sprawie decyzją, więc to nie tylko pomysł. A co do ewentualnych korzyści z realizacji projektu centrum przesiadkowego – to jest ich sporo. Rzecz, na którą najczęściej zwraca się uwagę, to na pewno wzrost cen gruntów pod inwestycje oraz przyciągnięcie kolejnych inwestorów, którzy przyczynią się do rozwoju miasta. Poza tym – centrum przesiadkowe na pewno usprawni podróżowanie po naszym regionie.

Radny Łukasz Urbańczyk: -Jest to na pewno projekt potrzebny miastu – pozwoliłby skupić w jednym miejscu komunikację kolejową i autobusową. Już podczas studiów (radny Urbańczyk jest z wykształcenia architektem) przygotowywaliśmy podobne plany koncepcyjne dla wielu miast – centrum przesiadkowe jest naturalną konsekwencją rozwoju miasta i na pewno usprawni komunikację w naszym regionie.

- Czy wie Pan, jak to centrum będzie wyglądać? Czy obecny dworzec PKP zostanie wyburzony?

Radny Krystian Romanowski: - Teraz najważniejsze jest, by realizacja projektu wystartowała – miasto wciąż poszukuje źródeł, z których projekt może być sfinansowany. Na sam pierwszy etap budowy centrum przesiadkowego, który miałby się zakończyć w 2010 roku potrzeba 60 milionów złotych. Budowa miałaby się zakończyć w 2012 roku – tak, by na EURO 2012 Zabrze mogło zaoferować kibicom piłkarskim dogodne warunki przemieszczania się. Poza tym - wszyscy wiemy, jak wygląda obecny dworzec – jest zaniedbany i brudny – ale czy powinien być wyburzony, czy też tylko zmodernizowany – to już pozostawmy architektom. Centrum przesiadkowe powinno łączyć kolej z komunikacją autobusów dalekobieżnych. Wiem też, że budowa centrum związana jest z realizowanym równolegle projektem modernizacji linii kolejowej łączącej Opole i Kraków. Nasze centrum przesiadkowe na pewno wpłynie na jakość podróżowania tą trasą.

Radny Łukasz Urbańczyk: - Na obecnym etapie planowania przedsięwzięcia nie są mi jeszcze znane szczegółowe plany, ale jeśli te istnieją to na pewno są bardzo różne i czeka nas teraz wybór koncepcji najbardziej pożytecznej dla miasta. Ja osobiście uważam, że obecnego dworca PKP nie trzeba wyburzać – wystarczy go nieco zmodernizować. Warto także na potrzeby projektu wykorzystać plac po drugiej stronie torów, na którym można zorganizować miejsce postoju autobusów PKS – obydwa miejsca wystarczy połączyć kładką, czy też zastosować rozwiązanie bardziej zaawansowane.

- Podróżuje Pan pociągami?

Radny Krystian Romanowski: - Tak, natomiast w moim przypadku są to bardzo sporadyczne sytuacje. Częściej z tego rodzaju komunikacji korzystają moje dzieci.

Radny Łukasz Urbańczyk: -(śmiech) Tak, naturalnie korzystam z tego typu środka transportu.

200 km/h w 2012

Podczas wizyty na dworcu zapytaliśmy korzystających z niego podróżnych, co ich zdaniem warto by zmienić, by miejsce to raz na zawsze zerwało z niekorzystnym wizerunkiem. Odpowiedzi były zaskakująco podobne – rozmówcy przekonywali, że dworzec należy przede wszystkim posprzątać i zmodernizować. Na informacje o powstającym centrum przesiadkowym, nasi rozmówcy reagowali z dystansem, ale wszystkim pomysł przypadł do gustu. – Potrzebne nam konkretne zmiany, a nie ciągłe obietnice i plany – w Zabrzu już dawno ktoś powinien zrobić porządek z dworcem. Jeśli to centrum zmieni wizerunek Zabrza, to należy się tylko cieszyć – mówi jedna z zapytanych przez nas podróżnych.

Projekt budowy centrum przesiadkowego jest elementem większej inwestycji, którą rozpoczęto jeszcze w 2003 roku. Modernizacja linii kolejowej E-30 z Opola do Krakowa, to projekt, na który przeznaczono ponad 1,5 miliarda złotych. Pociągi mają już w 2012 roku osiągać na tej trasie prędkości 200 km na godzinę. MM Silesia będzie się przyglądać realizacji projektu, który jest jednym z najważniejszych w kontekście podróżowania po naszym regionie. Władze Zabrza zapewniają, że w 2012 roku centrum przesiadkowe obsłuży pierwszych pasażerów.

Komentarz eksperta:

Sławomir Nadolski – związany z Zabrzem, członek Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej i redaktor Wojewódzkiego Portalu Komunikacyjnego:

Wizja centrum przesiadkowego w centrum Zabrza wydaje się być dobrym pomysłem, jednak nie można zapomnieć o krótkowzrocznej decyzji władz miasta sprzed kilku lat. Likwidacja pętli tramwajowej linii nr 5 spowodowała zwiększenie odległości między dworcem PKP a najbliższym przystankiem tramwajowym.

Najważniejsze jest zmniejszenie odległości między dworcem a przystankami autobusowymi czy tramwajowymi. Obawiam się, że pod budzącą wielkie nadzieje nazwą "centrum przesiadkowego" mogłoby powstać zadaszone przejście między placem Dworcowym, ul. Goethego i pl. Wolności wypełnione sklepikami i butikami.

Nie mogę się wypowiadać nie widząc ostatecznych planów czy wizualizacji. Ogólne plany nakreślone przez wiceprezydenta Kurbiela wskazujące na centrum w rejonie ul. Śląskiej, połączenie międzynarodowego dworca autobusowego i postoju taksówek z powierzchniami handlowo-usługowymi mają szanse zaistnienia, jednak zmiana trasy linii nr 3 nie ułatwi podróżnym przesiadki. Tak zaprojektowane centrum może podzielić los nieużywanego międzynarodowego dworca autobusowego przy ul. Kasprowicza.

Na koniec chcę tylko przypomnieć, że centrum przesiadkowe z prawdziwego zdarzenia istniało już kilkadziesiąt lat temu, ponieważ właśnie spod dworca PKP odjeżdżały autobusy (od 1926 roku) i tramwaje (od 1949 roku).

Ja się pytam dlaczego w Bytomiu nie da się tego zrobić? Dworzec komunikacji międzynarodowej znajduje się daleko poza centrum (przy granicy z Zabrzem!), jedyny dworzec tramwajowy w Europie jest odległy od pl. Wolskiego kilkaset metrów i jedynie dworzec autobusowy i PKP są w jednym miejscu. Dla zwykłego mieszkańca nie sprawia to problemu, ale dla przyjezdnego szukanie tego wszystkiego będzie katorgą. Pewnie po zakończeniu remontu pl. Sikorskiego nie będzie mowy o powróceniu do tego pomysłu.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe 2008/01/12 15:11 #18253

  • mk1992
  • mk1992 Avatar
  • Gość
  • Gość
A jakby tramwaj na Powstańców Warszawskich nie skręcał w lewo, tylko jechał prosto w stronę dworca PKP i BUS? Z tamtąd w lewo wzdłuż dworca kolejowego i na ulicy Jagiellońskiej łączył by się z torami lini nr. 5,7,9,18,30? Dzięki temu mogłoby być centrum komunikacyjne na Placu Wolskiego i zachowany jedyny w Europie dworzec tramwajowy...

Co o tym sądzisz?

Pozdrawiam!

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe 2008/01/12 17:24 #18254

Damian nie wymiśliłeś nic nowego bo jeszcze w latach 70 wszystkie tramwaje jeżdziły obok dworca tak jak opisujesz to w swoich planach.Linia 6 i19 skręcały w lewo na jagielońską a reszta czyli 5 9 7 i 18 w prawo pod wiadukt kolejowy .Jedynie linie 31, 32 , 33 jeżdziły do końca wrocławską w prawo obok sądu i robiły pętlę wkoło placu kościuszki no i linia 8 która jeżdziła z dąbrówki do piekar siemianowicką przez pogodę i witczaka.
Rys

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe 2008/01/12 17:43 #18255

Skoro Mayfield interesuje się budynkiem dworca PKP, to miasto naturalnie powinno zaproponować inwestycje na dworcu autobusowym w celu stworzenia centrum komunikacyjnego na miarę tych czasów. Niedawno prezydent mówił, że aktualny Punkt Obsługi Pasażerów KZK GOP, to tylko rozwiązanie tymczasowe i miasto będzie myśleć nad czymś lepszym. Można to przedsięwzięcie zaproponować Mayfield w zamian za teren, na którym mogłaby powstać także galeria handlowa, hotel, czy co tam sobie wymyślą. W Rybniku Parkridge podczas budowy Focus Parku zobowiązało się przebudować dworzec autobusowy. To samo będzie w Gliwicach. Fajnie by było, gdyby ktoś w Mayfield lub w UM na to wpadł...

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe 2008/01/12 18:24 #18256

  • mk1992
  • mk1992 Avatar
  • Gość
  • Gość
Ryś, wiedziałem że kiedyś tramwaje jezdziły koło dworca, zresztą na wielu fotografiach zostało to uwiecznione ale nie wiedziałem, że tak nie dawno.

Mephir, może napisać list w tej sprawie do Prezydenta?

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe 2008/09/26 17:41 #22594

Pomimo tego, że dworzec autobusowy narazie nie będzie nazwane centrum przesiadkowym, zaplanowane daleko idące remonty naszego dworca.

MZDIM ogłosił przetarg na remont wiat

OPIS PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA


Przedmiotowe wiaty znajdują się na dworcu autobusowym na placu Wolskiego
w Bytomiu. Zapewniają one zadaszenie dla pasażerów komunikacji autobusowej oczekujących na peronach. Wysokość wiat wynosi około 4,0 m. Zadaszenie każdej
z wiat oparte jest na trzech słupach stalowych. Spadek połaci dachowych –
do środka (do osi słupów). Prace mają być wykonane na szesnastu wiatach.

Przedmiotem zamówienia jest remont 16 wiat autobusowych na dworcu autobusowym w Bytomiu ( plac Wolskiego ), który obejmuje:
- zakup wraz z transportem i montażem blachy ocynkowanej o łącznej powierzchni 1.305 m

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe 2008/09/26 17:51 #22595

Blachy trapezowe - przechodzą ciarki po plecach :/ . No ale dobrze że wreszcie te wiaty będą schludnie wyglądać, bo to nagromadzenie szczątków ogłoszeń i odpadającej farby przyprawiało o depresję. Na porządne centrum obsługi pasażera jeszcze sobie poczekamy...

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe 2008/09/26 19:08 #22596

Są plany by połączyć Zabrzańską z Ul. Chrzanowskiego, natomiast drogę, która prowadzi od dworca ( w tej chwili parkuja tam autobusy)w kierunku hurtowni z rybami połączyć z Z u. Chrzanowskiego. Oczywiście wszystko musiało by byc przebudowane.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe 2008/09/26 19:43 #22597

  • miras
  • miras Avatar
  • Gość
  • Gość

natomiast drogę, która prowadzi od dworca ( w tej chwili parkuja tam autobusy)w kierunku hurtowni z rybami połączyć z Z u. Chrzanowskiego.

Droga ta jest własnością PKP i tutaj zaczynają się schody, miasto dawno interesuje się terenem pomiedzy Eleą a torami kolejowymi jednak rozmowy z PKP są bardzo trudne (tzn chcą tyle kasy jak by teren ten znajdował się w centrum Warszawy). W tej chwili autobusy parkują tam chyba bezprawnie, wcześniej droga ta była dzierżawiona przez PKM Bytom teraz wątpie żeby którykolwiek z przewoźników ją dzierżawił.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe 2008/09/26 20:37 #22599

Ponoć koleje będą musiały niebawem za darmo oddac swój majątek lokalnym społecznośćiom. Narazie pójdą dworce. A jak z gruntami to sie dopiero okaze.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe 2008/09/26 21:00 #22600

Ponoć koleje będą musiały niebawem za darmo oddac swój majątek lokalnym społecznośćiom. Narazie pójdą dworce. A jak z gruntami to sie dopiero okaze.

Niewątpliwie jest to jedna z dwóch ustaw, które chciałbym aby przeszły. Druga to oczywiście ustawa aglomeracyjna. Niestety mam duże wątpliwości co do braku weta prezydenta RP dotyczących tych ustaw.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe 2008/09/27 00:02 #22602

  • miras
  • miras Avatar
  • Gość
  • Gość

Ponoć koleje będą musiały niebawem za darmo oddac swój majątek lokalnym społecznośćiom. Narazie pójdą dworce. A jak z gruntami to sie dopiero okaze.


Osobiście również jestem za ustawą przekazującą dworce władzom samorządowym, jednak zastanawiam się czy aby nie jest to działanie na szkodę spółki którą jest PKP. Jednak ustawodawca moze kierować się tutaj wyzszym interesem społecznym, w końcu dworzec jest integralną częścią układu komunikacyjnego miasta.
Dbając o interes PKP ustawodawca powinien zapisać że jeśli samorząd jest chętny do przejęcia dworca kolejowego to musi również przejąć pozostałe dworce i stacje znajdujące się na jego terenie, żeby nie okazało się że samorządy będą zainteresowane tylko przejęciem dworców w centrum miasta na których można zarobić a resztę nierentownych stacji pozostawią PKP . W taki sposób PKP może na takiej transakcji zyskać, pozbywając się dworca przynoszącego zysk ale równoicześnie stacji które kumulują koszty.

Ja coprawda nic nie słyszałem o przekazywaniu gruntów PKP, ale moje zdanie jest takie:
jestem sceptyczny co do nieodpłatnego przekazywania innego majatku PKP władzom samorządowym. To jest już ewidentne działanie na szkodę spólki, posłuże się przykładem wieżowca DOKP przy katowickim rondzie, niby dlaczego PKP miało by oddawać ten biurowiec miastu (który łącznie z działką jest wart grube miliony) ? Ktoś może powiedzieć że PKP nie potrafi tym majątkiem zarządzać i się z tym zgodzę, ale to że ktoś nie potrafi zarządzać majątkim lub niepotrafi go w pełni wykorzystać nie oznacza że należy ten majątek zkomunalizować.
Moim zdaniem powinien się znaleść ktoś w PKP kto w końcu wpadł by na pomysł sprzedaży majątku który nie jest związany z celami ustawowymi PKP i w ten sposób pokryć część kosztó niezbędnych inwestycji. A PKP ma co sprzedawać niejednokrotnie PKP okazuje się właścicielem gruntów lub budynków w centrach wielkich miast na które inwestorzy tylko czekają a wzamian są w stanie zapłacić naprawdę duże pieniądze.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe 2008/10/04 11:45 #22746

Osobiście również jestem za ustawą przekazującą dworce władzom samorządowym, jednak zastanawiam się czy aby nie jest to działanie na szkodę spółki którą jest PKP.


Mialem wczoraj nieprzyjemnosc korzystania z bytomskiego dworca, brud i smrod, nagromadzenie wszelkiego rodzaju menelstwa w stopniu przekraczajacym wszelkie wyobrazenia, jedyne jasne punkty w tym obrazie nedzy to toalety i bar, holu dworcowego juz chyba nawet nikt nie sprzata i jezeli przejecie tego syfu przez miasto mialoby byc dzialaniem na szkode PKP to niewiem jak mialoby wygladac dzialanie przynoszace jej korzysci-moze zrobienie tam wysypiska miejskiego-obrazu dworca by to za bardzo nie zmienilo a PKP mialoby pieniadze za uzyczenie terenu.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe 2009/06/30 22:58 #28103

Tarnowskie Góry przygotowały koncepcję budowy nowoczesnego dworca autobusowego w miejscu dotychczasowego. MZKP będzie się starać o środki unijne na realizację tego zamierzenia. A Bytom?

Dworzec autobusowy, jak z marzeń pasażerów
Interesujący, energooszczędny i nowoczesny, a do tego wygodny dla pasażerów - taki będzie nowy dworzec autobusowy w Tarnowskich Górach. O ile uda się zdobyć pieniądze na jego budowę.

W godzinach szczytu z dworca autobusowego w Tarnowskich Górach autobus odjeżdża średnio co minutę. Codziennie przewija się przez niego nawet 20 tys. osób. Na większości z nich dworzec nie wywiera najlepszego wrażenia. - Jakiś czas temu, w trakcie prac nad strategią dla miasta, zapytaliśmy mieszkańców o najbrzydsze miejsca w mieście. Wygrał dworzec autobusowy - mówi Arkadiusz Czech, burmistrz Tarnowskich Gór.

Problemem jest nie tylko estetyka. - Chodniki i jezdnie nie są rozdzielone, ludzie muszą przemykać między autobusami. Cud, że nikomu się tam jeszcze nic nie stało - dodaje burmistrz.

Właściciel dworca, Międzygminny Związek Komunikacji Pasażerskiej, również dostrzega jego wady. - To relikt lat 70., niedostosowany do naszych czasów. Żaden remont mu nie pomoże, potrzebujemy całkiem nowego centrum przesiadkowego - mówi Henryk Szudy, dyrektor MZKP.

Zaprojektowanie go związek zlecił katowickiej Pracowni Projektowej Wojciecha Podleskiego. Współautorką koncepcji jest Iwona Zwarycz. Architekci zaproponowali zupełnie nowy sposób zagospodarowania zabałaganionej teraz działki. Pasażerowie wejdą na dworzec tak jak dotychczas, od strony ulicy Częstochowskiej, ale nie będą już musieli przemykać między autobusami. Te wjadą na dworzec ze zmodernizowanej na tym odcinku ulicy Pokoju. - Będą osobne, zadaszone stanowiska do wsiadania i wysiadania. Wydzieliliśmy też parking dla autobusów. Kierowca odstawi go tam na czas swojej przerwy między jednym a drugim kursem. Teraz nie ma takiego miejsca i kierowcy parkują, gdzie popadnie - wyjaśnia Wojciech Podleski.

Projekt nie byłby tak ciekawy, gdyby nie budynek dworcowy, którego zbudowanie zaproponowali architekci. Zaplanowali dworzec ze szkła, zbudowany na planie elipsy, przecięty trzema nachodzącymi na siebie i zmniejszającymi się ku górze płaszczyznami stalowych dachów. Ostatnim, najwyższym dachem budynek łączy się w jedną wspólną całość z peronami. Wewnątrz dworca znalazłaby się poczekalnia, mała restauracja, kasy biletowe, informacja, toalety. - To wszystko, czego teraz nie ma, a co jest niezbędne. Będzie też przestrzeń komercyjna, żeby dworzec znów nie obrósł nam rozmaitymi budkami - mówi architekt.

Przed wejściem do budynku powstanie mały placyk, na którym w lecie można by rozstawić parasole i stoliki, a tuż obok fontanna. - Nie chodzi nam tylko o estetykę. Budynek ma być energooszczędny a fontanna nam w tym pomoże - mówi Podleski. Schłodzone i nawilżone powietrze będzie pompowane do systemu klimatyzacji dworca. W planach jest też wykorzystanie do ogrzewania ciepła pochodzącego ze studni geotermalnych i zamontowanie na dachu baterii słonecznych.

Nowe centrum przesiadkowe miałoby służyć nie tylko MZKP, ale też PKS-owi i komunikacji międzynarodowej. Stąd też odjeżdżałyby autobusy na lotnisko w Pyrzowicach. - Obok peronów powstanie parking na 60 miejsc, pasażerowie będą mogli zostawić samochód i stąd ruszyć w dalszą drogę. System "park & drive" to przyszłość komunikacji - mówi Szudy.

Realizacja koncepcji będzie kosztowała około 13 mln zł. - Niebawem marszałek ma ogłosić konkurs na dofinansowanie takich projektów ze środków unijnych. Złożymy wniosek. Mamy szansę na dofinansowanie projektu w 85 proc. - mówi Szudy. Resztę zgodziły się dołożyć gminy wchodzące w skład MZKP. Jeśli wszystko poszłoby po myśli urzędników, dworzec byłby gotowy już w przyszłym roku.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe 2013/02/12 18:49 #120657

  • miras
  • miras Avatar
  • Gość
  • Gość

Bytom walczy o jak największe środki unijne 2014 - 2020
Specjalne wsparcie na najbliższe siedem lat dla Bytomia, jako miasta najbardziej zdegradowanego po restrukturyzacji przemysłu.
Zintegrowany Węzeł Przesiadkowy przy placu Wolskiego.
Śląskie Centrum Chorób Zakaźnych i Gruźlicy.
Wpisanie na listę projektów kluczowych budowy Bytomskiej Centralnej Trasy Północ-Południe” (tzw. BeCeTki).
Utworzenie w mieście sieci inkubatorów rozwoju mikroprzedsiębiorstw (małe zakłady produkcyjne, usługowe i rzemieślnicze).
Lobbing na rzecz stworzenia Śląskiego Centrum Nauki w EC Szombierki – to jedne z głównych założeń prezydenta Damiana Bartyli w walce o unijne pieniądze.


Jak rozumie chodzi nadal o tą koncepcję LINK
Jeśli chodzi o tą koncepcję to nie jest brane pod uwagę dociągnięcie tramwaju do dworca, tak więc co będzie integrował ten węzeł ? Autobusy z pociągiem do Gliwic ?

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Moderatorzy: Ghost
Bytomski.pl - 2019 - Wszelkie Prawa Zastrzeżone