Teatru ROZBARK w Düsseldorfie

Düsseldorf/Bytom. Premiera Teatru ROZBARK w Tanzhaus NRW w Düsseldorfie.

24 października (piątek) w Düsseldorfie odbędzie się premiera spektaklu „I don't wanna be a horse”,
w choreografii Anny Piotrowskiej (kierownika zespołu, asystentki kierowników artystycznych Teatru ROZBARK). Spektakl powstał w ramach międzynarodowego projektu „Recording fields”. Oprócz Teatru ROZBARK w projekcie udział biorą artyści z Niemiec i Francji (trójstronna wymiana kulturalna regionalnego Trójkąta Weimarskiego). Gospodarzem przedsięwzięcia jest Tanzhaus NRW w Düsseldorfie. Bytomską premierę zaplanowano na sezon artystyczny 2014/2015.

Na premierowy wieczór składają się trzy spektakle, do których choreografie stworzyli Anna Piotrowska (Polska), Gaëlle Bourges (Francja) oraz Alexandra Waierstall (Niemcy). Wspólnym mianownikiem trzech dzieł jest refleksja nad zmianami, jakie zaszły w świecie przemysłu ciężkiego, a dokładnie w sektorze pracy. Uznany niemiecki muzyk Jörg Ritzenhoff skomponował utwór łączący trzy fragmenty w jednolitą całość. Muzyka inspirowana dźwiękami maszyn przemysłowych czy górniczych, połączona z muzyką elektroniczną stanowi swoiste „field recordings”.

„I don't wanna be a horse” w choreografii Anny Piotrowskiej, to nie górniczy epos heroiczny, ani reportaż
z wnętrza śląskich kopalń. Niezwykle dynamiczny spektakl dla pięciorga tancerzy (Alena Lezhava, Elisa Teodori, Sonia Zini, Jin Hwan Seok, Stefano Silvino) to opowieść o ciele, które w ekstremalnych warunkach fizycznej pracy, głęboko pod ziemią, zapisuje w sobie niezwykłe doświadczenie przekroczenia. Spektakl Anny Piotrowskiej jest próbą zrozumienia, jak zachowuje się ludzkie ciało i psychika pod wpływem zderzenia
z przestrzenią kopalni, będącej przecież w pełni wytworem ludzkiej pracy. Co kryje się za ludzką potrzebą eksplorowania podziemi? Uprzedmiotowienie, mechanizacja, proces produkcji – człowiek wpisany w te procesy w namacalnie ograniczonej, fizycznie narzucającej ograniczenia ruchu przestrzeni, staje się główną inspiracją artystki. Zaproponowana choreografia wykorzystuje więc duszną i przytłaczającą aurę kopalnianych wnętrz, by opowiedzieć o dekonstrukcji ciała i kulcie pracy, o zmaganiu z codziennością, ale
i wejściu w przestrzeń od codzienności odległej, o sile i młodości, ale i wejściu w schemat czy walce ze standaryzacją.

I dont want be a horse fot agafia wieliczko 1

Przemysł włókienniczy jest punktem wyjścia dla kolejnej choreografii składającej się na projekt „Recording fields”. W pracy Gaëlle Bourges (spektakl dla trzech tancerzy) połączony został materiał autobiograficzny byłych pracowników fabryk włókienniczych z historycznymi odniesieniami do sztuki tkania. Z kolei solowy pokaz Alexandry Waierstall oscyluje wokół tematyki przeciętnego dnia pracy.

„Recording fields” projekt powstał w ramach współpracy „Regionalnego Trójkąta Weimarskiego”,
w regionach Nadrenii Północnej-Westfalii, Nord-Pas de Calais i Śląska, który m.in. promuje wymianę artystów.

TANZHAUS NRW DÜSSELDORF Prestiżowa, najsłynniejsza instytucja związana z tańcem współczesnym
w Europie. Każdego tygodnia szerokiej publiczności (przeciętnie dochodzi do 2500 odwiedzający co tydzień) prezentowane są spektakle taneczne najlepszych zespołów tańca współczesnego. Prowadzone są warsztaty, seminaria, sympozja. Miejsce to stawia na rozwój tańca współczesnego oferując młodym artystom programy rezydenckie czy zajęcia pod okiem wybitnych choreografów.

ANNA PIOTROWSKA Kierownik zespołu Teatru ROZBARK oraz asystentka kierowników artystycznych. Tancerka, choreograf, reżyser, nauczyciel tańca współczesnego, Fundator i Prezes Zarządu Fundacji Rozwoju Tańca eferte, założycielka „mufmi” w Warszawie (1995 r. - teatr działa w Klubie DGW). Stworzyła ponad
70 autorskich choreografii i przedstawień. Pomysłodawczyni i koordynatorka wielu ogólnopolskich
i międzynarodowych programów edukacyjno-kulturalnych: PolemiQi, Atak przestrzeni, Kierunek,(Europa_Warszawa).taniec, SoloDuo_Polska, laboratorium choreografii, British 4 Polish Dance i in. Laureatka „SoloDuo Dance Festival” (Budapeszt 2005/2006), wielokrotnie juror SoloDuo. Stypendystka British Council Awards 2004 Young Polish Arts Entrepreneur. Producent przedstawień teatru tańca. Juror Doliny Kreatywnej programu TVP2 w dziedzinach taniec i animacja kultury. Anna Piotrowska uczestniczyła jako gość w festiwalu Gramigna Festival (Palermo 2007), International Poesifestival (Sztokholm 2007),
Nu Dance Fest (Bratysława 2007/2008), Fabriaktionen (Berlin 2008), Working Title Festival (Bruksela 2008), jak również wielokrotnie jako gość Międzynarodowej Konferencji Tańca Współczesnego (Bytom), Międzynarodowego Festiwalu Współczesnych Form Tańca (Kalisz, główna nagroda 2007), Międzynarodowych Spotkań Teatrów Tańca (Lublin), wielokrotny gość festiwalu SoloDuo Dance Festival (Budapeszt 2005-2012). Reżyser ruchu w teatrach dramatycznych m.in. w Szczecinie, Zielonej Górze, Poznaniu, Krakowie, Warszawie, Białymstoku i Legnicy. Współpraca z reżyserami: Paweł Kamza, Michał Siegoczyński, Artur Tyszkiewicz.

Subskrybuj bytomski.pl

google news icon