Magistrat: Dowody osobiste po nowemu

Zmieniły się procedury wydawania nowych dowodów osobistych oraz sam wzór dokumentu. Warto jednak wiedzieć, że bytomianie, którzy posiadają aktualny dowód, nie muszą ich wymieniać.

Byt p19fftug1t5c49kq190u12m01i9o3

Przed urzędami w całym kraju tworzą się kolejki wymieniających dowody osobiste, które straciły ważność wraz z upływem terminu, na które zostały wydane.

W związku z wdrażaniem nowego systemu informatycznego, borykamy się jeszcze z problemami technicznymi, co powoduje opóźnienia. Niemniej zaznaczam, że robimy, co możemy, aby obsłużyć jak najwięcej klientów – mówi Anna Tomiło, Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich UM w Bytomiu.

wzór nowego dowodu osobistego

Jak na nowych przepisach skorzystają bytomianie? Przede wszystkim nowy dokument można wyrobić w dowolnym urzędzie gminy, niezależnie od meldunku, ale należy pamiętać, że po odbiór trzeba się zgłosić w miejscu złożenia wniosku. Z nowego dowodu zniknie m.in. informacja o adresie zameldowania.

Dzięki temu, w przypadku przeprowadzki nie trzeba będzie wymieniać dokumentów. Dotychczas ok. 50 % przyjmowanych przez Urząd Miejski w Bytomiu wniosków o wydanie dowodu osobistego dotyczyło zmiany adresu zamieszkania - zaznacza Anna Tomiło.

Nowe dowody osobiste nie będą zawierały podpisu posiadacza oraz informacji o wzroście i kolorze oczu. Będą też lepiej zabezpieczone przez sfałszowaniem dzięki specjalnym farbom i mikrodrukom. Uproszczone zostały też wnioski o wydanie dowodu. Instrukcja, wraz z opisem graficznym jest przejrzysta i czytelna.

Warto wspomnieć, że wniosek można również złożyć drogą elektroniczną. Do wniosku należy dołączyć jedno zdjęcie (takie, jak do paszportu). Dokument będzie ważny przez 10 lat od daty wydania, z wyjątkiem dowodu osobistego wydawanego dzieciom poniżej 5. roku życia, który będzie ważny przez 5 lat. Tak, jak dotychczas, wydanie dokumentu jest bezpłatne.

Wnioski można pobrać w punkcie informacyjnym Urzędu Miejskiego przy ul. Parkowej 2 lub ze strony: www.msw.gov.pl.

Warto wspomnieć, że wprowadzenie nowego systemu, wpłynęło także na pracę bytomskiego Urzędu Stanu Cywilnego. Pojawiające się błędy w systemie powodują opóźnienia w obsłudze klientów, w związku czym apelujemy o cierpliwość i wyrozumiałość. Liczymy, że wkrótce sytuacja się ustabilizuje – mówi Waldemar Świerczek, kierownik USC.

Subskrybuj bytomski.pl

google news icon