Wkrótce wydłużą A1 do Częstochowy

GDDKiA wreszcie wybrała wykonawców autostrady A1 z Pyrzowic do Częstochowy. Dzięki temu przebiegająca przez Bytom trasa bardzo zyska na znaczeniu.

Byt a1 autobahn

W założeniu autostrada A1 miała łączyć południową granicę kraju z wybrzeżem Bałtyku. Choć przez kilka ostatnich lat udało się wybudować większość trasy, to wciąż kierowcy nie są w stanie przejechać nią z południa na północ Polski, gdyż pomiędzy Łodzią a konurbacją śląsko-zagłębiowską brakuje ponad 100 km drogi. W efekcie istniejące odcinki prowadzą donikąd. W naszym regionie największy ruch odbywa się pomiędzy Czechami a węzłem z autostradą A4 w Gliwicach, natomiast dalej na północ zmierzają już tylko pojedyncze pojazdy, bo trasa kończy się w Pyrzowicach, gdzie nie ma niczego, prócz lotniska.

W zeszłym roku rozpoczęły się prace na odcinku ze Strykowa do Tuszyna, dzięki czemu do lata 2016 "wyrwa" w autostradzie zmniejszy się o 37 kilometrów. Z kolei w te wakacje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad powinna podpisać umowy z wykonawcami kolejnych 50 km drogi z Pyrzowic do Częstochowy. Jeśli tak się stanie, to w 2018 roku powinniśmy móc przejechać nowym odcinkiem. Oddanie go do użytku będzie miało duże znaczenie dla Bytomia, ponieważ nasze miasto uzyska szybkie połączenie drogowe z drugim najludniejszym miastem województwa, skąd dalej - Gierkówką - z Warszawą i Łodzią.

Przed tygodniem GDDKiA wybrała wykonawców trzech z czterech fragmentów autostrady z Pyrzowic do Częstochowy. Odcinek od istniejącego węzła przy lotnisku do Woźnik ma wybudować firma Strabag, kolejnym z Woźnik do częstochowskiej dzielnicy Zawodzie zajmie się Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor, a najkrótszy z nich - z Zawodzia do Blachowni - zrealizuje niemieckie konsorcjum Berger Bau, które przed rozpoczęciem budowy będzie musiało wpierw stworzyć projekt drogi. Łącznie ich budowa będzie kosztować 1 mld 360 mln zł.

Wciąż jednak nie wybrano jeszcze wykonawcy ponad 20-kilometrowego odcinka od węzła Blachownia do węzła Rząsawa, stanowiącego ostatni odcinek obwodnicy Częstochowy. Po jego wybudowaniu autostrada połączy się z Drogą Krajową nr 1, czyli popularną Gierkówką. GDDKiA zapowiada, że rozstrzygnięcie przetargu powinno nastąpić jeszcze w tym miesiącu.

Choć wybrano już większość wykonawców autostrady z Pyrzowic do Częstochowy, to jeszcze nie podpisano z nimi umów. Dopiero gdy to nastąpi, wyłonione firmy przystąpią do budowy. Jak podaje GDDKiA wspomniany odcinek ma posiadać nawierzchnię betonową, która jest bardziej wytrzymała od asfaltowej.

Subskrybuj bytomski.pl

google news icon