Będą nowe PRZYŚPIESZONE linie autobusowe w Bytomiu

Pojedziemy szybciej! Szykuje się rewolucja w komunikacji miejskiej na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Jak poinformowano 2 września, podczas konferencji prasowej, do końca 2021 roku rozbudowana zostanie siatka połączeń autobusowych, pojawią się kursy przyspieszone łączące największe ośrodki miejskie w województwie, co znacznie skróci czas podróży.

Byt autobus na dworcu w bytomiu

Zmiany te stanowią uzupełnienie oferty kolejowej i zostaną zrealizowane tam, gdzie połączeń kolejowych nie ma lub są one niewystarczające. Co się zmieni? Zarząd Transportu Metropolitalnego ma w planach dodanie do oferty 14 przyśpieszonych linii autobusowych i 14 linii kursujących do miejsc przesiadkowych, gdzie będą się zatrzymywać połączenia ekspresowe. Tym sposobem powstanie metrolinia. Projekt ten zakłada wprowadzenie ekspresowych połączeń autobusowych, dzięki którym pasażerowie błyskawicznie będą pokonywali odległości dzielące węzłowe punkty w Metropolii. Będzie to alternatywa dla samochodów. W nowej siatce połączeń autobusowych znajdzie się aż 2 tysiące kursów więcej. ZTM liczy, że przedsięwzięcie to zachęci mieszkańców województwa do korzystania z komunikacji miejskiej. Szacuje się, że przy założeniu, że wykonanych zostanie 17,7 mln tzw. wozokilometrów rocznie, utrzymanie kursów będzie kosztowało 100 mln zł.

Jak wygląda plan nowej siatki autobusowej?

Mieszkańcy Bytomia będą mogli skorzystać m.in. z linii M2 kursującej w godzinach szczytu co 20 minut przez Katowice, Chorzów, Bytom i Tarnowskie Gór oraz linii M6 wożącej pasażerów w godzinach szczytu co 30 minut na trasie: Bytom - Piekary Śląskie - Bobrowniki - Mierzęcice – Ożarowice i linii M8 obejmującej trasę: Gliwice - Zbrosławice - Zabrze - Bytom - Tarnowskie Góry - Świerklaniec – Ożarowice. Z kolei linią M10 dotrzemy z Gliwic przez Zabrze do Bytomia, a linią M11 pojedziemy z Bytomia do Piekar Śląskich, Siemianowic Śląskich, Czeladzi i Sosnowca. To jedno z najbardziej wyczekiwanych połączeń, zwłaszcza przez studentów filologii, farmacji i geografii, którzy do tej pory dojeżdżali do Sosnowca, gdzie znajdują się wspomniane wydziały Uniwersytetu Śląskiego, zatłoczonym do granic możliwości autobusem linii 91.

Większość linii będzie przewoziła pasażerów od godz. 4.00 aż do 23.00, a w godzinach szczytu, czyli w godzinach od 6.00 do 9.00 oraz od godz. 14.00 do 17.00, będzie kursowała co 30 minut. Wyjątek stanowi linia M2, która ruszy w trasę co 20 minut.

Plan linii przyśpieszonych

  • M1: Katowice – Sosnowiec – Dąbrowa Górnicza
  • M2: Katowice – Chorzów – Bytom – Tarnowskie Góry
  • M3: Katowice – Mysłowice – Sosnowiec
  • M4: Katowice – Tychy
  • M5: Katowice – Mikołów
  • M6: Bytom – Piekary Śląskie – Bobrowniki – Mierzęcice – Ożarowice
  • M7: Katowice – Chorzów – Świętochłowice – Ruda Śląska – Zabrze – Gliwice
  • M8: Gliwice – Zbrosławice – Zabrze – Bytom – Tarnowskie Góry – Świerklaniec – Ożarowice
  • M9: Gliwice – Gierałtowice – Mikołów – Tychy
  • M10: Gliwice – Zabrze – Bytom
  • M11: Bytom – Piekary Śląskie – Siemianowice Śląskie – Czeladź – Sosnowiec
  • M12: Sosnowiec – Mysłowice – Imielin – Lędziny – Tychy
  • M13: Sosnowiec – Będzin – Psary – Mierzęcice – Ożarowice
  • M14: Sosnowiec – Katowice

Wprowadzenie nowych linii autobusowych to dopiero początek prac nad optymalizacją statki połączeń transportu publicznego i skoordynowanie rozkładów z koleją. Pojawią się też linie dowożące, łączące mniejsze miejscowości z większymi ośrodkami miejskimi jak np. Bobrowniki z Katowicami czy Pyskowice z Tarnowskimi Górami lub Kobiór z Tychami. Mają ułatwić podróżowanie komunikacją miejską osobom, które nie mieszkają, bądź nie pracują w pobliżu przystanków linii przyspieszonych.

  • D1: Ruda Śląsk - Gliwice. W godzinach szczytu kurs co 20 minut
  • D2: Tarnowskie Góry - Radzionków - Bytom. W godzinach szczytu kurs co 20 minut
  • D3: Pilchowice - Knurów. W godzinach szczytu kurs co 40 minut
  • D4: Kobiór - Tychy. W godzinach szczytu kurs co 60 minut
  • D5: Wyry - Łaziska Górne - Mikołów. W godzinach szczytu kurs co 30 minut
  • D6: Siewierz - Mierzęcice - Ożarowice. W godzinach szczytu kurs co 60 minut
  • D7: Katowice - Siemianowice Śląskie- Czeladź - Będzin - Wojkowice - Bobrowniki. W godzinach szczytu kurs co 60 minut
  • D8: Pyskowice - Zbrosławice - Tarnowskie Góry. W godzinach szczytu kurs co 30 minut
  • D9: Imielin - Chełm Śląski - Bieruń - Tychy. W godzinach szczytu kurs co 30 minut
  • D10: Gliwice - Sośnicowice. W godzinach szczytu kurs co 40 minut
  • D11: Dąbrowa Górnicza - Sławków. W godzinach szczytu kurs co 30 minut
  • D12: Bojszowy - Bieruń - Lędziny - Imielin. W godzinach szczytu kurs co 30 minut
  • D13: Knurów - Gliwice - Pyskowice. W godzinach szczytu kurs co 20 minut
  • D14: Ruda Śląsk - Chorzów - Katowice. W godzinach szczytu kurs co 30 minut

Należy zaznaczyć, że to obecnie jedynie projekt, a ostateczny przebieg linii autobusowych może się zmienić. Podczas konferencji zaznaczono też, że w 2020 roku planowane jest wprowadzenie około 40 dodatkowych połączeń kolejowych.

fot. Mateusz Czajka

Subskrybuj bytomski.pl

google news icon

czytaj więcej:

Bytom pomoc dla Ukrainy

Bytomianie pomagają Ukraińcom

Pojemnik na odpady Bytom

Ponad milion kary dla Bytomia za słabą segregację odpadów

Prof. Tomasz Pietrzykowski

„Bytomiu, patrz uważnie, co się stało w Nikiszowcu”

Remont EC Szombierki dofinansowany z Funduszu Sprawiedliwej Transformacji?

Remont EC Szombierki dofinansowany z funduszu UE?

Oczyszczalnia bobrek

Oczyszczalnia do likwidacji. Zastąpi ją przepompownia

EC Szombierki

101. urodziny EC Szombierki. Licytacja czy wywłaszczenie?

Kontrola obowiązku noszenia maseczek w Katowicach

Bytomianin dziękuje policjantom i strażnikom miejskim