PLK zapowiada remont, ale na razie nie wskazuje terminu
Remont nastawni bramowej przy dworcu kolejowym w Bytomiu obejmować ma jej konserwację i zabezpieczenie. Ogłoszony przez PLK przetarg zakłada ponadto, że wykonawca zadania będzie musiał wcześniej przeprowadzić inwentaryzację obiektu i stworzyć kosztorys prac.
- Przyszły projektant będzie musiał dobrać technologię robót uwzględniając uzgodnienia z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytów – podkreśla zarządca kolejowej infrastruktury.
Jak wylicza w swoim komunikacie PLK w zakresie zadania będzie m.in. oczyszczenie i malowanie elementów konstrukcji stalowej, remont dachu, odświeżenie elewacji budynku czy wymiana okien i drzwi. Projekt obejmie również zapewnienie służbowej drogi dojścia do obiektu lub pozostawienie rezerwy terenu pod budowę bezpiecznego dojścia od nowego peronu nr 1.
Harmonogram
przewiduje, że prace
projektowe wraz z wystąpieniem o wydanie stosownych zgód
administracyjnych mają
być wykonane do końca
roku
2023.
Same
prace remontowe w nastawni mają być realizowane „w
kolejnych latach, po uzyskaniu finansowania”.
Trwają roboty na peronach i w przejściach podziemnych
PLK przypomina jednocześnie, że na terenie stacji kolejowej w Bytomiu prowadzone są prace przy przebudowie peronów i hali. Inwestycja jest częścią zakrojonych na szeroką skalę robót na linii kolejowej Chorzów Batory – Nakło Śląskie.
Jak podaje spółka aktualnie prowadzone są prace w przejściach podziemnych i na peronach. Na hali peronowej wykonano piaskowanie części konstrukcji stalowej oraz wzmocnienie fundamentów. Rozbierany jest stary dach. Rozpoczęły się także roboty związane z budową niezbędnych wzmocnień konstrukcji.
Docelowo na stacji Bytom będą trzy nowe perony. Projekt inwestycji zakłada także odnowienie hali peronowej nad peronami. Przebudowa obejmuje - zgodnie z ustaleniami pomiędzy PLK, a miastem Bytom oraz Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków – historyczne przeszklenia oraz wykonanie wzmocnień. Ma to pozwolić na dodatkowe doświetlenie peronów i odtworzenie zabytkowego charakteru stacji.
W
ramach prac odnowione
zostaną dwa przejścia podziemne, w tym przejście na perony.
Budowane
jest też nowoczesne Lokalne Centrum Sterowania Bytom, z którego
dyżurni ruchu będą dbali o bezpieczne prowadzenie pociągów na
odcinku od Chorzowa Batorego do Radzionkowa.
Odrobina dyplomacji w kolejowym wydaniu
Jak wylicza PLK na stacji zostanie przebudowanych ok. 28 km torów, a także sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem kolejowym.
- Układ torowy w stacji został zaprojektowany z uwzględnieniem istniejącej nastawni bramowej – podkreśla w komunikacie spółka.
Dyplomatycznie nie wspomina jednak, że kiedy we wrześniu ubiegłego roku Wojewódzki Konserwator Zabytków objął ochroną cały budynek nastawni wraz z jego murowaną częścią (z klatką schodową i parterem) podkreślając, że obiekt w całości posiada wartość historyczną, a także unikatową wartość architektoniczną i naukową, to PLK... odwołała się od tej decyzji. Zarządca kolejowej infrastruktury przekonywał, że nastawnia bynajmniej nie posiada cech pozwalających na uznanie jej za zabytek w rozumieniu ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, a tym samym brak jest podstaw do wpisania jej do rejestru zabytków. Wskutek tego kroku sprawa trafiła do rozpatrzenia przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Może Cię zainteresować: