Bytomski dworzec ma teraz 5 peronów

Główna stacja w naszym mieście zyskała właśnie dodatkowy, piąty peron. Jest to jednak rozwiązanie tymczasowe na okres modernizacji hali peronowej.

Peron 5 na dworcu w Bytomiu

Podróżni mogą korzystać z peronu numer 5 od wtorku, 13 września. Ustawiono na nim wiatę z ławką oraz tablice z rozkładami jazdy. Odjeżdżają z niego pociągi Kolei Śląskich linii S18 relacji Bytom - Gliwice. Nową platformę wybudowano na tyłach stacji od strony Zamłynia. Dojście do niej jest możliwe za pośrednictwem tunelu zachodniego, z którego następnie należy wejść po schodach na peron wąskotorowy i udać się dalej wyznaczoną trasą. Dla osób niepełnosprawnych wyznaczono alternatywne dojście od strony ulicy Zabrzańskiej.

Pociągi do Gliwic są obecnie jedynymi, które odjeżdżają z bytomskiego dworca. Pozostałe zostały przekierowane na inne trasy, natomiast połączenie z Katowicami i Lublińcem/Tarnowskimi Górami jest realizowane poprzez zastępczą komunikację autobusową. Jest to spowodowane wielką inwestycją PKP Polskich Linii Kolejowych, w ramach której przebudowę przechodzi linia 131 na odcinku Chorzów Batory - Nakło Śląskie. Wartość prac wynosi aż 1,2 miliarda złotych. Przedsięwzięcie jest współfinansowane przez Unię Europejską.

Wielka modernizacja linii z Chorzowa do Nakła Śląskiego

W obrębie bytomskiej stacji ma zostać przebudowanych ok. 28 km torów, a ponadto sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Modernizacja obejmie również powstanie nowoczesnego Lokalnego Centrum Sterowania Bytom, z którego dyżurni ruchu będą pilnowali bezpiecznego prowadzenia pociągów na odcinku od Chorzowa Batorego do Radzionkowa. Warto podkreślić, że układ torowy stacji został zaprojektowany z uwzględnieniem zabytkowej nastawni bramowej, dzięki czemu możliwe będzie zachowanie tego unikatowego w skali kraju obiektu.

W związku z prowadzonymi pracami mogą wystąpić utrudnienia dla kierowców, bowiem przewidziana jest przebudowa wiaduktu kolejowego na Zamłyniu. Projekt zakłada zachowanie frontów konstrukcji stalowych oraz odtworzenie powierzchni ścian i gzymsów z cegły.

Tym, co najbardziej zainteresuje pasażerów jest przebudowa infrastruktury peronowej na bytomskim dworcu. Zgodnie z ustaleniami między inwestorem a Miastem Bytom i Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków zostaną odtworzone historyczne przeszklenia hali oraz wykonane stosowne wzmocnienia. Dzięki temu na platformy będzie docierać więcej światła dziennego, co sprawi, że korzystanie z kolei będzie przyjemniejsze, a przede wszystkim bardziej bezpieczne. W ramach inwestycji zostaną odnowione także oba przejścia podziemne wraz z wejściami na perony.

Finał prac ma nastąpić w 2024 roku. Po zakończeniu inwestycji na zmodernizowanym odcinku linii 131 pociągi będą mogły poruszać się z prędkością do 120 km/h, co skróci czas przejazdu np. do Katowic, na lotnisko w Pyrzowicach, czy na polskie wybrzeże. Co istotne, między Chorzowem Batorym a Chorzowem Miasto powstanie dodatkowy tor, który zwiększy przepustowość linii i będzie mogło po niej jeździć więcej pociągów.

Wizualizacja przebudowy hali peronowej w Bytomiu

Może Cię zainteresować:

Tak będzie wyglądać hala peronowa? Trwają ustalenia z konserwatorem

Autor: Daniel Lekszycki

30/11/2021

Remont dworca w Bytomiu

Może Cię zainteresować:

Tymczasowy peron dla pasażerów relacji Bytom-Gliwice. Rozpoczął się remont dworca kolejowego w Bytomiu

Autor: Patryk Osadnik

08/09/2022

Subskrybuj bytomski.pl

google news icon

czytaj więcej:

Linia 131

Koniec projektowania. Rusza przebudowa torów i przystanków

Byt dworzec bobrek

Kolej jednak wyburzy dworzec na Bobrku?

Bytomski5 dworzec 006

Dworzec po remoncie [ZDJĘCIA]

Bytomski5 dworzec remont maj

Remont dworca PKP na finiszu

Bytomski4 dworzec wiz hol

Ruszył remont dworca

Bytomski4 tunel perony

Wyremontują też perony i tunel

Bytomski4 dworzec wiz hol

Akces wyremontuje dworzec