Bytomski dworzec ma teraz 5 peronów

Główna stacja w naszym mieście zyskała właśnie dodatkowy, piąty peron. Jest to jednak rozwiązanie tymczasowe na okres modernizacji hali peronowej.

Peron 5 na dworcu w Bytomiu

Podróżni mogą korzystać z peronu numer 5 od wtorku, 13 września. Ustawiono na nim wiatę z ławką oraz tablice z rozkładami jazdy. Odjeżdżają z niego pociągi Kolei Śląskich linii S18 relacji Bytom - Gliwice. Nową platformę wybudowano na tyłach stacji od strony Zamłynia. Dojście do niej jest możliwe za pośrednictwem tunelu zachodniego, z którego następnie należy wejść po schodach na peron wąskotorowy i udać się dalej wyznaczoną trasą. Dla osób niepełnosprawnych wyznaczono alternatywne dojście od strony ulicy Zabrzańskiej.

Pociągi do Gliwic są obecnie jedynymi, które odjeżdżają z bytomskiego dworca. Pozostałe zostały przekierowane na inne trasy, natomiast połączenie z Katowicami i Lublińcem/Tarnowskimi Górami jest realizowane poprzez zastępczą komunikację autobusową. Jest to spowodowane wielką inwestycją PKP Polskich Linii Kolejowych, w ramach której przebudowę przechodzi linia 131 na odcinku Chorzów Batory - Nakło Śląskie. Wartość prac wynosi aż 1,2 miliarda złotych. Przedsięwzięcie jest współfinansowane przez Unię Europejską.

Wielka modernizacja linii z Chorzowa do Nakła Śląskiego

W obrębie bytomskiej stacji ma zostać przebudowanych ok. 28 km torów, a ponadto sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Modernizacja obejmie również powstanie nowoczesnego Lokalnego Centrum Sterowania Bytom, z którego dyżurni ruchu będą pilnowali bezpiecznego prowadzenia pociągów na odcinku od Chorzowa Batorego do Radzionkowa. Warto podkreślić, że układ torowy stacji został zaprojektowany z uwzględnieniem zabytkowej nastawni bramowej, dzięki czemu możliwe będzie zachowanie tego unikatowego w skali kraju obiektu.

W związku z prowadzonymi pracami mogą wystąpić utrudnienia dla kierowców, bowiem przewidziana jest przebudowa wiaduktu kolejowego na Zamłyniu. Projekt zakłada zachowanie frontów konstrukcji stalowych oraz odtworzenie powierzchni ścian i gzymsów z cegły.

Tym, co najbardziej zainteresuje pasażerów jest przebudowa infrastruktury peronowej na bytomskim dworcu. Zgodnie z ustaleniami między inwestorem a Miastem Bytom i Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków zostaną odtworzone historyczne przeszklenia hali oraz wykonane stosowne wzmocnienia. Dzięki temu na platformy będzie docierać więcej światła dziennego, co sprawi, że korzystanie z kolei będzie przyjemniejsze, a przede wszystkim bardziej bezpieczne. W ramach inwestycji zostaną odnowione także oba przejścia podziemne wraz z wejściami na perony.

Finał prac ma nastąpić w 2024 roku. Po zakończeniu inwestycji na zmodernizowanym odcinku linii 131 pociągi będą mogły poruszać się z prędkością do 120 km/h, co skróci czas przejazdu np. do Katowic, na lotnisko w Pyrzowicach, czy na polskie wybrzeże. Co istotne, między Chorzowem Batorym a Chorzowem Miasto powstanie dodatkowy tor, który zwiększy przepustowość linii i będzie mogło po niej jeździć więcej pociągów.

Wizualizacja przebudowy hali peronowej w Bytomiu

Może Cię zainteresować:

Tak będzie wyglądać hala peronowa? Trwają ustalenia z konserwatorem

Autor: Daniel Lekszycki

30/11/2021

Remont dworca w Bytomiu

Może Cię zainteresować:

Tymczasowy peron dla pasażerów relacji Bytom-Gliwice. Rozpoczął się remont dworca kolejowego w Bytomiu

Autor: Patryk Osadnik

08/09/2022

Subskrybuj bytomski.pl

google news icon

czytaj więcej:

Nowa pochylnia dla niepełnosprawnych przy dworcu kolejowym

Tunel na Zamłynie gotowy. Koniec chodzenia naokoło

Linia 131

Koniec projektowania. Rusza przebudowa torów i przystanków

Nastawnia bramowa Bt

Miała zostać rozebrana, a zostanie wyremontowana?

Byt dworzec bobrek

Kolej jednak wyburzy dworzec na Bobrku?

Bytomski5 dworzec remont maj

Remont dworca PKP na finiszu

Bytomski4 dworzec wiz hol

Ruszył remont dworca

Bytomski4 tunel perony

Wyremontują też perony i tunel