Miliardowa inwestycja
W ostatnim czasie bytomska stacja przechodzi ogromną metamorfozę. Dzięki wartej 1,2 miliarda złotych przebudowie linii kolejowej nr 131 z Chorzowa do Nakła Śląskiego m.in. zmodernizowano torowiska i sieć trakcyjną, wybudowano nowe perony, przebudowano obiekty inżynierskie, a także odrestaurowano zabytkową halę peronową i nastawnię bramową. W ten sposób infrastruktura podległa spółce PKP Polskie Linie Kolejowe zaczęła odstawać od budynku dworca, który natomiast jest zarządzany przez Polskie Koleje Państwowe.
Okazały gmach wybudowany w latach 1927-29 robi ponure wrażenie. W PRL-u kilkukrotnie zmieniano jego wygląd, przez co dziś jedynie poprzez kształt bryły przypomina pierwotne założenie projektu Wilhelma Grossarta. Niegdyś klinkierowa elewacja dziś jest pokryta tynkiem, który przez lata braku większych remontów pokrył się warstwą czarnego brudu. Gdzieniegdzie ze ścian odpadają kamienne płyty, w kilku miejscach ubytki zapaćkano byle jak zaprawą, jaka prawdopodobnie była akurat pod ręką.
Dach przecieka
Nieco lepiej prezentuje się hol główny (w zachodnim jest dziś apteka, a we wschodnim pomieszczenia SOK), który przeszedł gruntowny remont w 2014 roku. Chociaż urządzono go w oderwaniu od historycznego wystroju, to przynajmniej panuje tam porządek. Albo raczej panował, bo niedawno na suficie pojawiła się mokra plama. To efekt dziurawego dachu, przez który deszcz wlewa się do wnętrza dworca. By na posadzce nie tworzyło się zalewisko rozstawiono tam kilka wiader, szmaty i potykacze ostrzegające przed śliską podłogą. Osoby chcące skorzystać z toalety muszą teraz chodzić slalomem pomiędzy przeszkodami, bo ustawiono je na wprost wejścia do WC (w dodatku płatnego).
- W czerwcu br. ogłosiliśmy przetarg na remont dachu nad holem głównym budynku dworca w Bytomiu. W chwili obecnej przetarg jest na etapie rozstrzygania ofert - informuje Agnieszka Jurewicz z Biura Komunikacji Polskich Kolei Państwowych S.A. - PKP S.A. ma plany inwestycyjne w stosunku do budynku dworca w Bytomiu, natomiast więcej szczegółowych informacji (skala inwestycji i jej wartość, zakres prac, ramowy harmonogram) będziemy mogli przedstawić w późniejszym czasie - dodaje.
Dworce Przyjazne Pasażerom
Bytomska stacja była wpisana na listę Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2024-2030, jednak ten został zarzucony przez nowy zarząd spółki. W jego miejsce zapowiedziano uruchomienie programu Dworce Przyjazne Pasażerom. Ma to nastąpić po dokonaniu pełnego przeglądu dotychczasowych inwestycji. Od 2016 r. PKP zmodernizowała lub wybudowały 119 dworców, natomiast do końca 2025 roku przewidywane jest otwarcie kolejnych 20 obiektów.
Kiedy bytomski dworzec ma szansę doczekać się remontu? Miejmy nadzieję, że jak najszybciej. Póki co musimy zadowolić się załataniem dziury w dachu i naprawą wybitych okien, które zostały uszkodzone podczas modernizacji linii kolejowej nr 131.

Może Cię zainteresować:
Bytom Północny to teraz Bytom Stroszek. Jest pierwszy peron, a będzie też centrum przesiadkowe

Może Cię zainteresować:
Inwestycja za miliard, a hałas pozostanie. Mieszkańcy chcą ekranów akustycznych wzdłuż torów

Może Cię zainteresować: