Franczyza czy własny biznes? Co się bardziej opłaca?

Franczyza i własny biznes to dwa różne podejścia do przedsiębiorczości. Franczyza daje gotowy model działania. Własny biznes oznacza budowanie wszystkiego od podstaw, ale zachowanie pełnej kontroli nad firmą. Nie wiesz, który model wybrać? W artykule znajdziesz porównanie.

2024 zabka franczyza torun male 4 optimized

Podstawowe zasady działania franczyzy

System franczyzowy opiera się na licencjonowaniu sprawdzonego modelu biznesowego. Franczyzodawca udostępnia markę, systemy operacyjne, procedury działania oraz zapewnia wsparcie marketingowe i szkoleniowe. Franczyzobiorca otrzymuje gotowy przepis na prowadzenie biznesu, ale musi przestrzegać ustalonych standardów.

Aby zostać franczyzobiorcą, należy mieć określony wkład własny – w przypadku Żabki jest to około 5000 złotych, na który składa się uzyskanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych, a także koszt związany z zakupem kasy fiskalnej.

Rozpoczęcie własnego biznesu wymaga sfinansowania wszystkich elementów od podstaw, bez wyjątku. Jest to więc zdecydowanie rozwiązanie dla bardziej doświadczonych osób. Rozwijanie biznesu od 0 w zależności od branży, wynosi zazwyczaj około kilkudziesięciu tysięcy złotych.

Kiedy możesz zacząć zarabiać?

Franczyza osiąga rentowność znacznie szybciej dzięki rozpoznawalnej marce i sprawdzonym procesom. Niezależne przedsiębiorstwa zdecydowanie potrzebują więcej czasu na osiągnięcie rentowności. Dłuższy okres wynika z konieczności budowania rozpoznawalności marki, zdobywania stałych klientów i optymalizacji procesów przez doświadczenie. Oczywiście biznesy te wychodzą na plus pod warunkiem, że strategia została odpowiednio skonstruowana, a sam model jest faktycznie opłacalny.

Ryzyko biznesowe

Właściciele niezależnych firm mają większą kontrolę nad kosztami, ale ponoszą pełną odpowiedzialność za wszystkie błędy i straty. Brak systemowego wsparcia oznacza konieczność samodzielnego radzenia sobie z problemami finansowymi.

Własny biznes jest w pełni narażony na zmiany rynkowe, a jako właściciel musisz sam rozwijać markę od zera, dbając o wszystkie elementy, w tym marketing. Franczyzobiorcy otrzymują kompleksowe wsparcie obejmujące szkolenia, doradztwo operacyjne, pomoc marketingową oraz techniczną.

Dostęp do sprawdzonych procedur, systemów informatycznych i doświadczenia całej sieci stanowi znaczną wartość, szczególnie dla osób bez doświadczenia w prowadzeniu biznesu. Wsparcie to kontynuowane jest przez cały okres trwania umowy franczyzowej. To wszystko sprawia, że franczyza jest zdecydowanie mniej ryzykowna.

Dla kogo franczyza jest dobrym wyborem?

Franczyza najlepiej sprawdza się dla osób bez doświadczenia w prowadzeniu biznesu, które cenią bezpieczeństwo nad maksymalizację zysków. Idealny kandydat to osoba ze stabilną sytuacją finansową, doświadczeniem w zarządzaniu ludźmi. Franczyza odpowiada też przedsiębiorcom, którzy chcą szybko wejść na rynek z rozpoznawalną marką i potrzebują wsparcia w codziennym kierowaniu punktem.

Własny biznes powinni rozważyć przedsiębiorcy z konkretnym, innowacyjnym pomysłem i doświadczeniem w danej branży. W tym wypadku ryzyko zawsze będzie większe, a odpowiedzialność ciąży wyłącznie na właścicielu firmy.

Franczyza w praktyce – przykład Żabki

Dobrym przykładem funkcjonowania franczyzy na polskim rynku jest sieć sklepów Żabka. To model, który pozwala szybko rozpocząć działalność dzięki niskiemu wkładowi początkowemu oraz kompleksowemu wsparciu ze strony franczyzodawcy. Partnerzy otrzymują nie tylko rozpoznawalną markę, ale także gotowy lokal, wyposażenie oraz dostęp do nowoczesnych narzędzi informatycznych ułatwiających codzienną pracę. Dzięki temu mogą skoncentrować się na obsłudze klientów i zarządzaniu zespołem, a kwestie logistyczne, marketingowe czy szkoleniowe pozostają po stronie centrali. To sprawia, że franczyza Żabki staje się atrakcyjną opcją dla osób, które chcą prowadzić własny biznes, ale cenią sobie bezpieczeństwo oraz sprawdzone rozwiązania.

Subskrybuj bytomski.pl

google news icon
Reklama