Kolejny krok do powstania Velostrady w Bytomiu. Podpisano umowę w tej sprawie

Miejski Zarząd Dróg i Mostów w Bytomiu podpisał umowę na opracowanie Programu Funkcjonalno-Użytkowego na realizację inwestycji „Budowa metropolitalnej drogi rowerowej /Velostrady nr 2/ połączenie Piekary Śląskie - Katowice, na terenie Gminy Bytom”. Wartość umowy to ponad 510 tys. zł. i zostanie sfinansowana ze środków Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Velostrada w Katowicach (fot. UM Katowice)
Velostrada w katowicach um katowice

Trzy odcinki rowerowej autostrady w Bytomiu

Metropolitalna Velostrada nr 2, czyli rowerowe połączenie Piekar Śląskich z Katowicami na terenie Bytomia, została podzielona na trzy odcinki. Pierwszy z nich zostanie poprowadzony od granicy z Piekarami Śląskimi w rejonie ul. Kędzierzyńskiej do ul. Musialika, drugi odcinek – od ul. Musialika do ul. Pszczyńskiej, zaś trzeci – od ul. Pszczyńskiej do granicy miasta Chorzów w rejonie Zespołu Przyrodniczo-Krajobrazowego „Żabie Doły”.

– Powstanie miejskich odcinków Velostrady nr 2 w Bytomiu będzie realizowane etapami. Najpierw pozyskaliśmy środki z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, a teraz wyłoniliśmy wykonawcę, który opracuje Program Funkcjonalno-Użytkowy – mówi Michał Bieda, zastępca prezydenta Bytomia. – PFU jest niezbędny, aby starać się o kolejne środki zewnętrzne, tym razem już na rozpoczęcie budowy drogi rowerowej, która połączy Bytom z Piekarami Śląskimi i Chorzowem – dodaje wiceprezydent.

W bytomskim Urzędzie Miejskim dodają, że Program Funkcjonalno-Użytkowy to dokument, który nie tylko zawiera opis zadania, ale także wymagania m.in. architektoniczne, techniczne, materiałowe i funkcjonalne niezbędne do realizacji zadania.

- Velostrada ma być kręgosłupem transportu rowerowego, który połączy miasta w Metropolii. Jej powstanie ma umożliwić nie tylko szybki i bezpieczny przejazd dla rowerzystów, ale skomunikować trasami rowerowymi miasta Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii – podkreślają w bytomskim Urzędzie Miejskim.
Przebieg Velostrady nr 2 w Bytomiu
Przebieg Velostrady nr 2 w Bytomiu

Przez Bytom przebiegać będą dwie Velostrady

Metropolitalna Velostrada nr 2 poprowadzi od Katowic przez Siemianowice Śląskie, Chorzów i Bytom do Piekar Śląskich. Trasa będzie miała około 15,5 km długości. Jej planowany początek to okolice pl. Alfreda w Katowicach. Następnie będzie łączyła Siemianowice Śląskie z Chorzowem i poprzez zespół przyrodniczo-krajobrazowy „Żabie Doły” ma docierać do Bytomia. W pobliżu Drogi Woje­wódzkiej nr 911 ma połączyć się z lokalnymi dro­gami rowerowymi w Piekarach Śląskich.

Przez Bytom przebiegać będzie także Velostrada nr 5, która połączy to miasto z Tarnowskimi Górami. Jej trasa ma wynosić około 14 km. Na terenie Bytomia została podzielona na 5 odcinków i będzie przebiegała od granicy z Tarnowskimi Górami do ulicy Polnej, od ul. Polnej do ul. Łokietka, i od ul. Łokietka do ul. Hakuby /1 odcinek/. Następnie trasa zostanie poprowadzona od ul. Hakuby do ul. Celnej, dalej od ul. Celnej do ronda NSZZ „Solidarność”, a następnie do ul. Węglowej /2 odcinek/.

W trzecim odcinku trasa rowerowa połączy ul. Węglową z ul. Dworską, a następnie zostanie poprowadzona do granicy z Piekarami Śląskimi. Tam od granicy miast przy linii kolejowej zostanie poprowadzona do skrzyżowania al. Jana Pawła II z ul. Kędzierzyńską – do Velostrady nr 2. Kolejny odcinek przewiduje łącznik do ul. Cegielnianej wzdłuż ul. Strzelców Bytomskich od ul. Węglowej do ul. Cegielnianej. Z kolei odcinek nr 5 połączy rondo NSZZ „Solidarność” z planowanym Centrum Przesiadkowym, które powstanie w Stroszku w rejonie stacji kolejowej Bytom-Stroszek przy ul. Strzelców Bytomskich.

W Szombierkach i Zamłynie będą nowe drogi rowerowe

Może Cię zainteresować:

Kolejne kilometry ścieżek rowerowych powstaną w Bytomiu. Tym razem za blisko 7,5 mln zł!

Autor: Aleksandra Szlęzak

07/05/2025

W Bytomiu powstaną velostrady

Może Cię zainteresować:

Ścieżki rowerowe w Bytomiu? Nie ma (prawie). Ale powstaną aż dwa odcinki velostrad

Autor: Aleksandra Szlęzak

05/05/2025

Bytom stacja kolejowa 25 Copy

Może Cię zainteresować:

Koniec inwestycji wartej 1,5 miliarda zł. Pociągi jadą jak po maśle linią 131 Chorzów Batory – Bytom – Nakło Śląskie

Autor: Katarzyna Pachelska

23/10/2025

Subskrybuj bytomski.pl

google news icon
Reklama