Kultura

Zagraj w bibliotece


W Miejskiej Bibliotece Publicznej w Bytomiu wkrótce będzie można zagrać w grę „Literackie memory”, opracowaną i wydrukowaną w ramach projektu „Qulturalna Retroteka” dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Reklama

Gra będzie dostępna w Wypożyczalni Literatury dla Dzieci i Młodzieży oraz placówkach filialnych biblioteki. Każdy będzie mógł na miejscu sprawdzić swoją spostrzegawczość i poćwiczyć pamięć. Chętne rodziny, zespoły, grupy przyjaciół, znajomych (w grupach 2-4 osobowych) mogą skontaktować się telefonicznie z MBP (tel. 32 787 06 01, wew. 413).

Czytanie łączy pokolenia

Projekt „Qulturalna Retroteka”, skierowany do dzieci, młodzieży oraz seniorów, miał przekonać mieszkańców Bytomia, że czytanie i bezpośrednie spotkanie z autorem są ciekawym sposobem na spędzanie czasu wolnego, a także inspiracją do dalszej twórczej aktywności. - Zaczęliśmy od cyklu spotkań, w trakcie których słuchaczki i słuchacze Bytomskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku (partnera projektu) czytali głośno bajki dzieciom z przedszkoli miejskich oraz szkół podstawowych – zdradza Teodozja Galińska, kierownik Działu Informacyjno-Bibliograficznego MBP w Bytomiu. - Wyobraźnią najmłodszych czytelników zawładnęły przygody kota Filemona, kasztanowego Kuklika oraz różnokolorowych skarpetek – bohaterek książki Justyny Bednarek „Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek”. Dzieci z dużym zainteresowaniem wysłuchały bajek, a potem swoje wrażenia przelały na papier, tworząc prace plastyczne – tak oto czytanie połączyło pokolenia – dodaje.

Kolejnym punktem projektu było zaprojektowanie oryginalnej gry memory, inspirowanej tekstami literackimi. - Do współpracy zaprosiliśmy dziecięco-młodzieżową sekcję plastyczną Klubu „Sezam” BSM pod kierunkiem Małgorzaty Woźniak oraz sekcję plastyczną Bytomskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku pod kierunkiem Marty Hawlickiej - wylicza Teodozja Galińska. Uczestnicy wydarzenia mieli za zadanie stworzyć ilustracje do ulubionych książek z dzieciństwa. W sumie powstało 30 rysunków, które złożyły się na wspomnianą wcześniej grę memory. Po wykonaniu prac artyści obu grup wiekowych spotkali się w bibliotece i porozmawiali o swoich rysunkach, motywacji i emocjach związanych z wyborem książek do zilustrowania. Po raz kolejny udowodniliśmy, że czytanie nie tylko może być inspiracją do dalszych twórczych działań, ale też, że czytanie łączy pokolenia.

Warsztaty tworzenia QR kodów

Jesienią w bytomskiej bibliotece nie tylko artyści, ale i miłośnicy nowych technologii mogli znaleźć coś dla siebie. Słuchacze Bytomskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku oraz uczniowie Technikum nr 4 wzięli udział w prezentacji i warsztatach poświęconych tworzeniu i wykorzystywaniu kodów QR. Następnie posiłkując się zdobytymi informacjami, zamienili się na chwilę w detektywów poszukujących wskazówek oraz rozwiązujących zagadki ukryte w kodach QR rozmieszczonych na terenie biblioteki. Atrakcyjnymi podchodami ze smartfonem w dłoni po raz kolejny skłoniliśmy do współpracy młodzież i seniorów.

W ramach projektu odbyły się też spotkania autorskie dla dzieci i dorosłych czytelników. Gościliśmy autorki książek dla dzieci: Justynę Bednarek i Barbarę Gawryluk oraz dwie autorki poczytnych powieści kryminalnych z przymrużeniem oka – Olgę Rudnicką i Martę Matyszczak.

fot. MBP w Bytomiu

Zobacz też:
Reklama:


bytomski logo pelen kolor beta



najpopularniejszy serwis internetowy w mieście, posiadający największe forum dyskusyjne, a także kalendarium imprez, ogłoszenia drobne i wiele innych.