Na Piekarskiej praca wre. Ulica zmienia się w oczach

Robotnicy przebudowujący ulicę Piekarską uwijają się jak mrówki. Jeszcze w tym miesiącu mają ukończyć torowisko słynnej linii 38. Równocześnie montowane jest nowe oświetlenie, układana jest nawierzchnia chodników oraz kolejne warstwy podbudowy jezdni.

Hubert Klimek / UM Bytom
Nowy chodnik na Piekarskiej

Piekarska i Sądowa na nowo

Przebudowa ulic Piekarskiej i Sądowej jest realizowana w ramach jednego zamówienia. Prace rozpoczęły się w lipcu ubiegłego roku. W części tramwajowej inwestycja obejmuje m.in. wymianę torowiska na całej długości, począwszy od przystanku Bytom Powstańców Śląskich po rozjazd na skrzyżowaniu Sądowej z ul. Powstańców Warszawskich, postawienie nowych słupów trakcyjnych i trakcyjno-oświetleniowych, budowę nowych platform przystankowych, w tym tzw. przystanków wiedeńskich. W zakresie miejskim jest realizowana przebudowa chodników, miejsc postojowych i jezdni, budowa ścieżki rowerowej, a także przebudowa kolidujących instalacji podziemnych.

W maju zakres prac został poszerzony. W trakcie przebudowy bowiem okazało się, że konieczna jest dobudowa kanalizacji deszczowej na odcinku od ul. Prusa do Żeromskiego, przebudowa kanału w ul. Sądowej, przebudowa przyłączy sieci gazowych i przesunięcie słupów trakcyjno-oświetleniowych.

Inwestycja cały czas postępuje mimo różnych niespodzianek. W minionych miesiącach robotnicy natrafili pod ziemią na drewniany rurociąg z XIX wieku oraz niewybuch przy skrzyżowaniu z ul. Powstańców Śląskich. Znaleziono też niezidentyfikowaną sieć uzbrojenia podziemnego, której nie było na dostępnych planach, co wymagało dobudowy nowej części kanalizacji oraz przebudowy już istniejącej.

Stan zaawansowania prac

Obecnie wykonawca zakończył już roboty związane z budową i zabezpieczeniem sieci teletechnicznej i wodociągowej, co pozwoliło na przystąpienie do budowy nowego torowiska tramwajowego, które w całości będzie wbudowane w jezdnię. W rejonie skrzyżowania Piekarskiej z Powstańców Śląskich trwa budowa dwutorowej krańcówki z torem odstawczym umożliwiającej mijanie się tramwajów. Dzięki temu możliwe będzie zwiększenie częstotliwości kursowania na linii 38. Prace torowe powinny zakończyć się jeszcze w lipcu.

Równocześnie trwa przebudowa chodników oraz dojazdów do kamienic, natomiast montaż słupów sieci trakcyjnej jest już na ukończeniu (zostały do postawienia trzy ostatnie słupy). W trakcie jest budowa pierwszych peronów wiedeńskich, zaś na przystanku Bytom Sąd zakończono już budowę przystanku.

We wrześniu ma nastąpić ponowne wyłączenie kursowania tramwajów po ul. Sądowej w celu przeprowadzenia asfaltowania drogi, wykonania nawierzchni torowiska lanym betonem i zawieszenia nowej sieci trakcyjnej na słupach.

Prace na ul. Piekarskiej i Sądowej mają potrwać do października 2023 roku. Ruch samochodowy i tramwajowy zostanie przywrócony po odebraniu robót przez inwestorów.

W planach jest również nasadzenie blisko 50 drzew, postawienie ławek i koszy na śmieci oraz budowa nowych przystanków tramwajowych.

Czy zabytkowy tramwaj wróci na Piekarską?

Symbolem ulicy Piekarskiej jest zabytkowy tramwaj Konstal N, który regularnie kursował po tamtejszych torach. Według wcześniejszych zapewnień spółki tramwaje Śląskie po przebudowie wciąż będzie jeździć po Piekarskiej, lecz na zmianę ze specjalnie zamówionym dla linii 38 tramwajem Moderus MF 11 AC BD. Nowy pojazd - nazwany przez tramwajarzy "Kasia - również jest dwukierunkowy dzięki kabinom sterowniczym ulokowanym po obu stronach, ale jego najważniejszą cechą jest niska podłoga. Przewoźnik zamówił go w związku z prośbami starszych mieszkańców, którzy skarżyli się na problemy ze wsiadaniem do starej "eNki".

Za sprawą budowy dwutorowej krańcówki przy Śląskim Zakładzie Pogrzebowym oba tramwaje będą mogły się mijać, dlatego na trasie będziemy widywać naprzemiennie raz zabytkowego Konstala N, a raz nowoczesnego Moderusa.

Subskrybuj bytomski.pl

google news icon