Pociąg do Gliwic dalej z dofinansowaniem GZM

Metropolia podtrzymuje wsparcie finansowe dla kolejowego połączenia Bytomia z Gliwicami. To właśnie pociągiem można dziś najszybciej przedostać się z jednego miasta do drugiego

Kierunek gliwice

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia dofinansuje w tym roku w sumie 94 połączenia kolejowe Kolei Śląskich. Aż 34 z nich dotyczą relacji Bytom-Gliwice, która uzyskała największe wsparcie ze strony GZM. Maksymalna planowana kwota dotacji na realizację połączeń wyniesie 20,9 mln zł.

- Podtrzymujemy nasze zaangażowanie, jeśli chodzi o finansowanie połączeń kolejowych na terenie Metropolii – mówi Grzegorz Kwitek, członek zarządu GZM. – Zależy nam na tym, aby sieć połączeń kolejowych między największymi miastami Metropolii była jak najbardziej „gęsta”. Chodzi nie tylko o to, by mapa sieci kolejowej była jak najbardziej rozbudowana, choć i w tym zakresie podejmujemy starania, ale również o to, żeby pociągi na tych trasach jeździły jak najczęściej, zarówno w godzinach szczytu, jak i poza nimi – dodaje Kwitek.

Kolejowe połączenie z Gliwicami to atrakcyjna alternatywa dla indywidualnych przejazdów samochodem, czy komunikacji autobusowej. Pociągi z Bytomia docierają na gliwicki dworzec w zaledwie 17 minut, podczas gdy analogiczna trasa samochodem poza godzinami szczytu zajmuje ok. 25 minut, a autobusem nawet 50 minut. Tak krótki czas przejazdu jest efektem niedawnej modernizacji torowisk między Bytomiem a Zabrzem, ale też braku przystanków pośrednich.

Jak podkreśla GZM, dofinansowane połączenia pozwalają nie tylko na szybki dojazd, ale również wygodne przesiadki. Na przykład podróż z Bytomia do Wrocławia i Berlina możliwa jest tylko z jedną, krótką przesiadką w Gliwicach.

Cel: Kolej Metropolitalna

Wsparcie przewozów kolejowych przez metropolię jest jednym z kroków w stronę utworzenia Kolei Metropolitalnej. W grudniu doszło do zawarcia umów na realizację projektów w ramach rządowego programu Kolej Plus, które są efektem współpracy miast z GZM. W Bytomiu powstanie bezpośrednie połączenie kolejowe z Rudą Śląską i Zabrzem. Inwestycja obejmie prace na liniach kolejowych nr 189 i 132 oraz budowę nowych łącznic Kuźnica-Bytom Bobrek Wschód, a także budowę nowych przystanków osobowych Ruda Orzegów i Bytom Zabrzańska. Dzięki temu mieszkańcy Bobrka i Szombierek zyskają wygodne i szybkie połączenie z Rudą Śląską, Zabrzem, Gliwicami i Katowicami.

- Kolej metropolitalna będzie istotną poprawą oferty komunikacji publicznej w naszym regionie. Budowa nowego połączenia kolejowego między Bytomiem a Rudą Śląską i Zabrzem w ramach programu "Kolej Plus" z pewnością będzie atrakcyjnym rozwiązaniem dla osób pracujących i uczących się w tych miastach. Szybkie i bezkolizyjne połączenia między miastami to, coś, czego oczekują od nas mieszkańcy i przedsiębiorcy. Bez rozwoju połączeń kolejowych nie rozwiniemy mobilności w Metropolii - dodaje prezydent Bytomia Mariusz Wołosz.

Nim rozpoczną się prace budowlane, wpierw będzie musiało powstać m.in. Studium Projektowo-Technicznego, na podstawie którego zostaną wydane niezbędne pozwolenia i decyzje administracyjne. Realizacja robót budowlanych w ramach programu „Kolej Plus” zaplanowana jest na lata 2026-2028.

Subskrybuj bytomski.pl

google news icon