Tory do Stroszka to tragedia. Wreszcie będzie remont

Nie trzeba być ekspertem w dziedzinie infrastruktury tramwajowej, by oczy stwierdzić, że torowisko tramwajowe pomiędzy centrum Bytomia a zajezdnią w Stroszku jest w dramatycznym stanie. Gołym okiem można zobaczyć krzywe szyny, zardzewiałe słupy trakcyjne i rozpadające się perony przystankowe. Na szczęście właśnie ogłoszono przetarg na gruntowny remont tej linii.

Każdego dnia z Zajezdni Stroszek wyjeżdżają tramwaje wykonujące przewozy pasażerskie nie tylko w Bytomiu, ale również w wielu innych okolicznych miastach. Z tego względu tory do Śródmieścia stanowią jedną z kluczowych tras na śląskiej sieci tramwajowej. Niestety stan tego szlaku jest fatalny, a trudno sobie wyobrazić jakąś większą awarię, bo mnóstwo ludzi na Śląsku nie dojechało by do pracy lub szkoły.

1 grudnia Tramwaje Śląskie ogłosiły przetarg na przebudowę infrastruktury tramwajowej od skrzyżowania ul. Powstańców Warszawskich z Sądową w centrum Bytomia do Zajezdni Stroszek. Zamówienie obejmuje wykonanie nowego torowiska o łącznej długości ok. 14 kilometrów toru pojedynczego. Torowisko będzie posiadać konstrukcję klasyczną oraz przejazdy w technologii prefabrykowanej płyty betonowej z konstrukcją szyny pływającej. Na trasie zaprojektowano 27 platform przystankowych w rejonie istniejących przystanków. Pomiędzy przystankami Stroszek Zajezdnia i Stroszek Osiedle, Stroszek Kopalnia i Dąbrowa Miejska Centrum Handlowe, Dąbrowa Miejska Węglowa i Odrzańska (x2) zaplanowano przejazdy międzytorowe. Z kolei jedyny jednotorowy odcinek wzdłuż ul. Tarnogórskiej ma zostać rozbudowany do dwóch torów. Ponadto prace mają objąć także wykonanie odwodnienia, przebudowę sieci trakcyjnej oraz urządzeń specjalnych sieci trakcyjnej.

Zamknięcie tej trasy nie wchodzi w grę, ponieważ nie ma innej drogi, którą składy mogłyby ominąć remontowany odcinek. Z tej przyczyny prace mają być realizowane przy utrzymaniu maksymalnego ruchu tramwajowego. Wyłączenia ruchu mają być traktowane tylko jako wyjątkowa okoliczność.

- Przebudowa infrastruktury tramwajowej od skrzyżowania ul. Powstańców Warszawskich z ul. Sądową do zajezdni Stroszek w Bytomiu to jedna z kluczowych inwestycji, jaka zostanie zrealizowana w naszym mieście. Jest ona konieczna ze względu na stan techniczny tej linii tramwajowej - mówi Michał Bieda, zastępca prezydenta Bytomia - Zmodernizowane torowisko tramwajowe nie tylko zwiększy komfort jazdy i sprawi, że przejazdy na trasie od Stroszka do centrum Bytomia staną się krótsze. Zastosowana technologia przebudowy torowiska wpłynie na zmniejszenie poziomu hałasu w sąsiedztwie mieszkań bytomian - podkreśla Michał Bieda.

Zainteresowane firmy mają czas do 3 stycznia 2022 r. na składanie ofert w przetargu. O wyborze najlepszej z nich będzie decydować cena (80 proc.), gwarancja (10 proc.) i doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji zamówienia (10 proc.). Wyłoniony wykonawca będzie mieć na przeprowadzenie inwestycji 14 miesięcy od momentu podpisania umowy.

Realizacja przedsięwzięcia będzie współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Subskrybuj bytomski.pl

google news icon

czytaj więcej:

Tramwaj 38 zeromskiego

Zabytkowy wagon będzie jeździć po odnowionej Piekarskiej

Ul. Piekarska na wysokości poczty

Wykonawca wybrany. Otwarta droga do przebudowy Piekarskiej

Piekarska po poludniu

Piekarska będzie droższa

Perspektywa Piekarskiej w stronę skrzyżowania z Wrocławską

Nowa Piekarska? Już wkrótce

Mikołaj 2021 Tramwaje Śląskie

Mikołaj w specjalnym tramwaju przejedzie przez Bytom

EC Szombierki / Piotr Grochowski

Arche zamierza wyremontować EC Szombierki w trzy lata

Spółka Restrukturyzacji Kopalń

Inspektorka SRK oskarżona o przyjmowanie łapówek