Blacha ustąpiła miejsce drewnu. Hala peronowa zyskuje nowy dach

Zabytkowa hala peronowa bytomskiego dworca kolejowego przechodzi generalny remont. Po oczyszczeniu i zabezpieczeniu stalowej konstrukcji przyszedł czas na wykonanie nowego poszycia dachu.

Odnowa wybudowanej w 1930 roku hali peronowej jest jednym z najbardziej spektakularnych elementów trwającej modernizacji linii kolejowej nr 131 z Chorzowa Batorego przez Bytom do Nakła Śląskiego. Jest to zaledwie jeden z trzech takich obiektów na polskich kolei, które powstały przed wojną. Pozostałe można znaleźć wyłącznie w Legnicy i Wrocławiu. Dopiero w ostatnich latach na polskich dworcach zaczęły się pojawiać kolejne hale peronowe. W Katowicach nastąpiło to w 2012 roku, w Gliwicach w 2016 r., natomiast w 2019 r. rozpoczęła się budowa ogromnego zadaszenia nad peronami stacji Warszawa Zachodnia.

Bytomska hala choć spełniała swoją funkcję, czyli dawała lepsze schronienie przed warunkami atmosferycznymi, niż zwykła wiata, to jej stan nie przynosił chluby miastu. Fatalnie wyglądały wielkie połacie zardzewiałej blachy falistej i łuszcząca się farba, która odpadała całymi płatami. Schowane pod nią perony również pozostawiały sporo do życzenia ze względu na nierówną powierzchnię, czy wyszczerbione płyty krawędziowe.

To już przeszłość, bowiem w ramach inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych po dekadach zaniedbań infrastruktura pasażerska w Bytomiu wreszcie jest dostosowywana do współczesnych standardów. Na naszej głównej stacji powstały trzy zupełnie nowe dwukrawędziowe perony wyspowe, gdzie obecnie trwa układanie płyt betonowych. Również oba biegnące pod spodem tunele przeszły gruntowną przebudowę, w wyniku której zostały także dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych poprzez budowę pochylni i szybów windowych.

W przypadku hali peronowej, wykonawca inwestycji - firma PORR S.A. - prowadzi roboty związane z piaskowaniem, malowaniem i czyszczeniem stalowej konstrukcji, co pozwoli jej przetrwać kolejny wiek. Równocześnie trwa deskowanie dachu oraz montaż konstrukcji dla pierwszych ram świetlika. Jak podaje Urząd Miejski, ułożono już niemal 2,2 tys. mkw. deskowania pod docelowe poszycie dachu, które zostanie wykonane z blachy cynkowo-tytanowej. Jego łączna powierzchnia wyniesie aż 5,6 tys. mkw. W kolejnym etapie robotnicy zamontują przeszklenia na świetliku oraz ścianach szczytowych od strony wschodu i zachodu. Co ciekawe pojawi się również nowy napis "BYTOM" wykonany w technologii ledowej.

Wizualizacja przebudowy hali peronowej w Bytomiu

Może Cię zainteresować:

Tak będzie wyglądać hala peronowa? Trwają ustalenia z konserwatorem

Autor: Daniel Lekszycki

30/11/2021

Subskrybuj bytomski.pl

google news icon