Dworzec autobusowy w Bytomiu do przebudowy. Wiemy co się zmieni

Prezydent Mariusz Wołosz podpisał w Warszawie umowę na dofinansowanie budowy centrów przesiadkowych w Bytomiu. W ramach tego projektu zostanie m.in. przebudowany dworzec autobusowy, który najlepsze lata ma już dawno za sobą. Nasza redakcja dotarła do informacji jak urzędnicy wyobrażają sobie nowy dworzec.

Dworzec autobusowy pl wolskiego dron

Do trzech razy sztuka

Przed kilkoma laty Bytom już przygotowywał się do budowy tzw. węzła przesiadkowego na placu Wolskiego. Projekt jednak był przeskalowany i nawet po dużych modyfikacjach jego realizacja okazała się zbyt droga. W dodatku zawierał on wiele bubli, jak chociażby oddalenie przystanków od stacji kolejowej, co zamiast poprawić - pogorszyłoby przesiadki z autobusów do pociągów. Miasto jednak nie porzuciło zamiaru przebudowy dworca. Kolejne lata wykorzystano na urealnienie tych planów, by na placu Wolskiego powstało nowoczesne centrum przesiadkowe, które zaoferuje mieszkańcom komfortowe podróże po metropolii i całej Polsce.

11 grudnia w Centrum Unijnych Projektów Transportowych zawarto umowę na dofinansowanie budowy centrów przesiadkowych w Śródmieściu i Karbiu. Bytom otrzyma 40,8 mln zł z programu FEnIKS na realizację tego przedsięwzięcia. Szacowana wartość inwestycji ma wynieść ponad 59 mln zł.

– Każdego tygodnia mieszkańcy pytają mnie o to, kiedy wreszcie dworzec autobusowy przy pl. Wolskiego w Bytomiu wkroczy w XXI wiek. Dziś mam dla mieszkańców świetną wiadomość – dzięki dofinansowaniom ze środków Unii Europejskiej możemy rozpocząć budowę centrów przesiadkowych w Śródmieściu i dzielnicach Bytomia. Centra przesiadkowe umożliwią bytomianom wygodne korzystanie ze zwiększającej się liczby połączeń kolei metropolitalnej, połączeń autobusowo-tramwajowych czy Metroroweru – mówi prezydent Bytomia Mariusz Wołosz.

Jak zmieni się bytomski dworzec autobusowy?

Nasza redakcja przeanalizowała wstępną koncepcję nowego dworca autobusowego. W drodze dalszych prac projektowych pewne założenia mogą ulec zmianie, ale daje ona obraz tego, w jakim kierunku podążają wizje miejskich urzędników.

Koncepcja z 2024 roku zasadniczo różni się od tego, co zamierzano wybudować przed kilkoma laty. Przede wszystkim naprawiono podstawowy błąd poprzedniego projektu, czyli zbliżono oba dworce do siebie, a właściwie można mówić wręcz o połączeniu ich ze sobą. Koncepcja przewidywała przekształcenie parterowej części budynku stacji na poczekalnię z punktem obsługi pasażera, tablicami odjazdów/przyjazdów, toaletami i windą do przejścia podziemnego prowadzącego na perony. Co ciekawe, autorzy koncepcji zalecali odtworzenie przedwojennego wyglądu budynku z dostosowaniem przeszkleń i drzwi do potrzeb poczekalni.

Dworzec kolejowy w Bytomiu ok. 1930 r.
Dworzec kolejowy w Bytomiu ok. 1930 r.

Punkty handlowe obecnie funkcjonujące w tym budynku miały zostać przeniesione w miejsce pomiędzy ulicą a dworcem. W ten sposób ruchliwa i głośna trasa zostałaby oddzielona od przystanków, co podniosłoby komfort oczekiwania na autobus. Ponad sklepami i platformami dla podróżnych przewidywano postawienie dużego zadaszenia, pod którym miały znaleźć się ławki, system dynamicznej informacji pasażerskiej i inne elementy małej architektury.

Dowiedzieliśmy się, że na etapie tworzenia Programu Funkcjonalno-Użytkowego te plany uległy zmianie, bowiem postanowiono zostawić punkty handlowe z dworca kolejowego na swoim miejscu, zaś nowa poczekalnia ma powstać w nowym budynku zlokalizowanym w centralnej części obecnego dworca autobusowego.

Według wstępnej koncepcji na nowym centrum przesiadkowym miało się znaleźć 14 przystanków dla autobusów lokalnych i 1 dla autobusów dalekobieżnych. Ponadto na ul. Kolejowej ma znaleźć się przystanek dla wysiadających i autobusów pośpiesznych, które nie będą wjeżdżały na teren dworca.

Projekt ma zawierać też różne rozwiązania dla rowerzystów. W sąsiedztwie centrum przesiadkowego przewiduje się możliwość poprowadzenia dróg rowerowych, które połączą je z pobliskimi ulicami. Z kolei na samym dworcu ma znaleźć się parking Bike&Ride, stacja ładowania rowerów elektrycznych, a także stacja Metroroweru.

W zachodniej części opracowania, gdzie obecnie mieści się plac postojowy dla autobusów zakłada się jego przebudowę w taki sposób, by mógł on obsługiwać od 20 do 30 autobusów. Ma się tam znaleźć również 8 stanowisk z pantografami do ładowania autobusów elektrycznych. Przy parkingu ma powstać budynek zaplecza socjalnego dla kierowców, w którym będą mogli odpocząć między kursami, czy skorzystać z toalety. Koncepcja przewiduje możliwość wykorzystania do tego istniejących w tym rejonie obiektów.

Duże zmiany czekają układ komunikacyjny na placu Wolskiego. Wjazd i wyjazd na centrum przesiadkowe mają zostać zamienione ze sobą, aby na skrzyżowaniu z ul. Powstańców Warszawskich mógł powstać lewoskręt. W ten sposób autobusy jadące od Zamłynia nie będą musiały objeżdżać dawnego Supersamu (obecnie Action), aby wjechać na centrum przesiadkowe. W rezulltacie rozkładowe czasy przejazdu ulegną skróceniu, bo zostanie wyeliminowany niepotrzebny postój na kilku skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną.

Karb też zyska centrum przesiadkowe

Dotarliśmy również do koncepcji centrum przesiadkowego w Karbiu. Planuje się tam zintegrowanie kolei, autobusów i transportu indywidualnego. Na nasypie przed wiaduktem drogowym mają powstać przystanki autobusowe. Jeden z nich może zostać zlokalizowany w pasie dawnego torowiska tramwajowego, a w razie jego odbudowy zostałby przekształcony na podwójny przystanek autobusowo-tramwajowy. Tuż za przystankami koncepcja przewiduje utworzenie miejsc postojowych kiss&ride.

Pod samym wiaduktem planuje się budowę parkingów park&ride na 46 samochodów oraz bike&ride. Dojazd do nich ma zapewniać istniejąca droga biegnąca po północnej stronie wiaduktu. Przy parkingu i przystanku kolejowym Bytom Karb ma powstać niewielki budynek o powierzchni zabudowy ok. 50 m2 mieszczący w sobie toalety dla podróżnych przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Obok obiektu przewidywane jest postawienie zadaszenia, pod którym możliwe będzie ulokowanie w przyszłości lokali usługowych lub gastronomicznych, bądź zaplecza turystycznego dla przebiegającej tuż obok linii Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. Mają tam się też znaleźć ławki i stojaki rowerowe dla pasażerów oczekujących na pociągi.

Między przystankami kolejowymi i autobusowymi powstaną oświetlone ciągi piesze. Dla zapewnienia bezpieczeństwa podróżnych centrum przesiadkowe w Karbiu będzie wyposażone w monitoring.

Trzy centra przesiadkowe w Bytomiu

Wcześniej Bytom pozyskał również dofinansowanie na budowę centrum przesiadkowego na Vitorze w pobliżu nowego przystanku kolejowego Bytom Stroszek. To oznacza, że w naszym mieście zostaną przeprowadzone aż trzy inwestycje integrujące różne środki transportu. Łączna wartość tych przedsięwzięć wynosi 70 mln zł. Wszystkie mają zostać zrealizowane do końca 2028 roku.

Odrestaurowana hala peronowa w Bytomiu

Może Cię zainteresować:

Pociągiem Kolei Śląskich pojedziemy z Bytomia na lotnisko w Pyrzowicach już w tym roku! Linia S9 zostanie wydłużona

Autor: Katarzyna Pachelska

22/10/2025

Regiojet bytom

Może Cię zainteresować:

RegioJet pojedzie z Pragi do Warszawy przez Bytom, ale czeskie pociągi się tu nie zatrzymają

Autor: Daniel Lekszycki

15/10/2025

Nowe wyswietlacze na dworcu bytom 03

Może Cię zainteresować:

Nowości na bytomskim dworcu. Wyświetlacze i historyczne ciekawostki

Autor: Daniel Lekszycki

01/10/2025

Nowy przystanek kolejowy powstał w pobliżu przystanków autobusowych i tramwajowych

Może Cię zainteresować:

Bytom Północny to teraz Bytom Stroszek. Jest pierwszy peron, a będzie też centrum przesiadkowe

Autor: Daniel Lekszycki

26/01/2025

Subskrybuj bytomski.pl

google news icon
Reklama