Powrót murali do tunelu na Zamłynie. Artyści pokażą to, co najlepsze w Bytomiu

Szarość przejścia podziemnego łączącego Śródmieście z Szombierkami została przełamana kolorowymi muralami. Za ich stworzenie odpowiada uznana śląska artystka. W ten sposób Bytom dołączy do grona takich miast, jak Katowice, Bielsko-Biała, Łódź, Warszawa, czy Berlin, gdzie tworzyła Mona Tusz.

W 2020 roku przejście pod bytomskim dworcem stało się przestrzenią zmagań ulicznych twórców w ramach 400 ml Graffiti Festival. W ramach imprezy graficiarze z całej Polski wykonali na ścianach tunelu swoje prace inspirowane lokalnymi legendami. Wraz z upływem lat podziemną galerię zaczął nadgryzać ząb czasu, aż w końcu PKP Polskie Linie Kolejowe przystąpiły do modernizacji linii kolejowej nr 131, w ramach której m.in. wspomniane przejście zostało poddane przebudowie.

W wyniku inwestycji z tunelu zniknęły nie tylko graffiti, ale też znajdujące się pod nimi cegły glazurowane i klinkierowe będące pozostałością XIX-wiecznego dworca kolejowego. Wszystkie ściany zostały otynkowane i pomalowane jednolitą szarą farbą, lecz w ostatnich dniach ta monotonia została urozmaicona za sprawą katowickiej artystki - Mony Tusz - oraz współpracujących z nią twórców.

Na zlecenie PLK S.A. w obu przejściach podziemnych pod bytomskim dworcem powstają murale nawiązujące do historii kolei, miasta i regionu, a także przedstawiające lokalną faunę i florę. Już teraz możemy zobaczyć tam m.in. skład kolei wąskotorowej, Elektrociepłownię Szombierki, dawną Hutę Julia, koksownię na Bobrku, gmach IV LO, czy Muzeum Górnośląskie.

- Plastyczna „wypowiedź” korzystnie zmieni estetykę i wizerunek dróg pod torami oraz umili oczekiwanie na pociąg. Prace w przejściach podziemnych potrwają do końca października br. - informuje Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PLK S.A..

Wielka kolejowa inwestycja

Wykonanie murali jest swoistą wisienką na torcie znacznie większej inwestycji, jaką jest przebudowa linii kolejowej 131 na odcinku Chorzów Batory - Nakło Śląskie. Wartość przedsięwzięcia wynosi ok. 1,5 mld zł. Jego realizacja jest możliwa dzięki dofinansowaniu z unijnego Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS). Dzięki tej inwestycji znacznie skróci się czas przejazdu między śląskimi miastami, transport towarów zostanie usprawniony, zaś pasażerowie mogą korzystać ze zmodernizowanych lub zupełnie nowych przystanków kolejowych.

Bez wątpienia najbardziej imponującym miejscem całego kontraktu jest bytomska stacja, gdzie odnowiono zabytkową halę peronową, przebudowano platformy pasażerskie i wyposażono je w ławki, jasne oświetlenie, monitoring, nagłośnienie, tablice informacyjne i infokioski, a wkrótce również w wyświetlacze z danymi o przyjazdach i odjazdach pociągów. Ponadto odrestaurowano historyczną nastawnię bramową oraz wybudowano Lokalne Centrum Sterowania, z którego dyżurni już od końca września będą dbać o bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów od Chorzowa Miasta do Radzionkowa.

Przeciekający dach dworca PKP w Bytomiu

Może Cię zainteresować:

Dach dworca PKP w Bytomiu przecieka. W holu rozstawiono wiadra, by łapać deszczówkę

Autor: Daniel Lekszycki

20/07/2025

Do Bytomia wracają pociągi dalekobieżne

Może Cię zainteresować:

Bezpośrednie połączenie kolejowe z Bytomia do Gdyni? I nie tylko? Tak, już od czerwca

Autor: Aleksandra Szlęzak

20/05/2025

Bytom dworzec

Może Cię zainteresować:

Pociągiem z Bytomia na lotnisko w Pyrzowicach. To połączenie pilotażowe

Autor: Maciej Poloczek

05/03/2025

Subskrybuj bytomski.pl

google news icon
Reklama