Przebudowa Piekarskiej będzie droższa, niż przypuszczano

Inflacja cały czas rośnie, a wraz z nią rosną koszty publicznych inwestycji. Długo wyczekiwana przebudowa ulic Piekarskiej i Sądowej będzie droższa, niż pierwotnie planowano, bo wszystkie złożone oferty przekraczają kosztorys.

Piekarska po poludniu

Bytomianie od dawna czekają na modernizację ulicy Piekarskiej. Inwestycja była jednak od lat przekładana na kolejny rok. We wrześniu wreszcie Tramwaje Śląskie ogłosiły wspólny przetarg z Miastem Bytom oraz Bytomskim Przedsiębiorstwem Komunalnym i wydawałoby się, że przedsięwzięcie wreszcie dojdzie do skutku.

W połowie października dokonano otwarcia ofert złożonych w przetargu. O zamówienie starają się dwie firmy: Eurovia Polska, która zaproponowała cenę 39,8 mln zł netto oraz PORR z ofertą 44,2 mln zł netto. Tymczasem założona kwota, jaką zamierzano przeznaczyć na realizację inwestycji wynosiła 22,5 mln zł netto, więc zaproponowane stawki są dwukrotnie wyższe.

Nie będzie powtórki przetargu

Tramwaje Śląskie, które są liderem projektu, nie łudzą się, że w obecnych warunkach na rynku udałoby się uzyskać korzystniejsze oferty, dlatego spółka nie chce unieważniać tego postępowania.

- Na razie trwają prace komisji przetargowej, następnie konieczne będą decyzje Rady Miasta Bytom o zwiększeniu kwoty przeznaczonej na realizację zadania i takaż decyzja Zarządu Spółki. Dążymy do rozstrzygnięcia przetargu a następnie podpisania umowy, tak żeby w I kwartale 2022 roku mogły się rozpocząć prace budowlane - wyjaśnia Andrzej Zowada, rzecznik TŚ.

Stanowisko partnera podtrzymuje bytomski magistrat, który również nie widzi sensu w powtarzaniu przetargu.

- Ze względu na fakt, że przebudowa ulicy Piekarskiej to jedna z kluczowych inwestycji w naszym mieście, planujemy zwiększenie środków pieniężnych na to zadanie. Decyzja w tej sprawie zapadnie na jednej z najbliższych sesji Rady Miejskiej - informuje Małgorzata Węgiel-Wnuk, rzeczniczka Urzędu Miejskiego w Bytomiu.

Jak zmieni się ul. Piekarska?

Planowana inwestycja ma objąć przebudowę ulicy Piekarskiej na odcinku od skrzyżowania z ul. Wrocławską aż do przystanku tramwajowego przy Domu Pogrzebowym. Modernizacja ma być kompleksowa, dlatego w ramach prac wymienione zostaną torowisko tramwajowe, nawierzchnia jezdni, chodniki, powstaną nowe słupy trakcyjne i trakcyjno-oświetleniowe wraz z siecią trakcyjną. Ponadto zostaną wykonane nowe perony przystankowe (w tym tzw. przystanki wiedeńskie), miejsca postojowe, ścieżka rowerowa, a na końcu linii tramwajowej powstanie dwutorowa krańcówka z torem odstawczym. Aby nie było już potrzeby rozkopywania ulicy w najbliższej przyszłości, planowana jest również przebudowa instalacji podziemnych, w tym sieci wodociągowej.

Warto podkreślić, że na odcinku pomiędzy ulicami Wrocławską i Piłsudskiego ze względu na reprezentacyjny charakter tego fragmentu nawierzchnia zostanie wykonana z kostki ciętej, płomieniowanej. To właśnie w tym miejscu znajduje się kościół św. Trójcy, zabytkowy gmach dawnej poczty oraz kompleks budynków uczelni wyższych: Uniwersytetu Medycznego oraz Akademii Sztuk Teatralnych.

Wykonawca wyłoniony w przetargu będzie mieć 5 miesięcy od dnia podpisania umowy na przygotowanie dokumentacji projektowej i uzyskanie koniecznych decyzji administracyjnych, po czym w ciągu 12 miesięcy będzie musiał przeprowadzić roboty budowlane. Ulica Piekarska więc powinna być gotowa w 2023 roku.

Subskrybuj bytomski.pl

google news icon

czytaj więcej:

Tramwaj 38 zeromskiego

Zabytkowy wagon będzie jeździć po odnowionej Piekarskiej

Ul. Piekarska na wysokości poczty

Wykonawca wybrany. Otwarta droga do przebudowy Piekarskiej

Tramwaj linii 19

Tory do Stroszka to tragedia. Wreszcie będzie remont

Wizualizacja BeCeTki na odcinku od skrzyżowania ul. Strzelców Bytomskich i Odrzańskiej

Bytom nie otrzymał pieniędzy z Polskiego Ładu na BeCeTkę

Bytomski4 tramwaj110

Katowicka i Jagiellońska do remontu

Bytomski2 remontkatowickiej

Tramwaje Śląskie ruszają z kolejnym etapem...

Bytomski2 DSC 0878

Moniuszki wyremontowana - ZDJĘCIA