To już nie będzie najkrótsza linia tramwajowa... ale wróci zabytkowy wagon

Zgodnie z naszymi wcześniejszymi zapowiedziami po wybraniu najkorzystniejszej oferty w przetargu doszło do zawarcia umowy z wykonawcą, który przebuduje ulice Piekarską i Sądową. Linię 38 czekają wielkie zmiany, ale też wielki powrót zabytkowej eNki.

Daniel Lekszycki
Tramwaj 38 zeromskiego

W pierwszej połowie stycznia informowaliśmy o rozstrzygnięciu przetargu na realizację jednej z kluczowych inwestycji dla rewitalizacji Śródmieścia. Mowa o gruntownej przebudowie ulic Piekarskiej i Sądowej, a przede wszystkim znajdującej się na nich infrastruktury tramwajowej. We wspólnym postępowaniu spółki Tramwaje Śląskie, Gminy Bytom i Bytomskiego Przedsiębiorstwa Komunalnego wybrano ofertę firmy Eurovia Polska S.A., która w naszym mieście przeprowadziła m.in. budowę Obwodnicy Północnej i modernizację ul. Łagiewnickiej. 2 lutego nastąpiło podpisanie umowy z wykonawcą.

- Projekt ten jest potwierdzeniem, że we właściwy sposób realizujemy misję Eurovia - to już kolejne zadanie, wpływające na komfort życia i mobilność mieszkańców, które realizujemy wspólnie z Tramwajami Śląskimi. Jest to również szczególny projekt dla mnie, jako rodowitego bytomianina. I może zabrzmi to nieco nostalgicznie, ale spędziłem w tym mieście spory kawałek swojego życia i bardzo często korzystałem z linii, którą przyjdzie nam modernizować - mówił podczas podpisania umowy Arkadiusz Kierkowicz, wiceprezes Eurovia Polska S.A.

Kontrakt będzie realizowany w formule projektuj i buduj. Przygotowanie dokumentacji oraz uzyskanie koniecznych decyzji administracyjnych powinno zakończyć się najpóźniej 2 lipca. Od tego momentu wykonawca będzie mieć maksymalnie 12 miesięcy na przeprowadzenie robót budowlanych.

- Unikatowy, niemal zabytkowy charakter ulicy Piekarskiej ma swój niezaprzeczalny urok, jednak pod pewnymi względami dzisiejszy układ komunikacyjny jest niewystarczający. Modernizacji poddane zostanie torowisko nie tylko w ulicy Piekarskiej, lecz także w części ulicy Sądowej, co pozwoli na wydłużenie trasy linii 38 do placu Sikorskiego. Mamy nadzieję, że linia 38 pozostanie jedną z wizytówek Bytomia, jednak już w nowym, ładniejszym i bardziej komfortowym wcieleniu - stwierdził Bolesław Knapik, prezes zarządu spółki Tramwaje Śląskie.

Jak zmieni się Piekarska?

Przebudowa obejmie odcinek ulicy Piekarskiej od skrzyżowania z ul. Sądową aż do przystanku tramwajowego przy domu żałoby oraz niespełna dwukilometrowy fragment linii tramwajowej od skrzyżowania ul. Sądowej z Powstańców Warszawskich do przystanku tramwajowego po północnej stronie skrzyżowania Piekarskiej z ul. Powstańców Śląskich.

- Torowisko wykonane zostanie w prefabrykowanych płytach torowych oraz na płycie betonowej wykonanej na miejscu, ze sprężystym mocowaniem szyn w komorach za pomocą mas poliuretanowych. Na etapie prac ziemnych wykonane zostaną roboty przezbrojeniowe sieci podziemnych kolidujących z zakresem torowym. Posadowione zostaną nowe słupy trakcyjne i trakcyjno-oświetleniowe, rozwieszona nowa sieć trakcyjna, zastosowane zostaną elektrycznie sterowane i ogrzewane zwrotnice oraz smarownice, nowe systemy sterowania, nowe elementy układu zasilania oraz wybudowane zostaną nowe platformy przystankowe, w tym także tzw. przystanki wiedeńskie. Na końcowym przystanku linii nr 38, czyli przystanku Bytom Powstańców Śląskich, powstanie dwutorowa krańcówka z torem odstawczym - informuje Andrzej Zowada, rzecznik spółki Tramwaje Śląskie.

W pozostałym zakresie mają zostać przebudowane jezdnia, miejsca postojowe i ścieżka rowerowa, chodniki i perony przystankowe, a także oświetlenie uliczne i kolidujące sieci podziemne. Ulica Piekarska ma zostać dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, w tym osób niedowidzących oraz z trudnościami w poruszaniu się, natomiast nowe platformy przystankowe zostaną wyniesione na większą wysokość, aby ułatwić pasażerom wsiadanie do tramwaju - przede wszystkim historycznego wagonu typu N. Zabytkowy tabor będzie kursować naprzemiennie z niskopodłogowymi tramwajami Moderus Beta MF AC BD.

- To niezwykle ważna inwestycja, która przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa pieszych i kierowców oraz komfortu podróży pasażerów tramwajów – powiedział Mariusz Wołosz, prezydent Bytomia. - Modernizacja torowiska tramwajowego w ulicy Piekarskiej i wydłużenie linii nr 38 do placu Sikorskiego wpłyną też na lepsze skomunikowanie Śródmieścia Bytomia. Chcemy, aby po zakończeniu realizacji inwestycji linię 38 obsługiwały naprzemiennie nowy tramwaj niskopodłogowy i wagon zabytkowy - dodał.

Subskrybuj bytomski.pl

google news icon

czytaj więcej:

Piekarska po poludniu

Piekarska będzie droższa

Ul. Piekarska na wysokości poczty

Wykonawca wybrany. Otwarta droga do przebudowy Piekarskiej

Tramwaj linii 19

Tory do Stroszka to tragedia. Wreszcie będzie remont

Perspektywa Piekarskiej w stronę skrzyżowania z Wrocławską

Nowa Piekarska? Już wkrótce

Kontrola obowiązku noszenia maseczek w Katowicach

Bytomianin dziękuje policjantom i strażnikom miejskim

Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna w Bytomiu

Kolejny inwestor w Katowickiej Strefie Ekonomicznej

Ulica Miarki w Bytomiu

Zwężenie ulicy Miarki, ograniczenie prędkości