Zmiany na stacji Bytom. 165 semaforów i 99 napędów zwrotnicowych obsługuje teraz nowy system

Nowa technologia dotarła do Bytomia. Lokalna stacja kolejowa jest już obsługiwana przez systemy komputerowe Kombud. Wdrożenie takich rozwiązań było możliwe po przeprowadzonej przez PKP Polskie Linie Kolejowe modernizacji urządzeń w zabytkowej nastawni z 1935 roku.

Kombud
System komputerowy Kombud obsługuje także dworzec w Bytomiu

Niewidzialna praca

Chociaż przeciętny użytkownik dworca z pewnością nie zastanawia się nad zadaniami pełnionymi przez dyżurnych ruchu, warto wiedzieć, że tylko na bytomskiej stacji - tacy niewidzialni pracownicy mają pod kontrolą aż 156 semaforów i 99 napędów zwrotnicowych. Wdrożenie nowoczesnego rozwiązania opracowanego przez Zakłady Automatyki Kombud, ma po prostu usprawnić cały proces zarządzania infrastrukturą kolejową i zwiększyć bezpieczeństwo wszystkich korzystających z takiej formy komunikacji pasażerskiej.

Lokalne Centrum Sterowania

Dzięki modernizacji urządzeń w zabytkowej nastawni bramowej znajdującej się na dworcu kolejowym w Bytomiu, firma Kombud mogła przenieść bytomskie zarządzanie (oczywiście w ujęciu kolejowym) do tzw. Lokalnego Centrum Sterowania, które z powodzeniem steruje ruchem również na stacjach Bytom Karb, Bytom Północny, Radzionków, Chorzów Miasto i Chorzów Stary. Podobny system powstaje na stacji Gliwice Łabędy. Tam, do obsługi jest 110 semaforów i 93 napędy.

Nowocześnie a nawet zdalnie

System komputerowy stworzony przez Zakłady Automatyki Kombud cechuje się połączeniem innowacyjnej technologii z zakresu automatyki kolejowej z dbałością o najwyższe standardy bezpieczeństwa. Teraz, ruchem pociągów w Bytomiu steruje MOR-3. Takie nowoczesne rozwiązanie, pozwala na zwiększenie przepustowości, podniesienie prędkości pociągów i co najważniejsze - zdalne zarządzanie wieloma odcinkami linii kolejowych.

Zabytkowa nastawnia w Bytomiu

Do tej modernistycznej perełki z 1935 roku, od lat wzdychają miłośnicy kolei z całej Polski. Przez lata, pracownicy bytomskiego obiektu, mogli obserwować przejeżdżające pod nimi pociągi. Wielu uważa, że to unikat na skalę kraju. A wszyscy zainteresowani, będą mieli kolejną okazję do zwiedzenia tego miejsca. Wszystko podczas V Kongresu Entuzjastów i Przyjaciół Kolei, organizowanego przez Fundację Prokolej i Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych.

Gornoslaskie koleje waskotorowe 4

Może Cię zainteresować:

Jesień na bytomskiej wąskotorówce. Podwójne urodziny i pociągiem przez granicę

Autor: Maciej Poloczek

17/09/2025

W przejściu podziemnym pod bytomskim dworcem powstają murale

Może Cię zainteresować:

Powrót murali do tunelu na Zamłynie. Artyści pokażą to, co najlepsze w Bytomiu

Autor: Daniel Lekszycki

19/08/2025

Widukt bytom zamlynie5

Może Cię zainteresować:

Koniec komunikacyjnego paraliżu w Zamłyniu. Zakończył się remont wiaduktu kolejowego nad ul. Zabrzańską

Autor: Arkadiusz Szymczak

11/09/2025

Subskrybuj bytomski.pl

google news icon
Reklama