"Akcja Zima" w Bytomiu. Kontrola pługów wykazała szereg usterek i nieprawidłowości

Bytom przygotowuje się do "Akcji Zima". Podczas kontroli pojazdów, które będą odśnieżały drogi w mieście, wykryto szereg usterek. - Pęknięty stelaż pługa, pęknięte zwierciadło i kierunkowskaz, tarcze hamulcowe do wymiany oraz brak gaśnic i trójkątów ostrzegawczych - wymienia Małgorzata Węgiel-Wnuk, rzeczniczka Urzędu Miasta w Bytomiu.

29 października Miejski Zarząd Dróg i Mostów - wraz z funkcjonariuszami Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Bytomiu - przeprowadził kontrolę pojazdów, należących do dwóch wykonawców, którzy w sezonie 2021/2022 będą odśnieżać drogi w mieście. To Zakład Usługowy Konserwacja Terenów Zielonych Jacek Wieczorek oraz Zakład Usług Drogowych i Komunalnych DROMAR.

Sprawdzono siedem pojazdów ZUKTZ Jacek Wieczorek, odpowiadających za główne szlaki komunikacyjne, a także dziewięć pojazdów ZUDiK DROMAR, odpowiadających za Szombierki, Bobrek, Łagiewniki oraz Rozbark.

- W trakcie kontroli wykazano w pojazdach Zakładu Usług Konserwacja Terenów Zielonych Jacek Wieczorek takie usterki, jak: pęknięty stelaż pługa, pęknięte zwierciadło i kierunkowskaz, tarcze hamulcowe do wymiany oraz brak gaśnic i trójkątów ostrzegawczych - wymienia Małgorzata Węgiel-Wnuk, rzeczniczka Urzędu Miasta w Bytomiu.

Jak wynika z protokołów kontrolnych, w przypadku ZUDiK DROMAR w jednym pojeździe zabrakło trójkąta ostrzegawczego.

"Tarcze hamulcowe zweryfikowano, nie wymagały wymiany"

Małgorzata Węgiel-Wnuk przekazała, że Urząd Miasta w Bytomiu nie planuje kolejnej kontroli, ale wykonawcy muszą usunąć nieprawidłowości. Kierowców pługów mogą w czasie pracy skontrolować za to mundurowi.

- Funkcjonariusze będą prowadzili w tym sezonie kontrole pojazdów służących do odśnieżania dróg. Z resztą takie kontrole prowadzone były także w latach poprzednich. Jeśli taki pojazd znajduje się na drodze lub parkingu, a mundurowi mają podejrzenie, że jest niesprawny, to nie ma taryfy ulgowej - zapewnia asp. Anna Oczkiewicz, rzeczniczka Komendy Miejskiej Policji w Bytomiu.

- Usterkę pługa oraz kierunkowskaz naprawiono. Akcesoria samochodowe uzupełniono. To wyposażenie jest elementem podręcznym kierowcy. Tarcze hamulcowe zweryfikowano, nie wymagały wymiany. Wskazane podczas przeglądu zastrzeżenia mają charakter bieżący, wynikający z eksploatacji pojazdów. Nie stanowią one ryzyka dla realizacji umowy - wyjaśnił Jacek Wieczorek.

43 tony soli czekają na "Akcję Zima"

Przypomnijmy, że w ubiegłym sezonie mieszkańcy wielokrotnie skarżyli się na jakość odśnieżania dróg i chodników w mieście. Wykonawcy tłumaczyli, że intensywne opady śniegu paraliżują ich wysiłki, a sytuacja w całej Polsce jest na tyle trudna, że zaczęło brakować soli drogowej.

- Zdaję sobie sprawę, że ostatnie anomalie pogodowe, jakie wystąpiły powodują poważne utrudnienia drogowe, jednak kluczowe miejsca w mieście, jak główne szlaki komunikacyjne i znajdujące się przy nich chodniki oraz przejścia dla pieszych muszą być odśnieżone, aby umożliwić kierowcom i pieszym poruszanie się po nich - mówił wówczas prezydent Mariusz Wołosz.

Ostatecznie podjęto decyzję, że w pierwszej kolejności najważniejsze jest odśnieżanie głównych szlaków komunikacyjnych oraz najczęściej uczęszczanych chodników i przejść dla pieszych, a sól, której brakowało, powinna być wykorzystywana na newralgicznych skrzyżowaniach oraz podjazdach, gdzie kierowcy mogą mieć spore problemy przy śliskiej nawierzchni.

MZDiM przygotował na tegoroczną zimę 43 tony soli drogowej. Ile będzie kosztowała cała "Akcja Zima"? Na podsumowanie przyjdzie czas za kilka miesięcy. W ubiegłym sezonie wydano ponad 3,7 miliona złotych.

Subskrybuj bytomski.pl

google news icon